Är livet slut vid 50?

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2011-12-14 18:09:00
Ingela Brusberg
Länken förbigås med tystnad. tack för dina synpunkter
Inlägg #22: Postat: 2011-12-14 19:25:00
Dippen
Män är ofullständiga kvinnor, och y-kromosomen en ofullständig x-kromosom. Mannen är "en biologisk" olycka som styrs av sina drifter och vars intellekt bara är ett redskap för dessa drifter,det som skiljer mannen från djuren är medvetenheten om sin egen existens och roll.
Inlägg #23: Postat: 2011-12-15 00:16:00
Ingela Brusberg
Artikeln handlar inte om genusfrågan :/
Jag har läst om den teorin, att männen snart både är överflödiga och kommer att självdö eftersom de är svagare i alla faser, samt det faktumet att de har y, vilket kvinnan saknar. Det är en biolog som skrivit boken, minns inte vem, men det är ett rätt otrevligt scenario som jag inte vill spekulera i
Inlägg #24: Postat: 2011-12-15 01:07:00
Lennart Asp
Tack själv Ingela för en mycket intressant artikel! Jag ser redan fram mot din nästa artikel och eventuella blixtar mot "morsgrisar/mansgrisar". Kanske jag kommer att känna mig träffad av någon av dina kommande blixtar? :
Inlägg #25: Postat: 2011-12-15 17:45:00
Sunny
Tack för en mycket bra artikel!Du har väldigt många poäng här.Men det hänger mycket på hälsan.Själv har jag innan jag blev pensionär varit sjuk-dito 9 20 år o det begränskar naturligtvis livet.Samtidigt får man anpassa sig.Min rollator är målad lila o heter Runner o har varit med om många tågluffar.Annars är ålderdommen en tid av konstanta förluster.Jag ser det hos min käre som är över 87 år nu.Strokarna tog i tur o ordning ifrån honom hans språk,hans balans,hans rörlighet o de 2 senaste åren har han bara kunnat svälja flytande föda då halsen blivit förlamad.Alla hans vänner är borta sedan 10-15 år o av 6 syskon är han nu ensam kvar.Även de få riktigt goda vänner jag hade är borta nu :vi barnhemsungar lever inte lika länge o vi har ingen familj heller.På plussidan hör barnbarnens amkomst o utveckling som är väldigt spännande att få följa om man nu är lycklig nog att ha barn.Sorger kan vara tygre på äldre dagar.När man står mitt uppe i livet har man fullt upp med arbete,småbarn o kärlek o i mitt fall mina resor.När man blir äldre kommer de sorgliga minnena ofta fram väldigt tydligt.Både jag o min man sörjer en dotter som dog ung mera nu än när vi var yngre o mardrömmarna från barndommen blir tydligare.En stor skillnad som jag lade märke till på en Peter Jöback konsert nyligent är att de unga dokumenterar allting med foton.Har de inga bilder så har det inte hänt.Vi gamla njuter av stundeno musiken så fort vi kan.
Inlägg #26: Postat: 2011-12-15 20:31:00
Leif-Arne Undvall
#25 ...Vi gamla njuter av stundeno musiken så fort vi kan. .. Just så. Musik är kanske den mest direkta formen av kommunikation, det man upplever i nuet vid en livespelning kan aldrig ersättas av aldrig så bra upprtagningar genom ljudanläggning eller video.
Inlägg #27: Postat: 2011-12-16 00:29:00
Ingela Brusberg
inlägg #25 Tack Sunny! Först trodde jag att du var man, och i min egen ålder sunny Sedan gick det upp att du var en äldre kvinna, och med en otrolig mängd intressanta artiklar som jag ögnat igenom. Här kan man tydligen göra intressanta och oväntade möten. Lila rullator som heter "runner" Det tyder på att du har kvar ditt barnasinne, härligt! Det sjuka, döden och ålderskrämpor kan vi aldrig förhindra, vi har bara uppgiften kvar att vara goda medmänniskor när det svåra inträffar för i grunden har vi alla hela tiden något helt oskadat kvar inom oss och som faktiskt inte går att fotografera, bara uppleva. Jag tror att alla egentligen är medvetna om att allt liv är oantastligt men "humanekonomin" i dag har satt det ur spel. Allt liv får i de ekvationerna inte vara lika värdefullt, får då slutar många jaga efter platsen på toppen Den mimetiska rivaliteten och det blir svårare att skära guld ur människornas olycka och otillfredsställdhet. Lögnen om perfektion är en av nycklarna.
#26 Leif-Arne- Att leva fullt i nuet är värt mer än alla lottovinster, "plötsligt händer det" : Jag har aldrig varit särskillt stressad av tiden och njuter mer än någonsin av att promenera planlöst, och att lyssna på musik.
Inlägg #28: Postat: 2011-12-17 13:26:00
Thomas L. Aabo
Jag kallar rollator för rallyhjul. lite skämtsamt och inte nedsättande
Inlägg #29: Postat: 2011-12-18 12:54:00
Thomas L. Aabo
En del människor är i n t e "medmänniskor" de är motmänniskor!
Inlägg #30: Postat: 2011-12-18 13:48:00
thomat l ärthjärna
#29 kunde inte förklarat dig bättre äm vaf du precis gjorde.
Inlägg #31: Postat: 2011-12-18 14:22:00
Ingela Brusberg
En del människor är i n t e "medmänniskor" de är motmänniskor! Det är väl ett uttryck för den dysfunktionella människan av i dag som inte vet sitt eget bästa?
Inlägg #32: Postat: 2011-12-19 15:00:00
Sunny
Ingela.Tack för dina snälla ord!Ja åren går fortare för varje år.
Inlägg #33: Postat: 2011-12-19 15:00:00
Sunny
Leif -A:ja så är det!
Inlägg #34: Postat: 2011-12-19 15:03:00
Sunny
Thomas:I bland när jag anväder Runner bland mycket folk o har bråttom brukar min yngre man Roland skrika:har du verkligen hörkort för den där, o då brukar jag lugna ner mig.Korta sträckor klarar jag mig utan men det kan kännas av syrebristen lite.I bland ramlar jag på baken men den är som gjord för det.
Inlägg #35: Postat: 2011-12-19 15:28:00
Ingela Brusberg
Du anar inte hur många äldre som drattar på ändan varje dag, med eller utan bak som är som gjord för det ; Rullatorer är en välsignelse
Inlägg #36: Postat: 2011-12-20 14:00:00
Arifi
Nej livet är verkligen inte slut vid 50.Egentligen är väl inte livet slut förrän hjärtat slutat slå.Men man vill gärna dela in folk i kategorier för att det blir lättare att hantera.
Läs gärna Bodil Jönssons senaste bok När horisonten flyttar sig - att bli gammal i en ny tid.Där finns mycket tänkvärt om just ålder.
Inlägg #37: Postat: 2011-12-20 14:40:00
Ingela Brusberg
Jag gillar henne och har tänkt läsa boken Det är klart att livet inte slutar vid 50, jag är faktiskt vid liv och 57 inom två månader :
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...