Svensk drivmedelsskatt sänker BNP

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2012-01-10 10:05:00
Per W
Citat ur artikeln: "Hade någon sagt 1962 att jag skulle få betala 14 kronor mera för bensinlitern så hade jag skrattat som åt en dålig vits".

Till det vill jag tillägga:
"Hade någon sagt 1962 att jag skulle få 35.000 kronor mera i månadslön så hade jag skrattat som åt en dålig vits. Jag tjänade 1500 kr i månaden 1962.
Inlägg #2: Postat: 2012-01-10 10:36:00
Lennart Lundwall
Jodu, Per W, du glömde att nämna att om löner och priser följts åt utan ockrande mellanhänder och politiskt svineri an typen miljöhyckleri så hade bensinen kostat 9 kronor litern i stället för 15:-.

Och jag glömde utveckla min grovt populistiska teori: "BNP mår inte bra av uppenbart politiskt styrt ocker. Man tappar arbetslusten, liksom. Och tar alla chanser till svartmygel".

Åk och tanka nu, Per, i morgon kan soppan kosta 20:-/litern. Fyll reservdunken också.
Inlägg #3: Postat: 2012-01-10 10:47:00
Jan Olsson
Jag kontrar med att 1962 kostade en bra bil,CHEVROLET 1951:a,med Reg-Nr. E51050,- summa 1.500:- I dag kostar motsvarande bra bil i samma klass minst 25.000:- Jag körde många tusen härliga mil med Chevroleten utan problem eller reparationer! - Tvivlar på att motsvarande bil i dagens läge inte håller lika länge! - Det var trots allt bättre förr! - Eller?
Inlägg #4: Postat: 2012-01-10 10:47:00
Per W
Jodu, Lennart. Du har glömt både konsumentprisindexutvecklingen och utveckling av både produktivitet och levnadsstandard i övrigt i din artikel.
dessutom drog en bil nästan dubbelt så mycket bränsle 1962 jämfört med i dag.

Så jag påstår att bensinen med hänsyn till de faktorer jag räknat upp ovan är jämförelsevis billigare idag jämfört med 1962.
Inlägg #5: Postat: 2012-01-10 11:10:00
Lennart Lundwall
Nja, Per, jag kan om jag rotar runt lite i datorn styrka mitt påstående att bensinen är dyrare för mig idag än 1962. Återkommer om det...

Däremot har du rätt till en del: Min blåmetallic VW -56 med 30 hk motor kunde lätt sörpla 1,5 liter per mil. Och farten var fri - oftast plattan i mattan alltså. Denna årsmodell hade en liten rulle att trampa på i stället för gaspedal. Men man kollade sällan förbrukningssiffror då när soppan var nästan gratis.
Inlägg #6: Postat: 2012-01-10 11:12:00
Jocke - sourzial
Mja, trevlig nostalgi för oss som också var med på den tiden! Men BNP, där bilolyckor inräknas i det hela, även om de på ett plan faktisk minskat är inte det samma som tillväxt. Och tillväxt är inte heller detsamma som tillväxt, slöseri räknas som "tillväxt", men är det inte.
Tiderna förändras, och trots att detta missbrukas politiskt, så finns verkligheten och hoten där, resurser, miljö, befolkningsökning.
Och kraven globalt från allt fler som vill nå den standard som vi hade redan för 50 år sedan!
Gissa hur mycket resurser det kommer att krävas med 19 miljarder 2050, varannan skall ha bil som håller i 15 år? Hur många måste isf tillverkas per år?
Inlägg #7: Postat: 2012-01-10 11:13:00
Jocke - sourzial
Med 10 miljarder 2050 skall det vara, folk alltså!
Inlägg #8: Postat: 2012-01-10 11:19:00
Lennart Lundwall
Sant, Jocke, #6, det ser inte särskilt ljust ut...

Vår generation slipper nog se sammanbrottet. Vi kommer att kila ut bakvägen dessförinnan, av naturliga skäl. Under, som man hoppas, någorlunda välförtjänta hedersbetygelser och kondoleanser.

Man kan hoppas att barnbarnen ska hinna få ett glas öl. Först.
Inlägg #9: Postat: 2012-01-10 11:52:00
Janne B
När jag köpte min första bil 1965 så kostade bensinen ca 80 öre litern och de små engelska bilar som då var populära gick att köra på ca 0,8 l milen.
Köpte en nästan ny BMC MG för 5000 kr...
Inlägg #10: Postat: 2012-01-10 11:52:00
Thomas L. Aabo
Lennart! Varför så elak mot barnen?! Önska dem ett par backar öl per dygn! Träskalle!
Inlägg #11: Postat: 2012-01-10 12:13:00
Lennart Lundwall
#10 Rätt så, Thomas. Framtiden ser rätt mörk ut. Rejäla mängder öl hjälper mot mörka sinnen. Ljust öl gör livet ljusare. Dagen efter kan ett smärre mörker infinna sig. Ordination då: Mörkt öl.
Inlägg #12: Postat: 2012-01-10 12:49:00
Per W
#6 Ska varannan av 10 miljarder ha bil? 3-4 bilar per familj?
Inlägg #13: Postat: 2012-01-10 13:16:00
Leif E Ström
Härligt Lennart! Ju förr desto bättre - Per W, du åberopar konsumentprisindex produktivitet och levnadsstandard. Men glömmer det absolut viktigaste i kråksången. TOTALSKATTEN! Den gode Tage Erlander, hade målet att aldrig överstiga 25 procents-gränsen. I början av sextiotalet låg den runt 23 procent. Trots denna låga skatt, moderna nybyggda hyreslägenheter hade allt utom frys i mitten av 50-talet. Bodde i hyresrätt på Ribersborg i Malmö. Huset var utrustat med bastu, pingisrum, två tvättstugor med mangel, lokal för samkväm, samt stor solaltan på taket, med avskild piskställning. För att uppnå den kvalitén i dag, måste du hosta upp 5 miljoner för en bostadsrätt i Stockholm. Levnadsstandard? Räcker det med att alla ungdomar fick jobb alternativt plugga tills dödagar, ingenjörer och glada yrkesutbildade spottades ut till näringslivet. Inte ens köer och sju-kronorsreformen var införd på sjukhusen. Alla riksdagsledamöter hade lägre lön än en kyrkoherde. Kläderna var sydda av svenska tillverkare, vilka dessutom gick att laga. TV:n du blängde på var svensktillverkad, på radion hade vi lyckligtvis bara två trubadurer värda namnet. Bilen gick att fixa själv, och drivmedlet kom från flera svenska oljebolag. Maten var "husmans" vilket i en daglig jämförelse slår ut all snabbmat, inkl. groddar och rå fisk. Både såsen och svensken ville reda sig själv på den tiden. SJ och skolorna fungerade. Behovet av en gigantisk tjänstesektor fanns inte på kartan. Ni vill förmodligen inte läsa mer, men läsaren kan fundera på vilka trubadurerna var och varför vi kunde ha Europas näst starkaste försvar med 45 procent lägre skatteintäkter och bara 1,8 invandrad arbetskraft inom den totala arbetsmarknaden.
Inlägg #14: Postat: 2012-01-10 13:22:00
Leif-Arne Undvall
Till och med drivmedlet var svenskt, på Gotland pumpades upp flera fat råolja de svenska bilisterna till godo. Att detta upphört beror enbart på att onda politiker gör allt sämre. Nää, Sverige är inte längre vad det aldrig varit.
Inlägg #15: Postat: 2012-01-10 13:29:00
Jocke - sourzial
12 Per W, nu får du väl tänka lite själv! Jag har inte sagt att "folk skall ha bil". På 50-60-talet gick det sju svenskar per bil. IDAG i USA är man väl nere i två, och inte långt ifrån i västEuropa heller.
Kina gör idag fler bilar än USA, med fyra ggr större befolkning. Här går det undan! Och OM det skulle bli globalt vilket är en omöjlighet, och min poäng, förstår du? så med två personer per bil, ja räkna ut själv ungefär vilka resurser som skulle krävas!
Inlägg #16: Postat: 2012-01-10 13:32:00
Jocke - sourzial
13 Ja det var väl en tjusig bild från den tiden. Trubadurerna Taube och Cornelis, och så Povel vid pianot.
Men hör du Ström, vart tog all kosing vägen då; nu när även kvinnor yrkesjobbar 6 timmar oftast, nära dubblerad arbetskraft?
Inlägg #17: Postat: 2012-01-10 13:40:00
Jan Brunnegård
Leif Arne. Jag tror att staten i kristider har försökt pumpa upp svensk olja på rätt många håll. Kinnekulle, Kvarntorp,Skåne far runt i mitt minne just nu.På Palmes tid var det ett bråk med danskarna om en ö, som kunde vara nyckeln till svensk olja. Öland har ungefär samma berggrund som Gotland, så även Öland ska ha några borrhål...
Inlägg #18: Postat: 2012-01-10 14:06:00
Leif-Arne Undvall
#17 Just så, ett fat här och ett fat där ger... flera fat. Hembygdsföreingen i Fårösund har hägnat in den sista pumpen på Gotland och fått den förklarad som kulturminne. Den är inte stor, men rätt söt.
Inlägg #19: Postat: 2012-01-10 14:10:00
Leif-Arne Undvall
Å andra sidan har byggts en anläggning för att producera biogas av svingödsel, mais och slaktavfall i Bro. Kanske den räcker till att ge drivmedel till åtminsonde en del av statsbussarna.
Inlägg #20: Postat: 2012-01-10 16:26:00
Lennart Lundwall
#13 Leif! Den kommentaren var guld värd för oss nostalgiker. Rakt över disk serverar du de fileade anledningarna till mitt stönande över all spilld mjölk och allt vatten som runnit under broarna. Man märker att vattenströmmen under broarna vände och började backa ca 1973. Och mjölken spiller vi inte längre - den kommer väl från Belgien med långtradarsläp?

Onödigt att fråga om det var bättre förr, kamrater. Fråga istället varför det blev sämre. Eller fråga VARFÖR det var bättre förr. En god bit av svaret finner vi i #13.

Säg Algots - det räcker. A och O - Alstermo.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...