|
Inlägg #41: Postat: 2011-10-30 07:54:00
|
|
Dag Nilsson |
#31 Tack Leif för länken till "Intervju med John Taylor Gatto". Här träffas huvudet på spiken.
Själv hörde jag till plugghästarna i skolan. Lydig gosse med höga betyg. Något inom mig bråkade dock hela tiden och liksom ropade - Jag finns också!
Det var 9/11 som definitivt fick mig att välja sig. Det blev uppenbart att kritiskt tänkande blockeras av rädslor. Intelligens endast mätt i IQ förmår inte utmana skräck.
En skola som knäcker hjärtats styrka dödar liv. Engelsk internatskola med en sjuklig elitism och pennalism kan gott spegla en förklaringsmodell till vad som sker i Världen idag. De som skrämts upp i huvudet, och fått slipsen så hårt åtdragen att de inte kan komma ner igen, strävar att döda oss alla i jakten på liv.
Som tur kommer Människosonen att spränga alla åtsnörda. Paniken har redan slagit sina klor i dem som fruktar Messias. Jorden håller på att födas men de levande döda kan inte se det.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2011-10-30 08:08:00
|
|
Jan Olsson |
Halleluja,Dag Nilsson!
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2011-10-30 09:56:00
|
|
setarkos |
Dag Nilsson, "Det lika - kan de fria friliberalerna ägna sig åt bäst de står ut.". Visst är det slående hur likriktat det blir i vår nya liberala värld. Jag trodde att de var för individualism och frihet?
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2011-10-30 11:06:00
|
|
Leif Erlingsson |
"Som tur kommer Människosonen att spränga alla åtsnörda." - Kan vara svårsmält för somliga. Kanske mer lättsmält?: Om du inte bjuder in sanningen som gäst, så kommer den som erövrare. Fritt översatt från Rabindranath Tagore i "The Fourfold Way of India" 1924; "The truth comes as conqueror only because we have lost the art of receiving it as guest." Eventuellt kombinerat med författaren Marilyn Vos Savants ord, min översättning, "För att erhålla kunskap, så måste man studera;men för att erhålla visdom, så måste man observera." "To acquire knowledge, one must study;but to acquire wisdom, one must observe."
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2011-10-30 12:59:00
|
|
Jan Olsson |
Aha,Bill och Bull,Ni menar när HAN kommer "on tour"? - Mvh.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2011-10-30 13:09:00
|
|
Leif Erlingsson |
Kanske att det påminner om hur hela kriget mot mänskligheten sker "Med vänlig hälsning".
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2011-10-30 13:09:00
|
|
Dag Nilsson |
#44 - "Om du inte bjuder in sanningen som gäst, så kommer den som erövrare." Detta ligger nära men ändå inte.
Det finns en underbar berättelse om mannen som hörde Jesus knacka på hans dörr. Han sade till Jesus: Sluta upp med ditt knackande. Jag tänker ändå inte släppa in dig!
Jesus svarade: Det är inifrån jag knackar!
----
Sanningen är alltså något vi bara behöver öppna upp oss för. Den finns alltid inom oss. Samma sak med visdom. Den finns inom oss hela tiden men blockeras av rädslor.
När Människosonen bryter igenom allas inre rädslobarriärer - och det tror jag redan är på gång - då blir vi sanna människor, i sann gemenskap. Men de rollspelande jagen, som agerar för att vara världslig makt till lags, kommer att sprängas av det liv det hållit instängt. Den som inte vågat göra sig öppen kommer att möta sin död, när hans liv gör sig fritt. Fast sanningen är att han har varit död hela tiden.
"Låt de döda begrava sina döda, och följ mig."
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2011-10-30 13:13:00
|
|
Leif Erlingsson |
Mitt senaste inlägg var avsett här: Länk: sourze.se . - Och till Dag ovan, ja, så kan det vara.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2011-10-31 12:07:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Om han - människosonen - skulle komma tillbaka så blir jag v ä l d i g t nyfiken på hur han skulle bemöta mig som hedning.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2011-10-31 12:26:00
|
|
Jan Olsson |
Käre Thomas L Aabo,han kommer att bemöta Dig med all den kärlek han är mäktig! - Det är inte lite,det! - Du kanske blir som lärjungarna,slagen till marken av kraften! - Fast det var ju när han for förstås! - I dag blir det kanske lite lugnare? - Men tänk vilken "uppståndelse" i alla fall!
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2011-10-31 13:06:00
|
|
Dag Nilsson |
#49 Som jag ser det är det avgörande inte hur Människosonen tar emot individen , utan hur individen tar emot Människosonen.
Himmelriket är inom människan. "Himmelriket är som en surdeg som en kvinna arbetar in i tre mått mjöl; Till slut blir alltsammans syrat." Matteusevangeliet. Människosonen är inget som kommer utifrån till en hedning. Det är något som gradvis genomsyrar alla människor. Människosonen blir till i människan. Hela mänskligheten bär Människosonen inom sig. Därför det egendomliga namnet - Människoson.
Så tror jag.
|
| |