Stölden av humanismen

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2012-01-25 19:05:00
Leif-Arne Undvall
Vad är motsägelse fullt? Publicera en text på en interaktiv och sedan beklaga sig över att man blir motsagd /"mobbad". Då tar vi offerkofta på.....
Inlägg #22: Postat: 2012-01-25 19:29:00
Sasser
Bra artikel Börje. En atombomb. Tyvärr är risken stor att debatten inte handlar om själva kärnbränslet dvs Humanisterna och deras arv. Jag tog mig därför friheten och rubricerade om Börjes artikel till:

Förbundet Humanisterna och släktskapet med "Naturalistiska och Arvshygieniska Sällskapet" notera citationstecknen!

Länk: newsvoice.se
Inlägg #23: Postat: 2012-01-25 19:32:00
Rickard Berghorn
Leif-Arne Undvall: Bra, då vet vi att du alltså inte förstår skillnaden mellan diskussion/debatt å ena sidan, och trams/hånfullheter/mobbning å andra sidan. Diskussioner med er Vofare är genomgående de mest ointelligenta och omogna man kan föra. Ni borde sätta er ner och diskutera igenom vilket intryck ni faktiskt gör på omgivningen. Detta kallas "självinsikt".

Börje Peratt: Tack.
Inlägg #24: Postat: 2012-01-25 19:36:00
Leif Erlingsson
Leif-Arne Undvall, du tycks inte kapabel att se att du själv går över alla gränser för hur man bemöter sina medmänniskor.  Du tycks anse att du har rätt att förtrycka den du menar "är knäpp" o.s.v..  Det har ingen.  Det handlar inte om meningsskiljaktigheter, det handlar i ditt fall och i några andras se t.ex. artikeln om en systematisk förtryckarverksamhet.  Man kan uttrycka meningsskiljaktigheter och gå i dialog om varför man har olika världsbild utan otidligheter.
Inlägg #25: Postat: 2012-01-25 19:37:00
Leif Erlingsson
Ahh, ser att Rickard Berghorn redan sa det, när sidan laddade om.
Inlägg #26: Postat: 2012-01-25 19:37:00
CMO
Jag har inte vari så imponerad av VoF tidigare men med så här mycket reklam får man väl ge dem en chans till.
Inlägg #27: Postat: 2012-01-25 19:42:00
CMO
#24 Ja den där Leif-Arne Undvall är en riktig värsting, han går ständigt över alla gränser. Fy skam!

Han borde lära sig av goda Erlingsson exempel och på sin höjd ägna sig åt att kalla förintelseöverlevare för mytomaner och att anklaga sina meningsmotståndare för att vara sionistiska agenter.
Inlägg #28: Postat: 2012-01-25 19:53:00
GunnarL
Det som förundrar mig lite är hur så många knäppgökar kan samlas på samma ställe. Det tyder på att det rör sig om en flockmentalitet bland individer som tror sig vara individualister. På något sätt är det motsägelsefullt. Å andra sidan har jag läst om att kråkor anses vara särpräglade individer men de jagar också alltid i flock. Men biologerna borde studera arten knäppgökar speciellt noga. Nästan lika intressanta som kråkorna.
Inlägg #29: Postat: 2012-01-25 19:56:00
Jocke -sourzial
27 Fnys. Den ene skryter om sig som "självgod", men dömer i stället den andre som "självbelåten"! Bra dock om de lyckas hållas viss koll på varandra...
Men det är väl att hoppas för mycket, liksom att det skulle komma något annat än indirekt stöd snarare än kritiskt genombrott i båda fallen, från andra sidan pölen...
Inlägg #30: Postat: 2012-01-25 20:01:00
Börje Peratt
#28 Gunnar rubriken var "Stölden av Humanism". De som känner för det temat vill nog diskutera det. Då samlas man kring ett tema för att ge uttryck för sina funderingar. Så har människor gjort sedan urminnes tider. Fast då vid lägereldar och i olika ringar. Det är ett sätt att utvecklas både intellektuellt och socialt i linje med Humanism. De som avfärdar sådana forum och istället prioriterar forum där antihumanismens kränkningar och låga nivå råder har alla möjligheter att gå dit. Om man känner sig som en knäppgök finns det flera på VoFs forum. Kråkor är intelligenta och därför intressanta att studera.
Inlägg #31: Postat: 2012-01-25 20:11:00
Börje Peratt
Oförmåga till respektfull kommunikation via nätet påminner om aggressiva bilförare. Inne i sin egen lilla världsrymd alldeles oavsett bakom en dator eller en ratt tappar många respekten för varandra. Dialogen tappar också innehåll. Pseudikern/voffaren/mobbaren som inte klarar en värdig dialog satsar istället på att trasa sönder för andra. I grund och botten en avundsjuka över att inte kunna/veta/klara bättre. Men och det är ett viktigt men, inte nedlåta sig till denna nivå. Helst ignorera det ovidkommande och föra en debatt dialog med dem man finner intressanta och intresserade.
Inlägg #32: Postat: 2012-01-25 20:13:00
Rickard Berghorn
Själv tar jag för givet att GunnarL just syftade på VoF-knäppgökarna. Man ser ju redan nu hur de kommer hit i flock och försöker tramsa sönder diskussionen med sina trollaktiga kommentarer. Något vettigt och intelligent kommer de inte att tillföra.

VoFarna är ett stort nätproblem: När hån- och skrämseltaktiken inte fungerar, går de medvetet in för att sabotera diskussionerna för alla andra -- i forum, bloggar och på twitter. Om man öppet kritiserar VoF eller några ämnen som ligger dem nära, får man räkna med att bli översköljd av dumheter. De har skapat en sjuk subkultur.
Inlägg #33: Postat: 2012-01-25 20:29:00
Börje Peratt
#32 Jo Rickard du har rätt. Helst vill jag ändå bara ignorera de ignoranta okunniga och obildade. Varför lägga energi där. Mer intressant att få feedback på innehåll och diskussion. Visst du har rätt de har en slags subkultur. Och de är tragiska i sina stupida inlägg så därför går jag inte till deras forum. Det räcker så bra med dem man råkar på som kommentarer till egna artiklar för att förstå hur ointressanta och ovärdiga de är. Din intelligens gör dem så avundsjuka. Låt dem inte ta del av din tid. Låt dem bara bländas.
Inlägg #34: Postat: 2012-01-25 20:30:00
Leif Erlingsson
Rickard, bara så du vet.  Det är det vanliga gänget som är här plus du och Börje.  Då förstår du.
Inlägg #35: Postat: 2012-01-25 20:57:00
Rickard Berghorn
Min research om humaniströrelsens historia har svämmat över bredderna - det finns väldigt mycket att häpna över där. En av de saker som sällan uppmärksammats är att Internationella Humanistunionen från 1975 till 1994 hade inte mindre än tre marxister som ordföranden, ibland samtidigt. Man kallade det också den tredelade ordförandeposten för "trojka", ett begrepp som härstammar från Sovjetunionens kommunistparti.

En av dessa var Mihailo Marković ordf 1975-1985, numera ökänd som en av Slobodan Milosevics närmaste. Det var Markovic som utarbetade grunden till Milosevics nationalistiska politik, som ju ledde till folkmord.

Det är humanism, det.
Inlägg #36: Postat: 2012-01-25 21:02:00
Rickard Berghorn
Mer tydligt: Med Internationella Humanistunionen syftar jag på just International Humanist and Ethical Union, IHEU, som Sturmarkhumanisterna är underordnade.

Här en lista över IHEUs ordföranden:
Länk: en.wikipedia.org
Inlägg #37: Postat: 2012-01-25 21:28:00
Leif Erlingsson
Rickard, Sourze använder inte samma teckenkodning som du gör när du skriver, så det blir svårläst för en del av oss.  Prova om du kan skriva med iso-8859-1 eller svensk windows kodning - inte UTF-8.
Inlägg #38: Postat: 2012-01-25 21:34:00
CMO
#35 Flagrant "guilt by association" och historielöshet "bländar" inte mig iaf. Troika betyder helt enkelt "tre av samma slag" t.ex. som i ett trespann hästar som drar en vagn. Begreppet är, som även de måttligt bildade torde inse betydligt äldre än "Sovjets kommunistparti".

Även kopplingen "Mihailo MarkoviÄ"-Milsoevic-Folkmord är ett så klockrent exempel på taffligt försök till guilt by assocation att det passar bäst som avskräckande exempel i någon grundkurs i retorik.
Inlägg #39: Postat: 2012-01-25 21:36:00
CMO
Misstänker för övrigt att du använder Firefox, det brukar skapa kaos för mig med de svenska tecknen i Sourze-forum.
Inlägg #40: Postat: 2012-01-25 21:43:00
GunnarL
30/Börje, "Kråkor är intelligenta och därför intressanta att studera". Det var precis det jag syftade på. Frägan är om knäppgökar är lika intelligenta. Personligen tvivlar jag, men konstaterar att metoden att jaga i flock är i stort sett likadan.
Man skall dock komma ihåg att kråkor är fåglar - alltså inte riktigt i paritet med oss däggdjur. Själv tror jag att knäppgökarna också är lite lägre stående,- något förvirrade - individer. Men givetvis skall det finnas plats för alla arter. Själv är jag en helhjärtad humanist.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...