Surströmming – en säker och hälsosam delikatess

Den här tråden diskuterar artikeln Surströmming – en säker och hälsosam delikatess.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2011-08-15 13:32:00
Pia I
Inget tvivel om att surströmmingen är magisk! Pappa fick inte äta den inne för mamma, så han och jag satt bakom huset och åt. Det var smaskens!
Sedermera köpte han en egen stuga och där åt vi surströmming med lök och tunnbröd och drack en nubbe till! Härligt! Pappa var från Boden.
Inlägg #2: Postat: 2011-08-15 14:16:00
Jan Olsson
Utan mandelpotatis,Smör,rödlök,Tomat,Gräddfil och Ölen,vad smakar Surströmmingen då? - V.g.fyll i svaret härnedan! - Mvh.
Inlägg #3: Postat: 2011-08-15 15:34:00
Janne B
ALLA bör prova att käka rejält mned surströmning för då upptäcker man hur gott all annan mat är!
Inlägg #4: Postat: 2011-08-15 19:32:00
Per W
Den är dessutom fullmatad med nyttig Dioxin, som EU försöker inbilla oss är skadligt.
Inlägg #5: Postat: 2011-08-15 21:15:00
Jocke S-43
4 PerW: "Den är dessutom fullmatad med nyttig Dioxin, som EU försöker inbilla oss är skadligt."
Mamma Mia, nog har man läst en del från det hållet, men det här tar väl ändå priset? Är detta ett inlägg om energi, ironi eller gammal skåpmat? Här från livsmedelsverket, kända fakta från miljöforskningen om ett av de värsta miljögifterna. Anrikas bl.a. i bröstmjölk.
Länk: slv.se
Inlägg #6: Postat: 2011-08-15 22:45:00
Leif E Ström
Hej Mats det var ett tag sedan du dök upp på parnassen. Surströmming är stort, så stort att det finns folk som skiljts åt för att de inte kunnat förenas runt surströmmingen. Kan du tänka dig något mer omaka än en jägare gift med en vegeterian som har utvecklat luktsinne, men ingen utpräglad matkultur? Jag skall här passa på att länka dig till ett annat favoritämne: Länk: inslag.se Mvh.
Inlägg #7: Postat: 2011-08-15 23:24:00
Aguirre
Surströmming det är ju bara en harmlös ganska dräglig lightvariant av det dödligt äckliga fornnordiska orginalet som fortfarande äts på Island s.k. Gammel Haj..där snackar vi riktig dynga, verkligen rutten fisk....de dricker förvisso också snaps till det...men då heter den kryddade skiten Svarta Daudinn..Svarta Döden och man får ta rediga klunkar för att få ned den vidriga hajen...Svarta Döden som numer finns på välsorterade bolag,tror jag...har en vit etikett med svart ram som en normal dödsannons i tidningen...efter ett islänsdsk partaj med fårögon,fårballar och gammal haj så har man lust att slå den etiketten i pannan på sig, och låta fan ta sig.
Inlägg #8: Postat: 2011-08-16 05:15:00
mats hägglöf
Syrad mat-kultur förekommer i flera stora och små civilisationers historia. Egyptier,romare,jaoaner,isländare med flera har alla tagit del av de fördelar som den fermenterade,syrade maten kan erbjuda. Med torkning och rökning är syrning den äldsta metoden att bevara mat.Utöver syrad fisk - hästmakrill, karp, bori, haj, röding, rengnbågsforell, sik mört och strömming finns otaliga varianter av syrade produkter; grönsaker, mjölkprodukter kött med mera.

Och till Jan Olsson, den trogne kommentatorn: Jag äter gärna med förtjusning surströmming utan att skölja den, potatis och en macka med västerbottensost. Men gärna ett par snapsar til!
Inlägg #9: Postat: 2011-08-16 09:02:00
Per W
#4 Måste man alltid lägga till en blink-smiley för att vissa dumskallar ska förstå ironi? Men Jocke upphör aldrig att förvåna. Kommentaren var menad som kritik mot Sveriges och Finlands undantag från EU:s regler vad gäller dioxinhalt i fisk.
Inlägg #10: Postat: 2011-08-16 10:01:00
Jocke S-43
9 I dina kryptiska kortisar kan man vänta sig vad för Perwers åsikt som helst, då hjälper ingen smiley heller. Bättre med en seriös länk kanske? I ett ämne som inte alla känner till bör tydlighet nog gå före lustighet!
Jag skrev f.ö. "ironi" som alternativ. En språkstil som fordrar säkert handlag för att inte missuppfattas i allvarliga ämnen. Kom med något eget PerW, i stället för att jämt slå ner på de som åstadkommer något här.
Här fakta: Länk: naturskyddsforeningen.se
Inlägg #11: Postat: 2011-08-16 10:05:00
Lars Nilsson
Nu är det väl inte surströmmingen i sig som EU har problem med utan strömming rent allmänt som fiskas i vårt innanhav. Dessutom gäller det även laxen. Vare sig den strömming eller lax som fiskas där får exporteras till övriga EU. Inte ens som djurfoder om jag är rätt underrättad. Sverige och Finland har undantag av det skälet att resp. regeringar har slagit i EU att svenskar och finnar är så mycket mer försiktiga och äter fet fisk mer sällan än folk på kontinenten. För övrigt äter man surströmming i hela norra Ryssland.
Inlägg #12: Postat: 2011-08-16 13:44:00
bombycilla
Torsdagen den 25 augusti kl 1800 - 2200 är det dags för den årliga kräft- och surströmmingsskivan på Sturegatan i centrala Sundbyberg.
Lions serverar surströmming vid långbord och Sundbybergs Storband underhåller på scenen, och Du kan bland annat prova på squaredance.
Vi ses där kl 1800!
Inlägg #13: Postat: 2011-08-16 14:16:00
Thomas L. Aabo
Utanför Skånes kust har vi inga sura strömmingar utan bara glada sillar! ;-
Inlägg #14: Postat: 2011-08-16 14:54:00
Jan Brunnegård
Varför envisas sillen på västkusten att byta namn i Kalmarsund
o sedan kalla sig Strömming.?Är det fler fiskarter som byter namn utanför Kalmar Slott??? Undrar jag som var där!
Inlägg #15: Postat: 2011-08-16 15:42:00
Per W
Jocke, en av syftena med satir och ironi är det ska kunna missuppfattas av humorbefriade individer.
Inlägg #16: Postat: 2011-08-16 15:43:00
Per W
#10 De flesta allmänbildade känner till Sveriges och Finlands undantag.
Inlägg #17: Postat: 2011-08-16 15:44:00
Per W
#14 Torskar kanske.
Inlägg #18: Postat: 2011-08-16 15:46:00
Per W
#14 Det går inte att jämföra den stora beniga sydliga sillen strömmingen med den lilla läckra Vaxholmsströmmingen, som smälter i munnen.
Inlägg #19: Postat: 2011-08-16 16:32:00
Jocke S-43
14 Har för mig att övergångsformen där vid Smålandskusten är den som kallas för "lipsill". Kanske PerW är mer involverad i frågeställningen? Om denne trycker på mitt namn återfinnes mina satiriska artiklar där. Som gått hem. Gör gärna det!
Inlägg #20: Postat: 2011-08-16 16:59:00
Jan Brunnegård
Radion berättade nyss att schimpanserna är mera släkt med oss, än med gorillorna. Stackars alla inblandade....
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...