Valt inlägg:
#11 Jocke, ett lands BNP återger dess ekonomiska aktiviteter, som sedan kan påvisa BNP per capita genom tre teoretiska beräkningssätt.
Om man istället använde sig av Ginikoefficienten och bara utgick i från löner och vinster skulle samhällets ojämlika fördelning få ett tydligare ansikte. Om man mäter efter växelkurser är USA:s ekonomi betydligt större än Kinas. Men om man justerar efter köpkraft och prisnivå så är bägge länders BNP i ungefärlig nivå. Jag kommenterade Leif Erlingssons artikel "Lever vi i olika verkligheter". Min kommentar har tydligen en anhängare i sociologen Zygmunt Bauman. Mina åsikter sammanfattar han i en mening, "framtiden existerar inte, den skapas av människor och bygger på mänskliga beslut som vi inte vet något om i dag". Bauman anser att Europas framtid ligger inte i ekonomisk tillväxt utan en förstärkning av kontinentens kultur. Den kultur som i dag har stark konkurrens av den BNP-höjande vansinneskonsumtionen. Utav olika uträkningar av länders BNP, blir man varken lyckligare eller klokare, men för dem som hoppas, krävs det mycket energi för att få se resultatet.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?