Europa bär skulden för islamsk fundamentalism

Den här tråden diskuterar artikeln Europa bär skulden för islamsk fundamentalism.
Showing page 1 of 16: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #1: Postat: 2011-07-07 11:29:00
Leif-Arne Undvall
Nog var detta en rätt grov förenkling, för att uttrycka sig milt.
Inlägg #2: Postat: 2011-07-07 12:13:00
Mine
Jag tycker det var sakligt,korrekt och väl utförligt skrivigt
Inlägg #3: Postat: 2011-07-07 13:55:00
Adamo
jag säger så här:

islamister bär skulden för sin fundamentalism.
Inlägg #4: Postat: 2011-07-07 14:00:00
Patrik
Islamismen är en reaktion mot västerländska normer. Inte mot västerländsk dominans. Islamism är baserad på ren och skär intolerans mot människor som inte "tycker rätt".
Inlägg #5: Postat: 2011-07-07 15:35:00
alhambra
#3 och #4 är representanter för den fundamentalism artikeln försöker upplysa om. En sådan bygger på att utesluta andra kulturer/folk och inte tillerkänna dem något gott öht. "Dom är problemet. Vi är lösningen." Artikeln tar istället utgångspunkt i tanken att alla kulturer innehåller både problemet och lösningen i sig. För den som vill ha försoning måste man börja med självkritik.
Inlägg #6: Postat: 2011-07-07 18:20:00
Adamo
#5: Försoning, tolerans och självkritik är förmågor som lyser med sin frånvaro hos islamister.
Jag är helt säker på att islamister inte ens vet vad sånt betyder.
Inlägg #7: Postat: 2011-07-07 18:30:00
alhambra
Då kan du Adamo hålla med om att det finns ändå något gott i den islamska kulturen precis som det finns något gott i andra kulturer. Det är inte islam som skapar oförsonliga "islamister" utan andra oförsonliga "-ister". Men jag misstänker att din inställning är inte mot islamister, utan mot islam i allmänhet.
Inlägg #8: Postat: 2011-07-07 18:43:00
Adamo
Islam består av islamister som följer koranen, en bok som förespråkar hat och aggression mot icke troende.
Även troende islamister straffas med döden om de lämnar islam.
Nej tack, jag är absolut inte intresserad att deltag i ett sånt samhälle.
Inlägg #9: Postat: 2011-07-07 18:56:00
alhambra
Och vad förespråkar fundamentalisterna inom judendomen, Adamo? Kärlek och samförstånd mot icke judar? Nyligen fick jag höra att deras ledare har arresterats av den israeliska polisen. Gissar varför! Jo, därför att de ger judarna rätt att döda icke judar, enligt deras heliga skrifter. Innan dessa fundamentalister kom till Mellanöstern hoppades alla på reformismen inom islam. Nu skördar man det man har sått.
Inlägg #10: Postat: 2011-07-07 19:42:00
Adamo
Men nu handlar ju detta om islam, eller hur? varför blandar du i just judendomen?
Förresten jag är ateist och stolt över det.
Inlägg #11: Postat: 2011-07-07 19:52:00
Lennart Asp
Utmärkt artikel! Toppbetyg!
Inlägg #12: Postat: 2011-07-07 20:11:00
Adamo
islam är inget alternativ till andra religioner eller till europas eller till världens problem, utan islam är ett ut av världens problem.
Inlägg #13: Postat: 2011-07-07 20:24:00
alhambra
Adamo, Man kan vara både ateist och fundamentalist. Nu vet jag det :
Här har du en lösning på ditt problem. Den skrevs för tusen år sen.

"Sök efter själen, och du blir själ.
Jaga efter brödet, och du blir bröd.
Vadhelst du söker efter blir du.
Efter förtvivlan kommer många förhoppningar att besannas,
precis som tusentals solar öppnar sig
efter mörkret, och börjar skina.
Varje natt kysser månen
i hemlighet älskaren
som räknar stjärnorna.
Världen grönskar på nytt
och fylls av prunkande trädgårdar.
Själarna öppnar sig som solar
och bildar en kedja med varandra."

Mawlana Jalaluddin al-Rumi
Någongång för tusen år sedan
i tolkning av Hesham Bahari
Inlägg #14: Postat: 2011-07-07 20:26:00
Adamo
och vad har det med islam att göra?
Inlägg #15: Postat: 2011-07-07 22:33:00
Ibrahim
Väldigt bra artikel. Den ger en tydlig bild av problemet som dagligen påverkar en hel värld. Som muslim reagerar jag även på faktum att muslimer hamnade i underläge p.g.a. en växande ovilja att utvecklas. Muslimer, arabiska muslimer i synnerhet, nöjde sig med vad de hade och lät de sioniststyrda länderna i väst smida planer i sina mörka källare. Stort misstag, tycker jag. Men det som har hänt har hänt. Européerna, som propagerade för demokrati, visade den muslimska världen inget annat av sina uppfinningar än skjutvapen och sprängämnen. Detta är ett ännu större misstag då detta har skadat förtroende till det grundläggande demokratiska systemet. Men det är ju självklart ett av sionisternas planer. De har givetvis inget intresse av att ha demokrati när de har fullständig makt över världen. De har vunnit mycket på att bussa ateistiska européer på muslimer, eftersom detta skapar skulder som bankernas räntesystem vinner på. En sak som jag dock inte håller med om är definitionen av fundamentalism. Att förakta västvärldens förtryck mot Islam är inte fundamentalism i mina ögon. Att följa Guds order är inte fundamentalistiskt. Gud har beordrat oss alla att stå för det som är rätt. Fundamentalism är en skapelse av människan. Guds order kommer från Gud själv. Ateister lär inte förstå detta, men det är verkligen så enkelt som det låter. Jag tycker inte heller att man ska skuldlägga européerna för föraktet mot väst. Européerna är oförmögna att tänka kritiskt. Det är just därför sionisterna styr kontinenten. Sionisterna lyckades väldigt bra med att utplåna Kristendomen från det politiska och sociala livet, vilket försvagade européerna ytterligare. Istället tycker jag att man ska påpeka sionisternas dåd, och att man hoppas på att Europa snart återvänder till att respektera sig självt som den ärligen anser sig förtjäna. Västerlänningar måste lära sig att majoriteten i världen inte bryr sig ett smack om "The American Dream", och att dessa snarare värderar andra saker än materialism och uppblåsta "friheter". Europa är inte ett dugg mer fritt än något annat land i världen. Även i Europa jagas oliktänkande ned med hänsynslösa metoder. Så, det är dags för de att erkänna att de inte är bättre än någon annan. Väl när de gör det kan man börja lösa meningsskiljaktigheter som uppstått.
Inlägg #16: Postat: 2011-07-07 22:49:00
Adamo
#15: Om det är så himla förkastligt med det europeiska samhället varför flyttat du till Europa då, när det finns massor med fina islamiska länder av välja på?
Inlägg #17: Postat: 2011-07-07 22:56:00
Dippen
#15 "Européerna är oförmögna att tänka kritiskt." Mitt i prick, inom Islam däremot finns det mängder med kritiskt tänkande personer. Islam är verkligen vägen till lycka och frihet, för visst är länder där Islam dominerar
verkliga föredömen?
Inlägg #18: Postat: 2011-07-07 23:22:00
alhambra
Det här samtalet börjar likna de blinda som ombads beskriva elefanten.

Folk kommer till Europa därför att Europa har varit hos dem. Ni skulle ju själva ha stannat hemma om ni inte ville ha kontakt med andra.
Det finns inga föredömliga riken på jorden, varken öst eller väst. Det som finns är en art som har förökat sig på bekostnad av alla andra arter och som kommer att förstöra planeten om den inte hittar sin balans. Balans uppstår i mötet mellan människor, i samförstånd, i samtal mellan "seende". Undra på att alltihop går åt helvete med den inställning många har.
Inlägg #19: Postat: 2011-07-07 23:42:00
Adamo
muslimer söker asyl i Europa för att fly grymheterna i deras islamiska länder.
De kommer hit, lever på bidrag och sen tycker att vi européer är duma… vilken tacksamhet vad?
Inlägg #20: Postat: 2011-07-08 00:12:00
alhambra
Adamo har rört vid elefantens svans och beskriver elefanten som en en kort, sträv och hårig lem. Grymheterna som muslimerna och andra än muslimer utsätts för i sina länder betalas för och godkänns av västerländska regimer och mörkläggs av västerländska medier. Och västerlänningar skäms inte för att åka på semester i länder som bedriver tortyr mot sina medborgare. De vet inte ens vilket land de hamnat i, bara solen skiner.
Showing page 1 of 16: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...