|
Inlägg #41: Postat: 2011-07-29 01:52:00
|
|
Dippen |
Du Agurra, Staten är medborgarnas kollektiva intresse, kollektiva medvetande om man så vill.
Det kan faktiskt finnas ett kollektivt intresse i att ha ett gemensamt försvar, för att ta ett konkret exempel. Godnatt.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2011-07-29 02:13:00
|
|
GunnarL |
A-gurra, Flum, flum, flum och åter flum. Totalt verklighetfrämmande - flum, flum, flum........
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2011-07-29 02:28:00
|
|
Lennart Asp |
Har noterat att några i den här debatten tycker att det verkar lite "flummigt" med direktdemokrati. Jo, det är väl så alla nya revolutionerande tänkesätt har bemöts i historien. Med misstänksamhet. Skulle jorden vara rund? Bibeln/Koranen behöver inte uttolkas av präster/imamer? Humanism? Rösträtt även för simpla arbetare och ... KVINNOR? Demokrati? Sourze?
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2011-07-29 03:56:00
|
|
Aguirre |
Oj...nu blev det stort Dippen...Staten är en grupp beväpnade män som har tillskansat sig makten över ett geografiskt område med våld och sedemera med egendom de koncentrerat..då minskar behovet av våld...Den enes kollektiva försvar är alltid den andres angripare...kalla skiten krigsmakt åtminstone..som de gjorde förr.
Skulle staten vara vårt kollektiva medvetande ?...jaja...den verkar i alla fall vara ditt.Mitt är mer fridfullt och fritt frång tvång och våld. Gonatt
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2011-07-29 03:59:00
|
|
Aguirre |
Gunnar..."Ordning och reda,drill och diciplin,lära och lyda det är melodin,när man har vant sig känner man sig fri...å länge leve monarkin"...eru me på den ? :-....Ge ett oflummigt och tryggt och helt kritiksäkert förslag då ?....du tror ju det finns såna tydligen.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2011-07-29 04:02:00
|
|
Aguirre |
Lennart....du har lärt av historien...det är fel...det finns det som finns och allt nytt är inte sant,eller så är det omöjligt,det vi har just nu är bäst :- Fundera inte på nåt annat än det som är prövat för då är du pårökt :-
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2011-07-29 10:19:00
|
|
Jocke S-43 |
AA ovan, med fullkomligt tilltrasslad och oläsbar rappakalja! Har du en sådan där författarautomat som i 1984, som hängt upp sig i nån pointillistisk .... nysvenska? Då och då kommer det något med lite banal men ändå substans, som ett par tre här berömmer, eller om det är av medlidande. Men resten?
Samhällskritik är en sak, den odlar vi här. Men du sprider mest ogräfrön helt utan egen hjärnkontroll, som du ju själv också skryter! med.
Lägg av med champagneträspriten är mitt råd, prova med lite rött vin, gärna ekologiskt - "Vin est veritas"!
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2011-07-29 10:39:00
|
|
Jocke S-43 |
47 Rättelse. "Samhällskritik är en sak, den odlar vi här. Men du sprider mest ogräsfrön..." skall det vara. Dessvärre!
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2011-07-29 10:47:00
|
|
Leif Erlingsson |
Aguirre bemödar sig sällan att förklara sina guldkorn, men jag har fått många guldkorn genom hans små tankekorn här på Sourze. De som inte förstår kanske bara kan låta bli att kommentera.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2011-07-29 11:03:00
|
|
Jocke S-43 |
Här Mats P, artikeln "Vem skyddar våra söner", från 2006. 4.3 * av 87 röstande. Artikeln kan vara aktuell nu när man INTE undrar tillräckligt, inte än iaf, i Norge och Sverige varför unga killar ibland blir som de blir!
Länk: sourze.se
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2011-07-29 11:16:00
|
|
Jocke S-43 |
49 Leif E, allvarligt talat. "Guldkorn" är väl att ta i. Men sprider man så mycket köckenmödding som AA, så är det väl konstigt om det inte dyker upp ett och annat intressant objekt ibland? Och även barn och dårar säger som bekant ibland sanningen.
Även från dig, Dag N, m.fl. kommer det en del intressant, tankar, länkar blandat med en del rätt grova och helt obevisade förenklingar!
Och jag har sagt det förut - har inte hittat på det själv- "en kedja är så stark som dess svagaste länk". Där ligger svagheten hos AA, en helhetsbedömnning gör honom mindre intressant än vad han själv tror. Gäller även en del länkar från ditt håll, för mycket trän i skogen, jag tror du förlorar på det!
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2011-07-29 11:21:00
|
|
Mats Persson |
inlägg #50 Tackar, skall ta del!
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2011-07-29 11:30:00
|
|
Jocke S-43 |
forts 51 Leif E. Men här lägger jag ut en länk, som nyligen faktiskt förenade oss båda! Till Tanja Bergkvist, docent i matematik, som på sin blogg gång på gång och med exempel och mycket humor, går till skarp kritik mot hela genushysterin inom utbildningsväsendet. Verkligheten i dag, från dagis till univeristet, och som håller på att helt få den pedagogiska utvecklingen att kollapsa!
En länk du, som länk till AA, kanske kan rekommendera till honom, du är ju så mån om att få fram allt av väsentlighet! vars aversioner mot andras samhällskritik, liksom hans stora inbillade kunnighet om verkligheten på området "genus" är så dimunitiv, att han utser mig som "genuspapegoja"! Medan i själva verket hela regnskogen Björklunds/Leijonborgs och utbildningsfloran är full med skränande "pedagojor", genusmanipulerade och oäkta!
Tack för att du gav mig tillfälle att framföra detta Leif E! Och gomiddag! Således här, Tanja Bergkvist blogg, för folk utan extremideologiska skygglappar!
Länk: tanjabergkvist.wordpress.com
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2011-07-29 11:31:00
|
|
Leif Erlingsson |
Jocke S-43 #51 Länk: sourze.se "Gäller även en del länkar från ditt håll, för mycket trän i skogen, jag tror du förlorar på det!" -- Det är det många som tror, jag får ibland den kommentaren även av mina åsiktsvänner. Men något intuitivt säger mig att ändå länka. Framtiden får utvisa varför det var rätt. :
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2011-07-29 11:35:00
|
|
Leif Erlingsson |
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2011-07-29 14:34:00
|
|
Aguirre |
Ja Jocke..jag "hyllar" Rheinfelt och i stort sett alla andra...i det enda avseendet att de har nån form av bredd på sitt tänk...jämfört med en vuxen karl som drar ned varje fråga,stor som liten i underkläderna och babblar kön.För Guds skull karl...snap out.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2011-07-29 14:35:00
|
|
Aguirre |
Kökkenmödding-kompost-näring-växa...etc.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2011-07-29 14:57:00
|
|
CMO |
Lennart Asp A-Gurra, är flummig eftersom han inte törs beskriva hur hans direktdemokrati ska fungera utan bara larvar sig. Direktdemokrati är inte "flummig" i sig, bara en ovanligt dum ide ungefär som kommunism. Eller som någon skrev om nudism fritt översatt: en vacker tanke, men när man applicerar den på verkliga människor blir den snabbt väldigt oaptitlig.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2011-07-29 15:03:00
|
|
CMO |
Politisk debatt i Anarkist-klubben:
A-Gurra: Det anarkistiska samhället kommer att bli toppen A-Berra: Absolut. A-Janne: Toppen var ordet... A-Gurra: Jäpp..
A-Berra: Jäpp.. A-Janne: Nån som vill ha mer kaffe?
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2011-07-29 15:57:00
|
|
Dippen |
Agurra, jag skall inte spinna vidare på "krigsmakt" då du kommer att bli mer än lovligt förnedrad.
Du känner att du lever under tvång och våld, hur ser det ut och vilka begränsningar hävdar du finns som inte tillåter dig att leva fullt ut? Jag får känslan av att du tror dig leva i en militärdiktatur när du beskriver din situation.
|
| |