Problem med kommentarer på nätet - been there, done that

Den här tråden diskuterar artikeln Problem med kommentarer på nätet - been there, done that.
Showing page 2 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #21: Postat: 2011-09-01 14:11:00
Leif Erlingsson
Tack, Mats.
Inlägg #22: Postat: 2011-09-01 15:32:00
Lennart Asp
# 16: Vet inte om du vill att ditt inlägg ska tas seriöst eller om du bara ville ge exempel på ironisk "sarkasm", Dippen? Men det är i alla fall "god underhållning", för att ytterligare citera Carl Olof #10. Visst är det tragikomiskt intressant att de amerikanska barnen får lära sig att terrorismen kommer från .. Mars! Ska man skratta eller gråta? :? eller :?
Inlägg #23: Postat: 2011-09-01 15:59:00
CMO
#19-20 Ja ni flumpajasar och narcissistiska blådårar är gravt underrepresenterade och utfrysta inom akademiska, politiska, industriella och finansiella maktkretsar.

Tack och lov!

Å andra sidan dominerar ni ju inom de konspirationsteoretiska, ufologiska, naturmedicinska och nyandliga marknadssegmenten.
Inlägg #24: Postat: 2011-09-01 16:43:00
Leif Erlingsson
"Flumpajasar och narcissistiska blådårar" skapades indirekt som reaktion på hjärntvätt skapad genom ett antal konspirationer.  Harvard professor James Strick avslöjar t.ex. i hans Sparks of Life att det på 1800-talet förekom en omfattande konspiration för att undertrycka alla vetenskapliga fynd kring från ickelevande materia spontant bildade mikrober, till skillnad från den påstått slumpvisa Darwinistiska mutationen.  Envar som reproducerar experiment med spontant bildade mikrober löper analogt med vad som redan demonstrerats av "männen kring källan" se #19 Länk: sourze.se en närmast 100-ig risk att bli utstötta såsom pseudovetenskapare, charlataner eller fuskare.  "Så fungerar inte vetenskapen", har trosvisst en vetenskapsman sagt mig.  - Ja, så kan man ju tro.  Men så fungerar det.
Inlägg #25: Postat: 2011-09-01 18:43:00
Dag Nilsson
#23 "Prisad dokumentär avslöjar finanskrisens hemlighet" citerat ur Dagens Industri, som propagerat för filmen i flera månader nu. Filmen heter Inside Job och beskriver det som ledde fram till den ekonomiska katastrofen 2008. Jag har sett den och kan rekommendera den.

Jag anser att CMO funnit en bra beteckning på människorna kring Wall Street - "flumpajaser och narcissistiska blådårar".

Möjligen kan flumpajaserna få stå för de ekonomer ur "De trögfattades förening" som tror att de som ideligen kört en båt på grund är de som styr bäst även i fortsättingen. De narcissistiska blådårarna - mycket målande - står kanske bäst för friliberalism i allmänhet och neokonservativa i synnerhet.

Han har sina ljusa stunder, CMO!
Inlägg #26: Postat: 2011-09-01 20:57:00
CMO
#25 Ack ja, “dokumentärfilmen” flumpajasarnas och de konspirationstroendes favoritmedel för såväl kunskapsinhämtning, som kunskapspridning. Företrädesvis producerad av någon chict vänsterprogressiv regissör med Michael Moore komplex.

Noggrant utvalda faktoider och konstfullt klippta intervjuer, illustrerade med stämningsfull musik och dramitska bilder.

Förenklade förklaringar, färdigtuggade och klara för de måttligt begåvade som inte förmår ta del av den seriösa diskursen men ändå vill känna sig initierade i de ”brännande samhällsfrågorna”.
Inlägg #27: Postat: 2011-09-02 19:17:00
GunnarL
För att återvända lite till artikelns tema: Jag har skrivit på Sourze i sju år nu. Det har mestadels varit roligt och man har fått inblick i andra människors både liv och tänkande - i vissa fall har det t.o.m. känts som att man fått nya vänner. För några år sen fanns här en skribent som skrev under signaturen ArHo Arne Holmström. Han fick mycket verbalt stryk dels på grund av sina åsikter men även för att han skrev en mycket speciell svenska. Ja, ni som har varit med några år kommer säkert ihåg ArHo.
Inlägg #28: Postat: 2011-09-02 19:22:00
GunnarL
zeforts/ Jag skall tillstå att jag inte var den bäste när det gällde att kritisera ArHo. Nu hände det sig för en vecka sedan att Arne Holmström ringde mig. Han hade av mina artiklar listat ut vad jag egentligen hette och kontaktade mig således för att prata lite om sin tid på Sourze. Och jag måste säga att det var en synnerligen sympatisk och trevlig människa i andra änden på tråden. Vi pratade väl en tio minuter och skildes som vänner. Och detta har fått mig att reflektera lite över mitt beteende på Sourze.
Inlägg #29: Postat: 2011-09-02 19:25:00
GunnarL
forts/ Å ena sidan är det lite som Dag Nilsson skrev häromdagen: "Vad vore Sourze utan adrenalinhöjare som CMO, GunnarL och Lars Nilsson?" Å andra sidan skall man försöka komma ihåg att i andra änden på kommentaren sitter det en människa som kanske har ett tunt skal och kan ta väldigt illa upp när man skriver ner vedebörande. Jag skall i fortsättningen försöka balansera mina inlägg lite mer än jag gjort tidigare - allt tack vare den "avskydde" ArHo, som visade sig vara en mycket sympatisk människa.
Inlägg #30: Postat: 2011-09-02 19:29:00
GunnarL
forts/ Sammanfattningsvis så måste jag dock säga att Sourze var bättre förr - men samtidigt kan det vara så att även jag var bättre förr. Det ena kan förklara det andra. Men på något sätt är det ändå "grälen" och de hetsiga meningsutbytena som skapar sidan - om alla bara vore snälla så skulle det inte bli mycket till debatt.
Inlägg #31: Postat: 2011-09-02 19:50:00
Leif Erlingsson
GunnarL, vill bara säga att jag är glad att du fått en bra relation till Arne Holmström.  Även jag pratade på telefon med honom för något halvår sedan.  Han mejlade nyligen och undrade varför jag envisades med att bråka med er här på Sourze.  :
Inlägg #32: Postat: 2011-09-02 19:56:00
Humanisten
27-30 Intressant GunnarL, mycket intressant reflektion. Men äran för detta tillkommer ju onekligen ArHo, kanske ännu mer intressant? Det finns nog hopp för oss alla vad det lider...
Inlägg #33: Postat: 2011-09-02 19:57:00
Dag Nilsson
#27-30 Jag börjar tro att du har ett gott hjärta, GunnarL. I alla fall är det stort att kunna vidgå att man kanske inte alltid varit så korrekt i stridens hetta. Det krävs en god portion självkänsla och mänsklig mognad för att klara av det.
Själv är jag lika hämndlysten som vanligt. Öga för öga, tand för tand. Det rimmar illa med mina tankar annars.
Inlägg #34: Postat: 2011-09-02 22:50:00
GunnarL
Det jag tycker är mest tråkigt är att diskussionen numera blivit en diskussion mellan teknokrater i stället för mellan människor. Här diskuteras i veckor om betongens egenskaper, stålets densitet, hur olika sprängmedel utvecklar sin kraft, osv. medan det är väldigt tyst i de rent mänskliga, politiska och historiska frågorna - dvs. med undantag för Dag Nilssons heligförklarande av sig själv.: Men för all del - man tar ju den del i diskussionen som man själv önskar, så mestadels håller jag käften numera.
Inlägg #35: Postat: 2011-09-03 04:17:00
Lennart Asp
#34: Jag tycker definitivt INTE att du ska hålla käften Gunnar L. För varje inlägg blir du bara klokare och klokare och ödmjukare. Hur ska det här sluta? Dags att ta över Adam Alsings fallna mantel? :
Inlägg #36: Postat: 2011-09-03 04:32:00
Lennart Asp
Jag ska vara fullständigt ärlig. Jag orkar inte läsa noggrant inlägg långa som normalartiklar. Det är inte "god underhållning". Jag orkar inte läsa alla hänvisningar till diverse obskyra länkar heller, det är mer tortyr för mig än "god underhållning", om de inte verkar hyperintressanta förstås, som Dippens senaste! Tack Dippen! Jag kanske missar många guldkorn, men min tid är begränsad ...
Inlägg #37: Postat: 2011-09-03 10:51:00
Leif Erlingsson
Lennart, du har postat 10 kommentarer på raken, utan att någon annan postat något emellan se "Dagens kommentarer".  Jag rekommenderar att du istället skriver längre kommentarer, så kanske någon orkar läsa dem.  Jag hoppar alltså över när det blir så många inlägg på raken.  Läste förstås det sista.
Inlägg #38: Postat: 2011-09-03 11:02:00
Leif Erlingsson
Länk: sourze.se GunnarL #34,  - För mig har den mänskliga sidan varit den intressanta, medan teknologin fått tillhandahålla bakgrundsinfon för att förstå det mänskliga.  Det är ju därför min första och fortfarande viktigaste blogg heter vad den heter, "Intelligentsians blockering".
Inlägg #39: Postat: 2011-09-03 11:23:00
open minded
GunnarL... "medan det är väldigt tyst i de rent mänskliga, politiska och historiska frågorna" När det väl kritiseras i mänskliga frågor som tex Israels krigsförning mot palestina så går det direkt över till pajkastning och antisemitiska anklagelser av kritiker. Försöks det diskuteras på ett sätt med förklaringar så är det alltid någon med delade meningar som kommer in i diskussionen mitt problem med det hela är att vissa inte kan se de andra alternativ som presenteras och utgör en förtyckande debatt. själv försöker jag se helheten i allt men förmodar att jag är en av få som förstår den.. Att avfärda information är korkat tycker jag personligen för livet är en skola så varför inte bara lära sig så mycket som möjligt istället för att avfärda det hela.
Inlägg #40: Postat: 2011-09-03 11:41:00
Leif Erlingsson
Länk: sourze.se Open #39, jag vill anknyta till det du skrev, "Att avfärda information är korkat tycker jag personligen för livet är en skola så varför inte bara lära sig så mycket som möjligt istället för att avfärda det hela."  - Redan som liten visste jag av någon anledning att livet är en skola, att vi är här för att lära något.  Det tycks mig som att inte alla är uppmärksamma i denna "livets skolklass".  Vissa "kastar hellre suddgummin", än försöker förstå.
Showing page 2 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...