Inlägg #1: Postat: 2001-11-23 10:51:00
|
Emma |
Svempor finns överallt, jag har också råkat ut för både manliga och kvinnliga svempor. Det SUGER att man inte ska få ifrågasätta och få säga sin mening utan att bli nertryckt av fega översittare som denne Svempa verkar vara. Skolan suger.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2001-11-23 20:00:00
|
Jens R |
Mobbning har sitt ursprung hos de vuxna. Vuxna i skolan som ofta benämner sig konsekventa och gränssättande är vuxna som inte accepterar opposition. Vi ser upp till dessa. De blir ledare, för de verkar få någonting gjort. De löser problemen och ingen märker att det alltid är på bekostnad av någon annan. Det är en sådan attityd som lönar sig allt bättre i vårt allt hårdare samhälle. Det är kanske inte så konstigt att mobbningen verkar öka.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2001-11-24 16:16:00
|
Hella |
Anpassad studiegång tycks vara gängse norm på Högalid. 1975 var det jag som kastades in i den förnedringen. Med ett meninslöst arbete på ett dagis och sexuella anspelningar från den lärare vars namn jag lyckligtvis förträngt som jag en dag i veckan var tvungen att vistas i samma rum med - ensam. Efter två månader gav jag upp, med min mors goda minne. Det tog mig sedan åtskilliga år att våga mig tillbaka till skolbänken. Men spår för livet har allt Högalidsskolan satt även på mig.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2001-11-26 16:23:00
|
Vincent |
"tre grupper av barn och ungdomar"!
Må vara, att det för debattens skull, kan te sig nödvändigt att generalisera, men måste för den skull rationalisera bort 99 av befolkningen?
Dumt, så dumt
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-04-05 13:51:00
|
nali |
Jag har också vandrat i Högalids korridorer, närmare bestämt i nio år. Det var väl tio år sedan nu men jag kan fortfarande känna den kalla livlösa känslan från den skolan än idag. Jag kan bara hoppas att saker och ting har förändrat sig, men med Sven-Erik kvar som rektor lär det tyvärr inte vara annorlunda.
Mitt första minne som etsat sig fast var redan när jag som något blyg 7-åring blev framtvingad av min lågstadielärare till svarta tavlan framför hela klassen för att lösa några ekvationer. Jag hade svårt för matematik, tårarana rann men hon tvingade mig att stå kvar. Denna lärare blev btw senare avstängd för att gett en klasskamrat barn en örfil. År in och år ut bevittnade jag fruktansvärda trakkaserier och mobbing. Lärarana på Högalid blundade hårt för i stort sett allt. Det dem där emot hade hade ögonen öppna för var mönsterelever. Under högstadiet var du uträknad om du inte tillhörde denna kategori.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-04-05 13:54:00
|
nali |
forts...Jag har till och med funderat på att göra något typ av repotage om Högalid. Med vetskapen vad som hände innanför skolans väggar och hur många som led skulle nog "Svempa" få det svettigt.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-06-09 11:01:00
|
Argamamman |
Snälla Nali, gör ett reportage om Högalid.
Något måste göras åt skolledningen där !
|
|