|
Inlägg #21: Postat: 2011-07-27 15:13:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Bra artikel Sven-Erik!
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2011-07-27 15:22:00
|
|
CMO |
#18 A-Gurra, om direktdemokratin har såna förespråkare som dig behöver den knappast några motståndare. Istället för att i vanlig ordning "spela Allan" hade du ju kunnat föklara hur de problem som Economist tar upp kan undvikas. Du skulle eventuellt kunna göra det utan klyschor och svepande formuleringar, men då vore du ju inte A-Gurra.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2011-07-28 01:14:00
|
|
Aguirre |
CMO..."Ekonomer är en galen sekt som erövrat världen med den enda kunskapen att 224 och ett därifrån står 5"Fourier 1820..jag vet att du önskar att jag skulle ha ett dikatoriskt system för hur Min direktdemokrati skall se ut...men du måste förstå att anarkister inte funkar så...Vi ger frihet att skapa lösningar...inte direktiv att utföra...Känns det konstigt och otryggt för dig att inte ha klara order att följa..eller vad oroar dig med en mängd olika former och massa glada försök ? Orolig att vanligt folk är ondare och dummare än politikerna ?
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2011-07-28 01:30:00
|
|
GunnarL |
23/ Flum, flum, flum - allt utan någon som helst verklighetsanknytning. Flum, flum och åter flum...
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2011-07-28 01:36:00
|
|
Aguirre |
...sluta rök trattciggaretter Gunnar...flummet lägger sig då...och du menar förstås att din tirad om flum,flum,flum, ovan var väldigt givande ? Hur tänkte du dig att det inlägget förde nåt framåt ? Du vill alltså ha konkreta oflummiga direktiv exakt hur direktdemokrati skall fungera ? Och du vill att jag den stollige anarkisten skall ange det ? Varför skall inte reglerna för hur,var,när beslutas av de som vill ha det mer demokratiskt ? Jag tycker du är suddig i tanken Gunnar...som vanligt.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2011-07-28 01:40:00
|
|
Aguirre |
Förresten så tycker jag att allt strikt och reglerat och förutfattat..mycket väl kan må bra av lite flummig improvisation...det brukar bli rätt bra...men du kanske är mer åt raka vaktparader och jag lite mer bee-bop... :-
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2011-07-28 15:09:00
|
|
CMO |
#23 "vad oroar dig med en mängd olika former och massa glada försök" De massgravar som alla de "glada försöken" skapat genom historien...
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2011-07-28 16:50:00
|
|
GunnarL |
25/ Ja, du A-gurra. Vem som är suddig i tanken kan nog diskuteras. Men det är väl rimligt att den som förespråkar mer direktdemokrati har någon idé om hur den skall genomföras, hur man skall undvika oönskade effekter, vilka frågor som skall behandlas, osv. Har man ingen uppfattning om detta så blir snacket bara - just precis - flum! Å andra sidan har jag inget emot bee-bop.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2011-07-28 20:09:00
|
|
Aguirre |
CMO..Ja..inte tror jag att det blivit massgravar till följd av olika formers direktdemokrati....däremot har det blivit en massa parlamentariskt belutat dödande...där USA toppar stort...sen har vi ju diktaturer....illa...men direkttdemokrati och massgravar ..nä CMO..nänä.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2011-07-28 20:13:00
|
|
Aguirre |
Gunnar...vill du verkligen inte förstå att DINA ideer..DITT deltagande är viktiga för demokratin ? Vill du verkligen hellre ha klara konkreta instruktioner från nån annan ? Ja visst kan du vara flummig..jag också...men det är såna som du och jag som skall utgöra demokratin...vi skall inte ta order och instruktioner...vi skall ta beslut...det är det som är demokrati...grubbla på det när du lägger din lapp vart 4:de år. Oönskade effekter får man bekämpa..hur bekämpar du det nuvarande skickets oönskade effekter ? Krångla inte till det i onödan för att du har dåligt självförtroende.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2011-07-28 20:15:00
|
|
CMO |
#29 De så kallade "folk-demokratierna" var ju också en slags mycket bättre och "riktigare" demokratier än de liberala "penningstyrda" demokratierna, och inte visste de väl heller i förväg att det skulle bli så många massgravar...
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2011-07-28 20:30:00
|
|
GunnarL |
30/ Det är nog inget fel på mitt självförtroende. Men "vi skall ta beslut....". Naturligtvis är det så. Men det är ju inte fel att definiera HUR vi skall ta beslut, i VILKA FRÅGOR vi skall ta beslut och hur alla som INTE TYCKER SOM VI skall få göra sin röst hörd. Hur man än vrider och vänder på steken så måste det till en viss organisation. Och vem skall svara för den? Din vision är fortfarande bara flum! Om det nu är en vision eller enbart lite roande struntprat?
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2011-07-29 00:21:00
|
|
Aguirre |
Gunnar...frågan om Hur...vi skall ta beslut är ju också den en fråga som vi och ingen annan skall ta beslut om...självklart har kanske du och jag olika ideer om Hur,Vad etc...men det kan vi ju inte överlåta åt nån annan att besluta om...eller ? Allt som inte prövas exprimenteras med och är föremål för förbättring är ju inte för den skull flummigt...självklart måste det exprimenteras och prövas....vad är perfekt från början ? Inom alla områden inom vetenskapen är detta en självklarhet...varför inte inom demokratiformer ? Flummiga expriment...jaja...men det är ju så framtiden alltid har formats...eller är vi på ändstation redan ?
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2011-07-29 00:29:00
|
|
Aguirre |
CMO...vad har kommunistdiktaturer med direktdemokrati att göra ? Jag befarar att du använder din vanliga jubellogik för att få NordKorea att framstå som ett experiment med direktdemokrati....eller är NordKorea,Schweitserkantonerna och Wacosekten en slags konspiration mot parlamentarismen? Hur tänker du inte ? Suck. Säg rakt ut...Jag tycker USA är ganska bäst för mig och jag vill inte göra nåt som är mer demokratiskt än så. Det är inget fel att vara ärlig CMO.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2011-07-29 00:31:00
|
|
GunnarL |
33/ Jag hejar på dig A-gurra. Du kan väl sätta igång och förverkliga projektet omedelbart. Inte genom att skriva på Sourze utan genom att gå till direkt handling! Lycka till - jag skall stötta dig moraliskt.
VAD vi skall rösta om eller HUR det skall gå till är ju egentligen inte så viktigt - huvudsaken är att vi experimenterar lite så blir nog allt bättre tror jag. Så än en gång - Lycka till!
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2011-07-29 00:54:00
|
|
Aguirre |
Tack Gunnar...jag skall spara inlägget till byråkraterna och politikerna när dom flyger på mig och andra, med beslut som dom påstår att du Gunnar,som en av folket via partierna,via valen,via politikerna har beslutat om...då skall jag säga - Nej Gunnar har i vart fall inte tagit detta beslut...han hejar på mig. Projektet är redan igång...vi bekämpar statligt och överstatligt inflytande på alla fronter...en nationell förbättring av demokratiformerna kommer vi inte att kunna genomföra förns vi har ett rejält stöd för att verkligen börja avveckla statsmakten...men vi jobbar på den biten också. Den är ju inte en tältby i Värmlandsskogarna som behöver en anarkistisk demokrati...det vore ju som att säga till dem som jobbar mot trafikolyckor att de kunde ta sina cyklar och ha bilfritt nånstans så slipper de trafikolyckor... då har man ju låtsas att inte fatta...för att slippa tänka.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2011-07-29 01:11:00
|
|
Dippen |
#36 Det är förunderligt att Agurra alltid framställer staten som en abstrakt maktelit som befinner sig isolerade från medborgarna.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2011-07-29 01:16:00
|
|
Aguirre |
Ja Gunnar..VAD och HUR...det är jätteviktigt...det är därför du skall ha en egen uppfattning om det...inte nån annans...Tro det eller ej...men DU är en del av dem som skall bestämma det...då kan jag ju inte tala om för dig VAD och HUR...eller så är du nöjd med parlamentarismen som den är och har inte en ide om hur nåt kan bli bättre och vill mest prata om det.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2011-07-29 01:23:00
|
|
Aguirre |
Ja..Dippen staten är ju VI...eller vad menar du ?..Staten är för mig väldigt konkret som du vet...arme,polis,myndigheter,skola,skatteverk m.m. alla redskap med vilka staten utövar sitt tvång mot medborgaren genom.Känns det väldigt abstrakt ? Skall jag lägga ett YouTubeklipp till dig Dippen på en soldat,en skatteindrivning,en läroplan etc ? Eller måste du känna en statlig batong i huvudet..väldigt konkret ?
Men du ser väl det som "service" och valuta för de skattemedel de tagit av dig :-
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2011-07-29 01:25:00
|
|
Aguirre |
Dippen...du är däremot väldigt abstrakt för mig...men det är jag nöjd med.
|
| |