Inlägg #21: Postat: 2011-07-13 14:59:00
|
Jocke S-43 |
17 Ser att du är generalist? på FK.... Och ja, liksom i övrig offentlig sektor sätter det väl en del av de ideologiska ramarna? Fall in i ledet, akta karriären, - eller riskera mobbing.
Ja jag jobbade själv några år på 80-talet, under soc. Har f.ö ett solklart fall av grav diskriminering mot en pappa av FK, under flera månader underhåll, till slut fick FK be om ursäkt. Kanske han fick skadestånd senare. Hoppas du orkar står på dig i "jämställdheten", för båda könen Mats Persson!
Och därmed har jag besvarat även 18:s inskränkta "debatterande". Det ständiga snokandet hos denne efter uppenbar skadeglädje är jag för mycket humanist för, för att vilja tillfredsställa!
|
|
Inlägg #22: Postat: 2011-07-13 15:13:00
|
Jocke S-43 |
20 Leif E Ström. Jo jag har läst den. Därav min sista mening i 12. Men jag måste säga, att ibland är du så sofistikerat inlindande att det blir svårtolkat. Som detta om skägg hos kvinnor i Belgien. Vad menas?
Passar på med en liten näsvis knäpp mot 16 och 18 och apropå Danmark.
Länk: politiken.dk
Den danska jämställdhetsministern Lykke Friis har gått ut i media och sagt att jämställdhetsdiskussionen måste inkludera män och mansfrågor. "Den internationella kvinnodagen den 8 mars ska inte längre vara en kvinnlig kampdag", säger hon, den ska vara till för mäns och kvinnor kamp för lika rättigheter. ”Jämställdhet är inte bara en fråga om att kvinnor ska prata med kvinnor om kvinnor”, säger den danska jämställdhetsministern.
Och nu nyligen i Danmarks Radio har man nu tagit upp detta med "tabu om kvinnors våld mor män".
I Aabenrå skall man ha en vecka där just det problemet belyses.
För de med ev. smalspåriga hjärnbanor vill jag påpeka: Det handlar inte om att förringa kvinnor eler kvinnors problem. Det handlar om att bredda fokus även till mäns problem. För BÅDA parters bästa!
|
|
Inlägg #23: Postat: 2011-07-13 17:13:00
|
Mats Persson |
inlägg #21 Det jag skriver i den här tråden är historielösheten som ligger i att man nu åter delar in folk efter kulturellt utsprung och att spåren därvid förskräcker. Hur Dina vänner eller anhöriga har blivit behandlad av mina kollegor kan säkert vara av intresse att debattera men knappast i den här tråden.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2011-07-13 18:00:00
|
Jocke S-43 |
23 Mats Persson: Så här skriver du på slutet: "Att plattnackarna, som kallar homosexualitet och kvinnligt kön för "avvikelse" skall förstå, kan vi inte räkna med." inlägg #6 Var får du detta ifrån och in i sammanhanget?
Så du går själv utanför ämnet, dessutom på ett tendentiöst sätt. Då måste det vara helt rimligt att jag visar på att det ÄVEN finns tolerans i Danmark, nämligen att män där numera också anses ha rätt till jämställdhet, empati och rättvisa!
Till skillnad från alltför ofta i Sverige, där man ända ifrån fördomsfull och direkt lögnaktig statsministernivå mot delat barnbidrag till frånskilda pappor till stora delar av den offentliga sektorn, Soc, AF, FK, skolverk m.fl. helt öppet och IDAG diskriminerar män, pojkar och pappor!
|
|
Inlägg #25: Postat: 2011-07-13 18:40:00
|
Mats Persson |
Lugn Jocke. Jag gjorde ingen avvikelse i just det inlägget utan syftade på just den skrivningen i inlägg #4
|
|
Inlägg #26: Postat: 2011-07-13 18:53:00
|
Jocke S-43 |
25 För all del. Det kan ju hända att jag negligerade eller missade kopplingen som du fastnade för och utnyttjade. Utan att du brydde dig om verkligheten i nr 4, nämligen den där närvarande islamofobin.
Mitt inlägg om Danmark var iaf positivt! Och en jämförelse med Sverige helt relevant. Ett könsrasistisk klimat, eller statsfeminism råder, ingen som helst tvekan. T.o.m gamla feminister anser det. Helene Bergman f.d. Radio Ellen. OK från mig och lycka till på jobbbet!
|
|
Inlägg #27: Postat: 2011-07-13 19:09:00
|
ankersen |
Först till Mats Persson.
Det är klart att man delar in folk efter kulturell/ideologisk "härkomst"!
Vi tycker olika om fascism, kommunism och islam som inte "bara" är en religion, utan en världs-åskådningideologi.
Och med all rätt - det finns ingen berättigad "värderelativism" som säger oss att kvinnor, flickor, bögar, avfällingar skulle vara mindre värda än andra män.
Sug på den....
Sedan till Pålsson eftersom du inte klarat mitt namn må det var mig förlåtet, du verkar mer svensk-PK än de flesta svenskar.
Bra att vi är överens om hotet från islamismen.
Jag har själv i min släkt folk som kämpade i motståndsrörelsen, så tala inte om för mig att det finns saker i den danska historien som man skall vara stolt över....
Jag känner till hur judarna räddades över till Sverige efter det tyska övertagandet.
Jag har inte sagt att man ska ge avkall på humanismens principer, men om man möter en rörelse som åsidosätter mänskliga rättigheter, så måste man bjuda motstånd.
Det är vad många i Danmark idag gör och det skäms jag inte för.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2011-07-13 19:19:00
|
Mats Persson |
inlägg #26 Jag vet inte om Du börjar bli trött, Jocke efter en lång dag på barikaderna det inlägg Du syftar till handlar UTESLUTANDE om isamofobin.
inlägg #27 Nej, det är inte klart! Inte i Sverige. Och det skall vi inte tillåta en minoritet på cirka fem procent få ändra på!
|
|
Inlägg #29: Postat: 2011-07-13 19:52:00
|
ankersen |
Inlägg 28
Tyvärr så är det inte klart i Sverige - där styr värderelativisterna...
Men det är inte bara 5 procent som motsätter sig islamismens agenda, det ska du ha klart för dig.
Flytta till Rinkeby, Tensta eller valfritt miljongetto och låt dina döttrar leva efter västerländska, humanistiska principer så får du se.
Var bor du?
|
|
Inlägg #30: Postat: 2011-07-13 19:58:00
|
Jocke S-43 |
28 Är jag trött eller framkommer det med all önskad otydlighet I 6 att du avser islamofobi, "plattskallarna" eller? Eller mer om allmän välvillighet beträffande bögar, kvinnor och barn?
Och apropå 30-talet, bakom täckmanteln "kvinno och barnvänlighet", kan det dölja sig det mesta... Minns "kyssa kvinnor på hand" och "klappa små barn" som gav stora kortvariga framgångar under det decenniet!
Och jag minns även t.ex. hur den girige och överskattade som de flesta kapitalisten Percy Barnvik efter 750 milj. avslöjandet vände sig till kvinnor i Indien och gav dem lån.
Samt i TV, helt utan protester, kunde framföra "argumentet". "Indiska män kan inte hantera pengar." Vilket ivisat sig fel Rasism! Fast han sa ju inte att "indier eller "indiska kvinnor", gud bevare oss! inte kan hantera pengar!
Så kan man smyga in rasism, genom mer accepterad islamfobi, eller mansfobi. Eller ibland t.o.m. genom nationalistisk och ytlig "kvinno och barnvänlighet"!
|
|
Inlägg #31: Postat: 2011-07-13 20:22:00
|
ankersen |
Till Jocke.
Var bor du?
|
|
Inlägg #32: Postat: 2011-07-13 20:29:00
|
ankersen |
Till Mats också:
Var bor du?
|
|
Inlägg #33: Postat: 2011-07-13 20:33:00
|
Dippen |
#11 Leif E Ström Vad det några sakfel i artikeln eller var det reptilhjärnan som slog på autopiloten då du avfärdade artikeln för att den var skriven av journalist på vänsterkanten? Är det bara liknande artiklar från Timbro som duger? Demoniseringen av Miljöpartiet och Maria Wetterstrand i synnerhet före senaste valet talar emot dina påståenden om att de har en fördel av att många journalister sympatiserar med deras värderingar och åsikter. Läste man de borgerliga tidningarnas ledarsidor och bloggar mm var det uppenbart och tydligt att man hade som agenda att detronisera Miljöpartiet när de seglade upp som ett potentiellt hot mot Alliansen.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2011-07-13 20:40:00
|
Mats Persson |
inlägg #29 Jag känner igen Din "argumentation" från andra medier. Slingande. Du vet lika väl som jag att jag inte talat om vem som motsätter sig islamisternas agenda. Jag talar om en vanlig, normal syn på sina medmännniskor. I mitt fall innebär det att jag inte värderar en människa efter vilken nationalitet eller religion han har utan efter vem han själv är och vad han gör. Om jag - mot all förmodan - skulle råka på en person som valt att vara islamist får han stå till svars för det. Men när jag träffar en muslim kan jag inte dra någon annan slutsats än att han - i motsats till mig - har en gudstro. Vad gäller Din fråga borde Du skämmas att begära personiga uppgifter om mig och Jocke när du själv är totalt anonym.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2011-07-13 20:48:00
|
ankersen |
Till Mats.
Jag är inte anonym..
Det finns ett tiotal med namnet Ankersen i Sverige, jag bor i Motala och VAR BOR DU?
|
|
Inlägg #36: Postat: 2011-07-13 20:52:00
|
Jocke S-43 |
31 Var jag bort är min ensak, men jag är mitt i smeten just nu, i en förort till storstan. Mycket hucklen och en del gapiga gäng. Svensk dumpolitik.
Men jag har bott och rest i 10 muslimska länder sedan -68, två månader i Indonesien, nyligen två månader i Marocko. Har känt mig tämligen trygg.
Jag tror motståndet mot islam beror dels av kulturella skäl, dels genom regimen i Iran, inte så sympatisk. Det landet, liksom Turkiet och Egypten, besök -68 i de två förra, -03 i det senare var dock rätt sekulariserade fram tills bl.a. problemen satte fart i Palestina igen.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2011-07-13 20:58:00
|
ankersen |
Till Mats
Har du hört talas om "Taqiyya"?
Läs och begrunda...
Människor är inte alltid vad de synes vara.
Bra frågor om inställning till homosexualitet,tjejers rätt att söka sin egen partner, kvinnors deltagande i samhället arbete, fritid, kulturengagemang mm, mm kan kanske belysa vad som skiljer agnarna från vetet..
Men de kritiska frågorna vågar du väl inte ställa till "nybyggarna"?
|
|
Inlägg #38: Postat: 2011-07-13 21:01:00
|
ankersen |
Gäller Jocke också
|
|
Inlägg #39: Postat: 2011-07-13 21:02:00
|
ankersen |
Till Mats.
Vad är " svensk dumpolitik"?
Hur skulle vi undvikit den?
|
|
Inlägg #40: Postat: 2011-07-13 21:12:00
|
Jocke S-43 |
39 Det var jag som skrev om "svensk dumpolitik". Tar lång tid att utreda, liksom amerikansk dumpolitik osv.
Men att spela ut svenskar mot invandrare, föräldrar mot barn, och kvinnor mot män: Det är svensk dumpolitik!
|
|