Peer Review

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2012-02-09 08:33:00
Leif Erlingsson
Ett favvoargument från bromsklossar är detta med Peer Review.Peer Review är inte mindre än detsamma som en process som säkerställer att ett resultat inte bryter mot konsensus i vetenskapsetablissemanget.  Ett resultat som alltför mycket avviker från konsensus passerar ej processen, och då har det ingen som helst betydelse om det är visat att det är riktigt, man vägrar helt enkelt "titta i teleskopet" Galileo.Som Torbjörn Sassersson skriver om ett förtryckt ämne särskilt här i Sverige Länk: vetapedia.se :Avsaknaden av förklaringsmodeller har inget med fenomens existens att göra.  Denna distinktion har den skeptiska rörelsen varit skicklig på att lägga dimridåer runt i sin argumentation genom att hävda att frånvaron av förklaringsmodeller är samma sak som att fenomenen inte finns.Ett annat problem som parapsykologin lider av är att fenomenen natur kan innebära att människan måste revidera den vetenskapliga verklighetbeskrivningen.Jag har tidigare berört denna problematik i tråden "Motståndet mot verkliga lösningar", 2012-01-24 08:04 #26 Länk: sourze.se ,  men även tidigare i tråden som i 2011-06-15 19:37 #1 Länk: sourze.se .
Inlägg #2: Postat: 2012-02-09 12:33:00
Per W
#1 Alltså: Fantasier och vanföreställningar behöver inte bevisas eller dokumenteras...de bara finns för att någon påstår att de finns.
Inlägg #3: Postat: 2012-02-09 13:06:00
Leif Erlingsson
Typisk dimridå.  Detta handlar om bevisade och dokumenterade fenomen vars orsaker däremot ej tycks gå att få in i det ateistiskt materialistiska paradigmet.
Inlägg #4: Postat: 2012-02-09 14:21:00
leif bengtsson
Kom att tänka på fenomenet Norrsken med anledning av det Per W skriver i inlägg 2.

Undrar i hur många tusen år man funderade över norrskenet som en variant av
själavandring o andar mm.

Nånstans i allt detta besynnerliga som händer i vår omgivning finns naturligtvis förklaringen till allt. Även om jag tror att man har fel i "Liftarens Guide" svaret är nog inte 42 när allt kommer omkring.

Vad alla vetenskapsmän av akting förmodligenhar har rätt i är att
90 av den materia, eller vad det är, som finns i universom har vi ingen aning om.

Jag har dock en aning om vad det kan vara.
Materian utgör resterna av alla de förvillade själar till bromklossar som uttalat sig skeptiskt till nya tankar och möjliga ideer och därför även i döden vägrar inordna sig i den verkliga verkligheten.
Mao det är rätt många som misslyckats att ta till sig andra tankar o möjligheter.
Inlägg #5: Postat: 2012-02-09 16:16:00
Leif Erlingsson
Så utan Per W &Co, ingen materia?
Inlägg #6: Postat: 2012-02-10 07:50:00
leif bengtsson
Naturligtvis men bara 10
Inlägg #7: Postat: 2012-02-10 09:38:00
Leif Erlingsson
5.  ScienceDaily 2009-11-02:  "Dark Matter And Dark Energy Make Up 95 Percent Of Universe, Detailed Measurements Reveal"  Länk: sciencedaily.com  Länk: sciencedaily.com .
Inlägg #8: Postat: 2012-02-10 11:58:00
leif bengtsson
Oj
"Dark Matter And Dark Energy Make Up 95 Percent Of Universe,"

Man menar naturligtvis det mentala mörker som numera lägrar sig över universum. I varje fall den delen av universum där människan kan färdas.
Inlägg #9: Postat: 2012-02-10 16:19:00
CMO
#1 Trams. För det första finns det ingen "konsensus i vetenskapsetablissemanget" utom möjligen den konsensusen att publicerade artiklar ska möta en viss kvalitetsnivå. Inom många alla? vetenskapsgrenar publiceras artiklar som anammar vitt skilda hypoteser och "skolor" och ofta i historien har etablerade hypoteser ersatts av nya som bättre förklarar observerade fenomen.

Att fenomen som "group think", "confirmation bias","cherry picking of data" etc existerar även hos många "seriösa" forskare är riktigt men det är skönhetsfläckar på ett i grunden solitt teoribygge.

Hos charlataner som Erlingsson, Sassersson och liknande är samma fenomen oändligt mycket mer vanligt förekommande och det finns inget solitt teoribygge alls, bara luftslott.
Inlägg #10: Postat: 2012-02-10 16:54:00
Leif Erlingsson
"ett i grunden solitt teoribygge" som inte tål verklighetens fenomen.
Inlägg #11: Postat: 2012-02-10 17:20:00
CMO
Äterigen Erlingsson din inbillningsvärld går inte under beteckningen "verkligheten" i vedertaget språkbruk.
Inlägg #12: Postat: 2012-02-10 17:41:00
CMO
#11 "Återigen"
Inlägg #13: Postat: 2012-02-10 17:49:00
Leif Erlingsson
Erlingssons inbillningsvärld delar han ej med sig av på Sourze, men du finns med i den, CMO.
Inlägg #14: Postat: 2012-02-10 17:49:00
oscar: berven
CMO du känner säkert till tanken kartan är inte terrängen? Jag kan fråga dig vad som är verkligheten och du kommer endast kunna svara med beskrivningen av den. Var finns den vetenskapliga verkligheten som inte är just en bild?
Inlägg #15: Postat: 2012-02-10 18:26:00
CMO
#14. Det flesta kartor är tillräckligt goda beskrivningar av verkligheten för att de ska vara användbara för navigation i just verkligheten. Men Erlingssons karta hör inte dit.

För övrigt har du en oslagbar förmåga att komma med kommentarer som är lika poänglösa som de är pretentiösa. Därför är du i allmänhet t.o.m. mindre intressant att bemöta än Erlingsson. Ifall du undrat varför du så sällan blir besvarad.
Inlägg #16: Postat: 2012-02-10 18:44:00
Leif Erlingsson
Oscars kommentarer är aldrig poänglösa, tvärtom, han är en av de djupaste tänkare du kan finna.
Inlägg #17: Postat: 2012-02-10 18:53:00
alright CMO

De modeller och formler vi bygger finns inom det spektrum vi idag kan förnimma med våra sinnen och med hjälp av augmentade maskiner och instrument. Inte illa alls. Inom detta kan det peer reviewas, testas och falsifieras. Så inom ramen för denna spektrumverklighet funkar de facto en mängd saker, tekniker, uppfinningar, insikter osv. Men vi har ännu inte det fullständiga spektrat! Mao, många nya modellbyggen väntar på oss ...
Inlägg #18: Postat: 2012-02-10 19:03:00
Leif, thx, and ditto
Inlägg #19: Postat: 2012-02-10 19:50:00
CMO
#17 Zzzzz ... plattityder och självklarheter ... inte precis det "djup" som man förväntar sig av "en av de djupaste tänkare du kan finna"
Inlägg #20: Postat: 2012-02-10 19:55:00
GunnarL
oscar berven/ För att anknyta till vad CMO skriver i inlägg nr 15: Du har vid två tillfällen riktat direkta frågor eller uppmaningar till mig, och jag har tyvärr inte svarat beroende på att jag inte förstått vad du skriver. Detta kan naturligtvis bero på att jag har dålig läsförståelse och det är i så fall inte så mycket att göra något åt. Eller är det som Erlingsson skriver att du är en av de djupaste tänkare man kan finna och i så fall är väl jag i grundaste laget för att förstå. Skrivet med all respekt.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...