Valt inlägg:
#16 ”Inget tar Christer Pettersson eller någon ensam galning som ens en gnutta sannolikt med tanke på hur skotten sköts, var de träffade, samt fler andra omständigheter som tyder på att det var väl planerat och professionellt genomfört.”
Märkligt påstående.
Nu är hag ingen expert på varken vapen eller beställningsmord men...
En S&W Magnum 357 är knappast det vapnet som en professionell ”hit man” skulle välja, stort och otympligt och med ett mycket begränsat antal kulor.
Om jag inte minns fel sköts Palme med ett skott i ryggen och skottet träffade ryggraden vilket ledde till att han dog omedelbart. Någon centimeter åt ena eller andra hållet och han hade haft antagligen god chans att överleva. Mördaren siktade knappast på ryggraden och kunde i efterhand knappast heller veta exakt hur skottet träffat. Han sköt sedan ytterligare ett skott mot Lisbeth men missade....!
Jag tror att en professionell hit man använt en Glock eller liknande modernt semiautomatiskt vapen med betydligt större magasin. Efter att han fällt offret hade han också skjutit ytterligare skott förmodligen tömt magasinet mot huvudet eller bålen.
Jag skulle påstå att ”med tanke på hur skotten sköts, var de träffade, samt fler andra omständigheter” kan man utesluta att det var ”väl planerat och professionellt genomfört.”
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?