Bara tur om man blir rik

Den här tråden diskuterar artikeln Bara tur om man blir rik.
Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #1: Postat: 2011-08-19 12:37:00
Jan Olsson
Är det någon från Sfi som hjälpt Dig med rubriken? - Mvh.
Inlägg #2: Postat: 2011-08-19 13:01:00
Carl Olof
Hej jan! Nej, det är min egen kvasidyslektiska ådra. Rättat nu! Tack!
Inlägg #3: Postat: 2011-08-19 13:58:00
Mats Persson
Du tangerar ju i Din artikel den eviga paradoxen i argumenten från SD sympatisörer. Man hävdar, med den drucknes envishet, att "jag är inte rasist" medan man lika ofta snusförnumstigt hävdar att "Men - vi måste väl se om våra EGNA först" oavsett om det handlar om pension, vård eller u-hjälp. Detta kan jag inte tolka som annat än att man är mer värd om man är vit och talar svenska än om man är svart och talar somaliska och därför mer skyddsvärd.

Detta är rasism i min bok.
Inlägg #4: Postat: 2011-08-19 14:40:00
Dag Nilsson
Bra artikel, Carl Olof. Jag gillar dina funderingar i den.

Själv stöder jag Läkare utan gränser med ett månatligt belopp som dras direkt från mitt bankkonto. Även BRIS ger jag stöd på samma sätt. Ingen av dessa organisationer diskriminerar på grundval av politisk hemvist. Det är det mänskliga behovet av hjälp som väljer.

Det är den djupa kristna frågeställningen - Varför skall jag ta vara på min broder? - du sätter ljus på. Oerhört angelägen. Extremt komplex men självklar på samma gång.
Inlägg #5: Postat: 2011-08-19 16:43:00
Per W
Att stödja "Läkare utan gränser" är helt rätt. Jag hörde också ett inlägg i "Ring P1" som gick ut på att kvinnorna i Somalia är "oansvariga" som "skaffar" sig många barn. För drygt hundra år sen i Sverige var ett barnantal på 6-8 barn normen för fattiga familjer även här. Barnadödligheten var hög och man ville att några barn skulle nå vuxen ålder och kunna sörja för sin gamla föräldrar.
Inlägg #6: Postat: 2011-08-19 19:13:00
Arifi
Bra och tänkvärd artikel av Carl-Olof.Jag vet inte om det är något speciellt svenskt,att vi liksom tappar målföret om någon avger sådana kommentarer som
C-Os bekant. Istället borde vi ju komma med motfrågor; varför vissa människor inte skall ha rätten att kunna gå till sängs på kvällen och vara mättainte fullproppade och dästa som tyvärr många är i våra västländer.Be den person som säger "jag är inte rasist,men...." definiera begreppet rasism. Sedan kan vi tillsammans pröva personens argument mot den måttstocken. Samtidigt har vi ett dilemma när det gäller,främst,ekonomiska bidrag till länder vars regim tenderar att stoppa det mesta i egen ficka.Lösningen på det är långtifrån enkel men en början kan vara att föra en konstruktiv diskussion,utan elaka tillmälen och ironiska slängar.
Inlägg #7: Postat: 2011-08-20 11:16:00
Leif E Ström
Blir inget betyg på ytterligare en artikel som linjerar på den eviga medianen. Att få någon att offentligt erkänna att han eller hon är rasist är i det närmaste en omöjlighet. Men vi matas dagligen med goda feer som är åsiktsrasiter, vilka dessutom inte kan skilja på snåljåpar och gränsbevakare. För mig blev det ingen aha-upplevelse för ökad solidaritet av en driven journalist, utan en "jag mötte Lassie-artikel" där författaren aningslöst stigmatiserade en bekant, med annan utgångspunkt.
Inlägg #8: Postat: 2011-08-20 12:53:00
Lennart Asp
#5: Håller med dig helt, Per W. I denna fråga tänker till exempel fattiga somaliska föräldrar på precis samma praktiska sätt som fattiga bondföräldrar i Sverige tänkt ända till 1800-talet då Sverige fortfarande var ett u-land utan socialt skyddsnät. I min släktforskning har jag stött på förfäders familjer från denna tid med upp till 14 barn, varav ungefär en tredjedel dog i tidiga år ...
Inlägg #9: Postat: 2011-08-20 13:25:00
Lennart Asp
Carl Olof, det är inget fel att bemöta öppna och dolda SD:are med emotionella argument. Gå direkt på hjärtat! SD:are och dess gelikar har ofta en orealistisk nostaligsk dröm om att ätervända till "den gamla goda tiden" i Sverige, innan all inbillad nutida "massinvandring" förstörde den fina och rasrena svenska kulturen. Börja med att ifrågasätta om det verkligen var så god tid i Sverige för vanliga fattiga bondmänniskor fram till 1800-talet. Påpeka att det nog mer liknade dagens fattigdom, svält, förtryck, krig och utvandring! i fattiga länder runt om i världen ...
Inlägg #10: Postat: 2011-08-20 14:21:00
Lasse i Gatan
#9/”Citat: innan all inbillad nutida "massinvandring" /Du kan göra ett studiebesök i den lilla orten Stråssa och fråga befolkningen där, om de inte bara inbillar sig att det förekommer massinvandring i landet. Men glöm inte ta på dig rustningen och glöm för fan inte att fälla ner visiret.Länk: politisktinkorrekt.info
Inlägg #11: Postat: 2011-08-20 15:00:00
Jocke S-43
Här en rätt intressant intervju i dagens SVD om sociologen Zigmund Bauman. Om konsumtion och överbefolkning, och hur vi borde använda andra mått än BNP för välstånd, vilket jag varit inne på här flera gånger.
"Vi har en svår tid med stora offer framför oss". Det finns knappast resurser, eller "miljö" nog för 9-10 miljarder 2050 att uppnå vår väststandard, som vi har idag. Så vad göra?
Länk: svd.se
Inlägg #12: Postat: 2011-08-20 15:10:00
Leif Erlingsson
Länk: sourze.se Lasse i Gatan #10, springer du efter morötter på käppar, också?
Inlägg #13: Postat: 2011-08-20 15:18:00
Lennart Asp
Fortsättning #9: Sedan kan man vidga perspektivet och övergå till att fråga den fördomsfulle om de fattiga ländernas fattigdom, svält, förtryck, krig och utvandring är självförvållad? Eller om vi i den rika delen av världen har någon skuld i detta sakernas sorgliga tillstånd? Till exempel med vapenförsäljning som som kan vara bra för de rika ländernas ekonomi och välstånd , men bara eskalera, mestadels interna konflikter, i andra fattiga länder ...
Inlägg #14: Postat: 2011-08-20 15:34:00
Lennart Asp
#10: Lasse, beträffande min "rustning" var det som synes bara en tillfällig billig effekt - det är värre med människor som har en mental rustning och vägrar fälla upp sitt mentala visir ...
Inlägg #15: Postat: 2011-08-20 15:37:00
Lennart Asp
#10: Lasse, du pratar fortfarande bara om effekter av din mer eller mindre inbillade invandring, som förstås både kan kan vara delvis negativ och delvis positiv för vårt kära gamla fosterland. Om vi vill ha positiva effekter beror väl både på oss vanliga människor. arbetsgivare och hur kommunerna sköter/fördelar sitt flyktingmottagande? Eller? ...
Inlägg #16: Postat: 2011-08-20 15:44:00
Lennart Asp
#10: Men låt oss anta att Du Lasse har rätt och att det bara är negativa effekter av din påstådda "massinvandring". För att få stopp på denna negativa spiral måste vi då först ta bort orsakerna. Eller hur? Vi kan ju börja med att titta på de afrikanska länder där det VERKLIGEN förekommer massflykt från inbördeskrig och svält - och som en logisk följd - massinvandring till grannländerna ...
Du har inga tankar om orsakerna till dessa gigantiska massutvandringar och massinvandringar mellan de afrikanska länderna? Tror du verkligen att dessa människor! väljer att ryckas upp från sina rötter bara för skojs skull? ...
Inlägg #17: Postat: 2011-08-20 19:23:00
Arifi
Jag har följt den länk som Lasse i gatan hänvisar till. Där står att det är 98 asylsökande i den lilla byn. Visst kan det vara problem men vari dessa består framgår inte riktigt. Att det har varit möten nämns också men vad dessa möten resulterade i är lite dunkelt.Inte heller om några av de asylsökande var med eller inte. Vore väl betydligt bättre att byborna klart uttalade vad de menar med sociala problem etc. Det som artikeln på forumet Politiskt Inkorrekt säger är egentligen bara att det finns en känsla av att det är för många utlänningar i byn, men att få det till massinvandring är väl att ta i.
Inlägg #18: Postat: 2011-08-20 20:13:00
Leif E Ström
#11 Jocke, ett lands BNP återger dess ekonomiska aktiviteter, som sedan kan påvisa BNP per capita genom tre teoretiska beräkningssätt.
Om man istället använde sig av Ginikoefficienten och bara utgick i från löner och vinster skulle samhällets ojämlika fördelning få ett tydligare ansikte. Om man mäter efter växelkurser är USA:s ekonomi betydligt större än Kinas. Men om man justerar efter köpkraft och prisnivå så är bägge länders BNP i ungefärlig nivå. Jag kommenterade Leif Erlingssons artikel "Lever vi i olika verkligheter". Min kommentar har tydligen en anhängare i sociologen Zygmunt Bauman. Mina åsikter sammanfattar han i en mening, "framtiden existerar inte, den skapas av människor och bygger på mänskliga beslut som vi inte vet något om i dag". Bauman anser att Europas framtid ligger inte i ekonomisk tillväxt utan en förstärkning av kontinentens kultur. Den kultur som i dag har stark konkurrens av den BNP-höjande vansinneskonsumtionen. Utav olika uträkningar av länders BNP, blir man varken lyckligare eller klokare, men för dem som hoppas, krävs det mycket energi för att få se resultatet.
Inlägg #19: Postat: 2011-08-20 21:46:00
Lasse i Gatan
#17/ En film som visar hur myndigheten gör som de vill utan bybornas medverkan i Stråssa.
Länk: politisktinkorrekt.info
Lite mer info. Om massinvandringen. Länk: politisktinkorrekt.info
Inlägg #20: Postat: 2011-08-20 22:46:00
Mats Persson
anonymt inlägg #19 Mmmm...och Stalin skapade ett missförstått himmelrike på jorden - se här Länk-Pravda och länk-Izvestia Övertygande? Eller hur?
Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...