Surströmming – en säker och hälsosam delikatess

Den här tråden diskuterar artikeln Surströmming – en säker och hälsosam delikatess.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2011-08-16 17:24:00
Jan Olsson
#14 - Om detta förhållande vet jag inte något,men kan upplysa om att i mina barn & ungdomsår fanns det sill som kallade sig Islandssill,en Stor & Fet typ,inlagd i saltlake,i stora tunnor,hos specerihandlaren. - Vilka man kunde förtära i stekt form,panerade i skorpmjöl. - Som barn trakterades man med måttlig entusiasm med slika fiskar! - Nu däremot,kan man med förtjusning förtära dessa på fina matställe,s.k.krogar! - Till ett pris som inte är av denna världen! - S.k. Kapprockasill,om benämningen är bekant? - Mvh.
Inlägg #22: Postat: 2011-08-16 17:26:00
Per W
#19 Jag orkar inte läsa ditt tjat om feminismens fasor.
Inlägg #23: Postat: 2011-08-16 17:33:00
Jan Olsson
Jan Brunnegård,berättade Radion om huruvida dessa släktingar också förtärde den omtalade Surströmmingen? - Eller hur kom detta in i diskussionen om sillarnas olika inläggningar? - Se inte detta "inlägg" som kritik,endast som en rolig parantes! - Mvh.
Inlägg #24: Postat: 2011-08-16 17:50:00
Jan Brunnegård
PÅ Torget här i Herrljunga kan man på torsdagar köpa en massa underbar fisk, inklusive sill att steka i min panna. Mina tankat svävar numera rätt fritt mellan sillar,apor och människor. Känns rätt så skönt. Goa hälsningar till Jan O.
Inlägg #25: Postat: 2011-08-16 18:47:00
Jocke S-43
22 Följer visst inte med i media och politik heller? Tjatet kommer därifrån. Men här måste man locka in politiker från Newsmill för att kunna bryta cencurmotståndet. Verkligen pardoxalt!
Jag tror du är lite änglsig och okunnig även i den frågan PerW. Inga av dina små visdoms-tandlösa snuttar tyder på annat!
Inlägg #26: Postat: 2011-08-16 19:48:00
Jocke S-43
Faktum är, om vi skall bryta surströmmen att jag fiskade första gången på 40 år? strömming aldrig förr. Kom till den sköna platsen Gunnebo syd Västervik sl maj. Fullt med folk vid viken, rena campingen. Väntan på strömming...Såg fångsterna på kvällen, köpte på plats hopfällbart haspel. Fick hjälp av vänlig kvinna vid trassel. Varje kast, 3-5 strömmingar. Det jobbiga var förstås att rensa, och hade bara wok på grill, inte det bästa. Stannade två dar, "vi ses nästa år". Sverige är härligt, mixen av land och vatten, alla sjöar och öar...
Inlägg #27: Postat: 2011-08-17 14:20:00
Thomas L. Aabo
Strömming Förkrympta sillar säger folk i Skåne ;-
Inlägg #28: Postat: 2011-08-17 15:02:00
Observer
DET är så trångt i Kalmarsund att stora sillar inte kommer igenom ?? ;-
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...