Leif GW Persson kommer att lösa Palme-mordet

Showing page 1 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Inlägg #1: Postat: 2012-03-01 08:41:00
Jan Olsson
Då får han kanske gå med skottsäker väst efter sin pensionering! - Kanske han redan gör det! - Det skulle kanske ändra hela den politiska kartan i Sverige? - Och det med en rejäl smäll! - Fast,föga troligt!
Inlägg #2: Postat: 2012-03-01 09:33:00
Per W
GW har redan 50 miljoner. Om han har fakta som kan avslöja mördaren så hade han gjort det redan. Inlägget är infantilt och naivt.
Inlägg #3: Postat: 2012-03-01 10:14:00
tobias
Per W, var det det bästa motargument du kunde komma med? Ett tips: försök vara lite saklig istället, annars framstår du som infantil och naiv.
Inlägg #4: Postat: 2012-03-01 10:23:00
tobias
Som anställd vid polisen har han knappast haft tid eller ens tillåtelse att ägna sig på heltid åt Palme-mordet. Det har varit Palmeutredarnas uppdrag, inte hans. Han har också under alla år varit kritisk till deras arbete och påpekat saker man borde titta närmare på. Trots det har man inte gjort det. Först nu får han ordentligt med tid och tillfälle att ta saken i egna händer, något som varit i princip omöjligt under hans tid som anställd vid polismyndigheten. Men till skillnad från alla privatspanare så har han kontakter, han har kunskapen om hur rättsväsendet funkar och hur man väcker åtal, vilken tyngd på bevis som krävs, etc. Han har också god kunskap om innehållet i Palmeutredningens arkiv.

Jag tror inte han är god för 50 miljoner, men han har nog pengar så han klarar sig och det är knappast pengarna han är ute efter. Det var bara en liten detalj i sammanhanget, vilket man kanske inte förstod om man inte orkade läsa längre än till ingressen, som t ex Per W. Leif G W har uttryckt ett mycket tydligt intresse över fallet och är bekymrad, och till och med irriterad, på att man inte lyckats lösa fallet.

Det jag tror han möjligen kommer stupa på är att flera vittnen nu är döda och minnesbilderna är svaga. Kan nog vara svårt att komma fram till en fällande dom mot någon.
Inlägg #5: Postat: 2012-03-01 10:35:00
anonym
Olof palme har varit sveriges största kassa KO för polisen i 25. Nu kostar en polis ca 1000kr i timman och palmeutredarna har jobbat med ganska stort manskap i många år dygnet runt.
Inlägg #6: Postat: 2012-03-01 10:41:00
Janne B
GW har under årens lopp sagt många bra saker som tagit bort en del fördomar.Löser man inte ett svårt brott inom en vecka så är det nästan hopplöst sedan, för fysiska spår och folks minne bleknar bort fort. Vid våldsbrott finns nästan alltid gärningsmannen nära inpå.
Inlägg #7: Postat: 2012-03-01 10:47:00
Janne B
Veckan efter mordet rapporterade några privatpersoner att de varit ute och gått nära mordplatsen, kvällen då det ägde rum. Då hade de sett 2-3 personer stå och tala i dåtidens Älgradio - före mobilernas tid. De tyckte direkt att det var konstigt med älgradio vid denna tidpunkt och plats./ Jag har sedan aldrig läst någon förklaring till denna observation...
Inlägg #8: Postat: 2012-03-01 10:51:00
Thomas L. Aabo
Angående palme-mordet och artikeln. VEM FAN BRYR SIG!!!
Inlägg #9: Postat: 2012-03-01 11:03:00
Per W
#8 Jag och några till.
Inlägg #10: Postat: 2012-03-01 11:06:00
Per W
#3 Du har en naiv övertro på GW:s kunskaper och förmåga att lösa mordet. Som f d polisanställd har han heller inte tillgång till polisens resurser. Hans teorier om ett "insider"-jobb är inte originell eller unik. Läs hans trilogi om Palme-mordet. Den är bra.
Inlägg #11: Postat: 2012-03-01 11:44:00
tobias
Per W, #10: Förklara vad som är naivt! Som f.d. polisanställd är han fortfarande på väldigt god fot med sin f.d. kollegor. Alla som jobbat inom nån myndighet eller företag vet hur man behandlar en kollega som gått i pension. Han kan förmodligen röra sig nästan fritt och har fortfarande kvar alla kontakter. Att hans teorier om insider-jobb inte är unika eller orginella är väl snarare en indikation på att det är en av de troligaste teorierna, och inte tvärtom. Jag tycker det är du som för en högst infantil argumentation, men det är iofs ingen nyhet.
Inlägg #12: Postat: 2012-03-01 11:46:00
tobias
Thomas L Aabo: Vem bryr sig vad du tycker! Det är väldigt många som vill att ett av Sveriges allvarligaste mordfall ska uppklaras.
Inlägg #13: Postat: 2012-03-01 11:58:00
Per W
#11 Du har inga sakliga argument för din ståndpunkt mer än att GW är intresserad av fallet och att han torgfört en teori. Du har heller ingen aning om hur "fritt" han kan röra sig i polishuset. Troligtvis är det ajöss till alla tillträdeskort. Dessutom har han med sin kritik av polisen och dess effektivitet säkert skaffat sig fiender i organisationen.
Man brukar säga att när statsöverhuvuden blir mördade att det sällan är en ensam galning som utfört det utan en konspiration.
MEN det är också sällsynt att en statsminister dräller omkring ensam och oskyddad med sin fru vid ett av en huvudstads mest våldsdrabbade kvarter en fredagskväll och lönehelg.

...och vad var det som iofs inte är någon nyhet?
Inlägg #14: Postat: 2012-03-01 13:57:00
Leif E Ström
Tobias, det bär mig egentligen emot att debattera i något som bara kräver fakta för att komma lösningen närmre. I princip finns det bara enstaka tunga fakta i fallet av vilket Olof Palmes död är det tyngsta. Din hänvisning till att Leif GW Persson kommer vara den som skingrar molnen, är enligt mig bara ett påstående som bevisar att professornss fullständigt avslappanande stil även ha sövt sina betraktare. Oraklet har i stort gjort en helomvändning i fallet Palme och i Polistidningen går läsa "att han även tidigare har äventyrat flera mordutredningar genom sitt sätt att kräva ut handlingar från Rikskriminalen". Låt dig inte inte bländas av hierarkins skickligaste retoriker, läs i stället Länk: arbetarbladet.se
Ingen av de skickliga mordutredarna i landet heter Leif GW Persson.
Inlägg #15: Postat: 2012-03-01 14:46:00
tobias
Leif: Av de som är insatta i fallet så är det ingen som längre tar Christer Pettersson-spåret på allvar. Det är ett stort skämt.
Inlägg #16: Postat: 2012-03-01 14:53:00
tobias
Per W, #11: Det fattar väl jag med att han inte får behålla passerkort. Jag tror inte han behöver röra sig särskilt mycket i polishuset heller för den delen. Men det jag sa att han, till skillnad från privatspanare, är tjenis med en del i organisationen, inklusive Palmegruppen. Det underlättar en hel del. Förstår inte varför du gör en stor grej av det. Det var också bara en detalj i sammanhanget. Vad min artikel handlade om är att Leif GW är förmodligen den mest kompetente och insatte i detta fall och är den som har störst förutsättningar att lösa fallet. Om du hävdar motsatsen så kom med några seriösa motargument. Och det var just det som inte var någon nyhet, att dina kommentarer dryper av hat och förakt utan någon substans.

Jag tänkte inte diskutera teorier om hur mordet går till, eller vem som är den skyldige. Jag konstaterar bara att de mest insatta och de som har mest förstånd finns en hel del galenpannor bland både privatspanare och allmänhet tror på polisspåret. Inget tar Christer Pettersson eller någon ensam galning som ens en gnutta sannolikt med tanke på hur skotten sköts, var de träffade, samt fler andra omständigheter som tyder på att det var väl planerat och professionellt genomfört. Det är inte mina åsikter, utan andras. Hävdar man motsatsen så bör man ändå ha något konkret motbevis att komma med.
Inlägg #17: Postat: 2012-03-01 15:47:00
CMO
#15 "Av de som är insatta i fallet så är det ingen som längre tar Christer Pettersson-spåret på allvar. Det är ett stort skämt. "

Om du med "de som är insatta" menar privatspanare och diverse konspirationsteoretiker på nätet så har det väl samma tyngd som att 9/11 stollarna anser att den officiella förklaringen för 9/11 är ett skämt.

Dvs ingen tyngd alls.
Inlägg #18: Postat: 2012-03-01 16:10:00
CMO
#16 ”Inget tar Christer Pettersson eller någon ensam galning som ens en gnutta sannolikt med tanke på hur skotten sköts, var de träffade, samt fler andra omständigheter som tyder på att det var väl planerat och professionellt genomfört.”

Märkligt påstående.

Nu är hag ingen expert på varken vapen eller beställningsmord men...

En S&W Magnum 357 är knappast det vapnet som en professionell ”hit man” skulle välja, stort och otympligt och med ett mycket begränsat antal kulor.

Om jag inte minns fel sköts Palme med ett skott i ryggen och skottet träffade ryggraden vilket ledde till att han dog omedelbart. Någon centimeter åt ena eller andra hållet och han hade haft antagligen god chans att överleva. Mördaren siktade knappast på ryggraden och kunde i efterhand knappast heller veta exakt hur skottet träffat. Han sköt sedan ytterligare ett skott mot Lisbeth men missade....!

Jag tror att en professionell hit man använt en Glock eller liknande modernt semiautomatiskt vapen med betydligt större magasin. Efter att han fällt offret hade han också skjutit ytterligare skott förmodligen tömt magasinet mot huvudet eller bålen.

Jag skulle påstå att ”med tanke på hur skotten sköts, var de träffade, samt fler andra omständigheter” kan man utesluta att det var ”väl planerat och professionellt genomfört.”
Inlägg #19: Postat: 2012-03-01 16:19:00
Jan Brunnegård
Väldigt skickligt av en svårt handikappad och drogberoende person som C P att befinna sig på rätt plats och vid rätt tidpunkt i den kalla februarinatten och med kirurgisk precision sätta kulan på exakt rätt ställe i ryggraden. Trots att han bara hade en klumpig pistol till sitt förfogande. Eller...???
Inlägg #20: Postat: 2012-03-01 16:54:00
Leif-Arne Undvall
#19 Även en klocka som står visar rätt tid två gånger per dygn.
Showing page 1 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Laddar...