Stölden av humanismen

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2012-01-25 09:34:00
Leif Erlingsson
Tack för avslöjande text om dessa antiintellektuella bedragare!
Inlägg #2: Postat: 2012-01-25 10:15:00
mseder
Sakligt, rätt och upplysande.
Bra Börje.

Mats
Inlägg #3: Postat: 2012-01-25 12:52:00
Per W
Jag och arbetskollegor till mig blev på slutet av 90-talet utsatta för Börje Peratts hemsnickrade gruppdynamiska övningar och sessioner. Min chef hade hört om hans uppdrag för Hammarby och av outgrundliga skäl anlitat honom. Resultatet av övningarna blev att några av arbetskollegorna bröt ihop utan att Börje hade någon beredskap eller uppföljning. Länk: hansiwanbratt.wordpress.com
Inlägg #4: Postat: 2012-01-25 12:53:00
Per W
Att han imponerar på Leif och Mats förvånar mig inte.
Inlägg #5: Postat: 2012-01-25 13:02:00
Leif Erlingsson
Trevligt, definitionen i slutet av artikeln Länk: sourze.se nu illustrerad av Per W här ovan.
Inlägg #6: Postat: 2012-01-25 13:03:00
Mick.3
Varför drar du in VoF i det här? Tror du att VoF anser sig vara humanister?
Inlägg #7: Postat: 2012-01-25 14:20:00
Thomas L. Aabo
Vad överraskade humanisterna ska bli när de dött. ;-
Inlägg #8: Postat: 2012-01-25 14:35:00
Börje Peratt
Per W. Jag har i alla sammanhang öppet redovisat mina synpunkter. Din länk går till en antihumanist i tjänst hos VoF som på sin blogg uppvisar alla egenskaper för en pseudiker och mobbare. En så kallad CLOD, "canon lose on deck." Dessutom falsk tillvitelse. Har aldrig gått kurs hos mig. Dyngspridare med Brattvarning.
Inlägg #9: Postat: 2012-01-25 14:49:00
Börje Peratt
Mick.3 Nej VoF, är antihumanister. VoF har sitt ursprung ur samma källa som Humanistunionen.J.Huxley, P Kurtz osv Och man är således inte Humanister utifrån dess ursprungliga definition utan som Althusser sa: antihumanister. Samarbetet mellan VoF och Humanisterna grundar sig i samma antihumanistiska ideal och agenda.
Inlägg #10: Postat: 2012-01-25 15:15:00
Leif Erlingsson
Börje Peratt, e.g. är det konflikten mellan statiskt och dynamiskt.  Statiskt - allt är i princip skapat, universum ser ut som det ser ut o.s.v..  Dynamiskt - erkännadet av människans kreativa förmåga att skapa nytt, och därför erkännadet av att samhället måste ge utrymme för individens skapande, varifrån all utveckling kommer.
Inlägg #11: Postat: 2012-01-25 15:25:00
CMO
#4 Charlataner i alla läger, förenen eder. Eller nåt....
Inlägg #12: Postat: 2012-01-25 15:35:00
Börje Peratt
Leif, Jo du inleder en filosofisk diskussion som är intressant och kan ha bärighet på att VoF och Humanisterna uppvisar en statisk mentalitet som inte är öppen för något annat än det man bestämt sig för. Denna rigiditet tycks opåverkbar och har starka inslag av sekterism.

Om man sedan betraktar universum och mänsklighetens förutsättningar så rör sig väl allt i en hiskelig fart. Inte ens det som är skapat av människohand står still det vittrar, det utsätts för tolkningar, det skapas om. Fotot kan frysa ögonblicket men sedan rör sig allt. Det ger hopp även om att VoF och Humanisterna till slut kommer till någon slags insikt om hur viktig respekten för andra är. Att vi bör använda energin på ett mer konstruktivt sätt än att förfölja och kränka andra. Om man vill vara naturalist så kan man vara det men försök inte dölja det bakom andra benämningar. Och försök inte tvinga på andra en materialistisk livsåskådning och tro om de vill ha en dynamisk, kreativ och andlig.
Inlägg #13: Postat: 2012-01-25 15:37:00
Börje Peratt
11, CMO, Jo charlatanerna är förenade under VoF och sturmarkhumanisterna.
Inlägg #14: Postat: 2012-01-25 15:54:00
Börje Peratt
Anders Gerdmar skrev redan i slutet av 2010 att " Humanisterna bör vara ärliga och byta namn" Länk: newsmill.se
Inlägg #15: Postat: 2012-01-25 16:04:00
Leif-Arne Undvall
..."Och man är således inte Humanister utifrån dess ursprungliga definition utan som Althusser sa: antihumanister." ... Kära värld detta är ju skandal. Bara en sån sak självaste Althusser..
Inlägg #16: Postat: 2012-01-25 16:21:00
mseder
Leif #10

Du har helt rätt.

Ur den statiska lustan följer också kontrollbehovet och all den energi som går åt till att just hålla stagen och hierarkierna intakta. Energi som gör alla människor mer eller mindre utbrända.

Den statiska lustan, kontrollbehovet och rädslan för det kreativa är inte bara en gemensam nämnare för VoF och Humanisterna, utan för alla former av "Hökar" oavsett vilket trossystem de verkar i.

De är också dömda til undegång eftersom allt är föränderligt.

De statiska och mekaniska tankeprocesserna är just Per W, CMO, Leif-Arne m.fl sigill här på Sourze.

Mats
Inlägg #17: Postat: 2012-01-25 16:40:00
Leif-Arne Undvall
Förstår egentligen inte vad som är problemet, ni universalgenier kan ju tro på precis vad ni vill. Ni han kommunicera ut vilka stolligheter som helst, men blir ni bemötta så åker offerkoftan på. Att ni upplever att ni verkar i motvind, kan ju faktiskt bero på att för de allra flesta verkar ni rätt knäppa.
Inlägg #18: Postat: 2012-01-25 17:46:00
Leif Erlingsson
Tror inte det hjälper, för det tycks så internaliserat att det är omedvetet, men Länk: mobbingportal.com  Länk: mobbingportal.com .
Inlägg #19: Postat: 2012-01-25 17:59:00
Rickard Berghorn
Då var det dags igen. I VoF Forum uppmärksammas denna artikel, och istället för att diskutera sakligheterna gör man som vanligt, d.v.s. flamsar och tramsar med aggressiv hånfullhet -- anstränger sig blåa för att låtsas att ingen kritiker är värd att ta på allvar. Försöker man verkligen ge ett _intelligent_ intryck?

Jag har bistått med viss research till artikeln här ovan, men jag kommer att publicera en egen artikel om humaniströrelsens historia inom kort. Mer akademiskt upplagd, dock.
Inlägg #20: Postat: 2012-01-25 18:08:00
Börje Peratt
#19 Rickard mobbarforumet bekräftar väl bara artikelns slutsats. Artikeln om historik är också klar men vi avvaktar dess publicering. Just denna om hur man stal humanismen hann komma emellan. Ser fram emot din. Tack för alla fakta och för din uthålliga och modiga insats.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...