Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Tack själv JS #17 I mångt och mycket inspireras vi av samma saker, samma närhet till nära och kära, och samma förundran av livets obegripliga skönhet mitt i det helvete som ligger i detta livets själva grundförutsättning - ÄTANDETS FÖRBANNELSE: Något mer djävulskt och bestialiskt påfund att de som älskar livet måste för sin levnad äta denna skönhet och våra medvarelser - och en helvetets ironi är det att vi för att leva måste bekämpa små mikrober som vi inte ens kan se, och att vi ändå drabbas lite slumpartat av den sjukdom och död som vore lättare att förstå och acceptera om det drabbade det verkligt onda. Guds 10 bud, och hela surven av inbillad gudfruktighet som inget annat för det mesta visar sej vara den fromma täckmantel som omgärdar och ger legitimitet till allehanda övergrepp mot försvarslösa själar och då oavsett religiös grund - inspirerar mej att ifrågasätta om inte detta missbruk som den historiska erfarenheten de facto visar att det varit och fortfarande är vore svårare att genomföra om de som kan se genom de tjusiga deklarationerna och den beskrivna gudens verkliga ansikte - alltså vad denne sägs ha åstadkommit och vad denne omnipotente skapare tillåter ske. Det inspirerar mej att så gott jag kan slå hål på dylika myter. Och visst jag känner också tillfredsställelse när någon försöker förstå mina försök att peka på exploateringen av våra sökande själar - och kanske ser att jag önskar allas frihet att söka sin gud, men att vända sej från maktreligionernas monumentala hatkristaller i form av kyrkor, gogor, moskéer och tempel för under deras ok är det stor risk att deras kärleks förmåga snöps och förgås. Och just detta du säjer "tänker" - tänker och ifrågasätter och inte så förfärligt självutplånande antar den religiösa floskeln att vi är så små och okunniga och borde ta av mössan och sälla oss till janteflocken där vi snällt ska invänta domen över vår medfödda skuld. Men hallå? Vilken skuld har livet till att levas ? Och finns det en gud så är det en gud någon borde tala lite förstånd med - jag anmäler mej frivilligt - om det inte endast är den möjliggörande kraften jag tidigare nämnt - den kraft som gör allt möjligt, ont som gott utan åtskillnad och utan att döma - döma får vi göra själva så gott vi kan - och vill vi kärlek så är det älska vi ska göra - finns det någon annan kärlek än den som får liv i nuet - jag tror inte det, men säker kan jag inte vara - bara hoppas att mina ord inspirerar den att höra av sej :- Frid även till dej du lycklige musikant.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?