Inlägg #1: Postat: 2011-09-06 17:13:00 | |
Nilssons |
Yttrandefriheten är ingen mänsklig rättighet när det gäller att uttrycka personliga åsikter om en annan människa, företeelse eller annat. Yttrandefrihet är en demokratiskt rättighet och inskriven i grundlagen gentemot staten. Staten får alltså på intet sätt inskränka vår rätt att säga vad vi tycker om staten och därtill hörande.
Att tolka det till att man har rätt att mobba, trakassera, trycka ner eller sprida skit omkring sig och hävda sin rätt till att vara en allmän skitstövel är en skymf mot yttrandefriheten. /Live long and prosper |
Inlägg #2: Postat: 2011-09-06 17:20:00 | |
GunnarL |
Helt rätt Nilssons! Missbruk av yttrandefriheten är t.ex. när man använder den till att såra och förödmjuka människor med en djup religiös tro. Det kan vara verbalt eller i form av att man förlöjligar de företeelser som för de troende är heliga. Det kan vara rondellhundar i form av Mohammed eller det kan vara en Jesusgestalt i form av Adam Alsing. Bara som exempal alltså...
|
Inlägg #3: Postat: 2011-09-06 17:26:00 | |
Nilssons |
Jag förstår mycket väl att det var ett personligt påhopp för mina uttryck gentemot censurering av Allsing reklambilden. Jag förstår dock inte vad det har med att jag skulle ha missbrukat yttrandefriheten för att jag INTE ville ha censur att göra.
Dock vill jag inte gå in i en debatt med religiösa förtecken igen. Jag lärde mig läxan i den debatten och tänker inte bli påhoppad personligen igen. Tack för kaffet. |
Inlägg #4: Postat: 2011-09-06 17:41:00 | |
GunnarL |
3/ Knappast något personligt påhopp. Men om man skriver att "yttrandefriheten är ingen mänsklig rättighet när det gäller att uttrycka personliga åsikter om en annan människa, företeelse eller annat" så får man väl försöka leva upp till det man skriver. Dessutom riktar sig inte yttrandefriheten speciellt mot "staten och därtill hörande". Den är allmängiltig och skall självklart behandlas med omdöme.
|
Inlägg #5: Postat: 2011-09-06 17:53:00 | |
Nilssons |
Om du har lust kan du förklara hur jag missbrukat yttrandefriheten när jag inte tyckte att Pias religiösa övertygelse var nog för att censurera affischer? Kan hända att jag håller med dig och lär mig något av diskussionen. Konstigare saker har faktiskt hänt. Lär dock inte bli religiös på kuppen men kanske får storhetsvansinnet sig en törn.
|
Inlägg #6: Postat: 2011-09-06 18:04:00 | |
GunnarL |
5/ Bra svar Nilssons. Censuren skall ju ingripa när yttrandefriheten tar sig felaktiga uttryck - så att säga går över gränserna. Var dessa gränser går är självklart subjektivt. Jag är inte någon vän av censur och det tror jag inte att Pia heller är. Men som jag skrev tidigare så skall yttrandefriheten användas med omdöme och helst lite hänsyn också. Om den används för att såra andra männsikor så är det dags att tänka efter. För övrigt tror jag nog att vi egentligen är ganska överens.
|
Inlägg #7: Postat: 2011-09-06 21:44:00 | |
YP |
Att yttrandefriheten är demokratisk rättighet och inskriven i vår grundlag gentemot staten är korrekt, Nilssons. Däremot har du nog fått om bakfoten "att staten inte får inskränka vår rätt att att säga vad vi tycker om den", det är väl snarare så att staten har så att staten har till uppgift att skydda vår rätt till ytrrandefrihet? men om vi uttalar oss om sekretessbelagda angelägenheter för staten, lär denne dessvärre har rätt att beivra detta brott.
|
Inlägg #8: Postat: 2011-09-06 21:52:00 | |
YP |
Enligt mitt sätt att se det hela har du inte miisbrukat din rätt till ytrrandefrihet det minsta Nilsson, om du kritiserat någon för eventuell bristande övertygelse att censurera någonting. Det var din verklighetsbild du då skildrade och vederbörande person har ingen rätt, att kräva du ska ta hänsyn till hennes eventuella personliga känslor etcetera...varje människa som ger sig in i offentlighetens debatt, måste stå för sina åsikter och ståndpunkter. De har ingen rätt att anse sig ha monopol till dessa i offentlighetens ljus.
|
Inlägg #9: Postat: 2011-09-06 23:10:00 | |
Leif E Ström |
På Sourze behandlas nu frågan om "idioters" rätt att ha fel offentligt - problemet är bara att då vi tilltalar dem är det ingen som svarar.
Däremot är det inga problem med den normativa definitionen mellan yttrandefrihet och friheten att ha åsikter. Åsikter har alla och dessa framställs oftast i samband med påkallat ställningstagande. Då åsikten inte brukar innehålla varese god eller dålig information och oftast utan förtal, är den lätt att ta åt sig hur galen den än kan te sig i andras öron. Yttrandefriheten däremot är graderad. Den ograderade yttrandefriheten försvann samtidigt med slaveriets tillkomst. Tidigare fick man ta de yttersta konsekvenserna man - man emellan. Därefter har den inskränkts med otaliga hänsynstaganden, beroende på kultur, statsskick och religion. Dagligen förhandsgranskas dokument innan de når allmänheten som information. Eftersom media med sin självcensur vilken egentligen är densamma som statscensuren har vi svenskar i princip aldrig upplevt den yttrandefrihet som här debatteras. Bara i Europakonventionen finns det sju åtalspunkter som begränsar yttrandefriheten. I vårt dagliga meningsutbyte har vi dessutom skapat en hemsnickrad censur då vi mestadels inte tillåter motparter att utveckla eller försvara sina teser. Glöm inte bort att pingstpastor Åke Gren fälldes i Tingsrätten, friades i Hovrätten, men undgick straff i Högsta Domstolen då det hänvisades till tidigare domar i Europadomstolen som åberopat Europakonventionen som stöd. Enligt OECD anses vårt lilla land vara den väst-stat som har det starkaste samhällsstyret och ingenting har förändrats då det gäller yttrandefriheten med en Alliansregering. Vi har fått fortsätta att bladdra på hur mycket vi vill om vi inte bryter mot censuren och Beatrice Ask släpper inte heller den censur som omgärdar STASI-arkiven. Det har man gjort i USA, Danmark, Tyskland, Holland och Belgien, trots att Sverige är det land som haft störst samröre med Östtyskland, om man bortser från västbrodern. Om detta får ni tycka vad ni vill jag kommer inte att svara. |
Inlägg #10: Postat: 2011-09-06 23:40:00 | |
CMO |
Undantagen från yttrandefriheten är ju ganska väl definierade och lättförståeliga, eller borde vara det.
Man får inte förtala enskilda utpekade människor, t.ex. säga att så och så beter sig klandervärt i ena eller andra avseendet. I vissa länder frias man om det visar sig i rätten att ”förtalet” var sanningsenligt och således inte ”förtal”. I Sverige tror jag att man kan dömmas till förtal även om man bevisligen talar sanning. Sedan finns ju lagen om hets mot folkgrupp som jag iofs inte sympatiserar med men som också är rätt specifik i fråga om otillåtet tal. Däremot finns det väl inte än och ska inte finnas någon laglig gräns för hur mycket eller hur grovt man får ”skymfa” eller driva religioner eller andra åsiktsriktningar, oavsett hur mycket någon anhängare känner sig kränkt. Skulle man börja lagstifta mot tal och skrift med utgångspunkt för hur kränkt de mest lättkränkta känner sig pga kritik mot deras religion etc har vi snart ingen yttrandefrihet alls. Om man sen ska "visa hänsyn" utöver lagstiftningens krav, eller vara en laglig "skistövel" är upp till var och en. |
Inlägg #11: Postat: 2011-09-07 08:22:00 | |
Nilssons |
Jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att yttrandefriheten endast är tillämpbar gentemot stat/kommun/landsting och dylikt.
I alla andra fall kan man inte hävda yttrandefrihet utan har en mängd andra lagar och tillämpningar av några uttalats i denna tråd. Vill man vara en skitstövel skall man alltså - enligt min mening - inte gömma sig bakom yttrandefriheten utan får ta alldeles eget ansvar. |
Inlägg #12: Postat: 2011-09-07 08:28:00 | |
Nilssons |
Det är alltså - om jag fortsätter - enligt mig inte tillåtet att bedriva hets mot folkgrupp. Inte tillåtet att censurera Adam Allsing-affischer, inte mobba folk på jobbet och bete sig som en skitstövel genom att säga sårande saker om en medarbetare. Det är inte heller tillåtet att skriva illojala saker om sin arbetsgivare på facebook och hävda yttrandefrihet. För att nämna några exempel.
Detta är inga undantag utan faller helt utanför Yttrandefriheten och regleras bland annat av andra lagar och av den yttersta lagen av dem alla Sunt-förnuft-lagen, som tyvärr tillämpas allt för sällan. |
Inlägg #13: Postat: 2011-09-07 15:03:00 | |
CMO |
#12 Svammel
|
Inlägg #14: Postat: 2011-09-07 18:13:00 | |
Leif-Arne |
#12 "Sunt förnuftlagen" är rätt beroende på vems "Suntförnuftlag" man åberopar, din eller min. Brukar oftast vara den egna "Sunt förnuftlagen". Ibland åberopas "Sunt bondförnuft" då blir man dessutom tvungen att leta fram en bonde mitt i det hela, har man då otur kommer någon dragande på en oförnuftig bonde.
|
Inlägg #15: Postat: 2011-09-07 18:20:00 | |
Jocke S-43 |
14 Än mer svammel!
|
Inlägg #16: Postat: 2011-09-07 18:24:00 | |
Nilssons |
#14 HAha, uppfriskande med lite lättsam och intelligent humor bland alla negativa och många gånger fullständigt idiotiska inlägg man kan läsa här på Sourze. Den kommer jag att låna... om jag får...
/Live long and prosper |
Inlägg #17: Postat: 2011-09-07 18:34:00 | |
Jocke S-43 |
16 Kör på Nilssons! Jag håller nog inte mer med dig än med någon annan, men det behövs lite nytt blod här bland alla ¤#"/&!
Så har jag ändå inte satt någon stämpel på någon, vilket annars är så poppis på sina håll... |
Inlägg #18: Postat: 2011-09-07 19:03:00 | |
GunnarL |
Än en gång håller jag till min förvåning med Jocke S-43. Kör på Nilssons för om det är något den här sidan behöver så är det verkligen någon som kan diskutera verkliga ämnen i stället för UFO:n och den 11 september! Jag håller också med Jocke S-43 när det gäller inlägg nr 14. Trams! Alla vet vad som menas med sunt förnuft och även med sunt bondförnuft. Det är egentligen det enda förnuft som står sig över tiden.
|
Inlägg #19: Postat: 2011-09-07 19:40:00 | |
Arifi |
Lattjo lajbans inlägg 13 och 14. Om man nu tycker att sunt förnuft tydligen är så luddigt.Då kan vi ju kanske kalla det erfarenhet grundad på att interagera med andra människor.
|
Inlägg #20: Postat: 2011-09-07 23:08:00 | |
YP |
CMO: Just det du skriver i din tredje mening, är det jag efterlyser: att om ett rykte som spridits om en individ eller folkgrupp, visat sig vara sann, ska det inte betraktas som förtal. Då får berörda person stå för detta faktum. Sedan anser jag också att lagen om "hets mot folkgrupp" visat sig ohållbar att beivra brott ifrån, av de kända fall vi haft i Sverige pastor -Åke Gren tex. Det står varje människa fritt att hävda sina teorier om, människor och folkgrupper under sansade och demokratiska ramar. Dock om ett uttalande görs, sant eller falskt, negativt om en folkgrupp, i ett sammanhang att det uppenbart kan ha uppviglat till fysiskt våld på berörd folkgrupp, då ska givetvis lagen beivras. Udden ska riktas mot huruvida yttrandet har orsakat fysisk skada på person eller folkgrupp.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.