Skolan måste låta hjärnforskning påverka dess verksamhet

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2011-06-13 13:52:00
sunnyb
En mycket angelägen artikel.Men jag har inte läst boken vilket jag ju kommer att göra nu.Så tack för tipsetJag har en liten dam i huset som ska börja skolan i höst och glädjer sig så.Tills vidare spelar jag alltså inte Jan Mammarlunds "Befriade från skolan " medan jag simmar:jag vill inte ta ifrån henne entusiasmen.Det fixar skolan bra själva om några år.
Inlägg #2: Postat: 2011-06-14 11:37:00
Pia I
Allt du skriver är sant och riktigt, speciellt det sista stycket, som är på pricken!Sunt förnuft, en plats för alla, borde skolan var. Där borde glädje läras ut och att alla passar till någonting. Skolan är totalt föråldrad! Riktlinjerna är i stil med vad som borde vara, men de fullföljs inte i dag.
Inlägg #3: Postat: 2011-06-14 11:54:00
Aguirre
Författaren gör det felaktiga grundantagandet att skolsystemet är till för att förmedla kunskap...till viss liten del är det rätt, men det är underordnat..att föräldrarna skall kunna arbeta heltid,att barnen skall skolas in i mån-fre,morgon till kväll-tänket,att barnen skall få klart för sig att vi lever i ett folkstyrt samhälle,att de skall respektera auktoriteter, även om de är bizarrt olyckliga människor som spyr bitterhet omkring sig o.s.v. lärande kommer 34:de hand, och då skall de alfabetiseras för att kunna konsumera och producera, vilket är deras livsuppgift.Hjärnforskningens slutsatser skulle eliminera skolsystemet, därför inrättade man pedagogiken som är ett finare ord för manipulation av barn. Ledsen Carl-Olof du skäller på fel katt,men med goda syften.
Inlägg #4: Postat: 2011-06-14 12:42:00
Carl Olof
#3 Oj, Aguirre, det där är en klassisk konspirationsteori jag verkligen inte tror på.
Inlägg #5: Postat: 2011-06-15 00:14:00
Aguirre
Carl-Olof...det är bara att gå till dokumenten för skolans uppkomst...organiserades efter militär mall för att diciplinera underklassen...."reformerades" när kraven på utbildad arbetskraft ökade...o.s.v....det är väl allmän forskning..inget konspirativt. ?
gruntvig och folkhögskolorna är väl viss motreaktion mot underklassens diciplinering...skulle inte tro att det är idehistoriskt kontroversiellt...Idag hävdar alla politiker förstås att det är för barnens bästa...det är en annan sak.
Inlägg #6: Postat: 2011-06-15 00:26:00
Aguirre
Forskningen är till och med redovisad som en huvudgren på siten lararnashistoria.se, anglosaxisk forskning är ännu tydligare betonande av ovan sagda.... "Den andra historieskrivningen om folkskolan lägger större vikt vid att koppla samman folkskolefrågan med den sociala och kulturella reproduktionsprocessen och härleder skolan ur en mer konkret social verklighet, nämligen befolkningsökningen och proletariseringen i Sverige i samband med den agrara revolutionen under 1800-talets första hälft. Mellan 1810 och 1850 steg folkmängden i landet från 2,4 till 3,5 miljoner. Skolans tillkomst kan därför ses som en social försäkringsåtgärd för att komma tillrätta med problemen med de många fattiga på landsbygden, den grupp som av samtiden kallades ”den farliga underklassen”. Denna typ av forskning betonar att andra faktorer och funktioner är inbyggda i samhällets skolsystem. Utbildning är inte bara kvalificering utan också ett slags manipulering där en elit i samhället lär människor i lägre samhällsskikt att handla och tänka på ett bestämt sätt. Skolan blir då en maktapparat för social och politisk kontroll och nyckeln till kunskaperna är först och främst relaterade till makt och privilegier. Utbildningssystemen legitimerar den existerande sociala ordningen. Detta brukar kallas för skolans kontrollerande, reproducerande och ideologiska funktion."
Inlägg #7: Postat: 2011-06-15 00:29:00
Aguirre
Det är inte bra att demonisera viss forskning eller politisk ståndpunkt som "konspirationsteori"...se hur det gått i viktiga debatter där det har dominerat över innehållet.
Inlägg #8: Postat: 2011-06-15 00:29:00
Pia I
Vet inte vad jag ska säga, men fattade inte artikeln som du Aquirre! Alla vet väl att skolan inte funkar som den är i dag? Att skolans riktlinjer skulle formuleras efter att hålla folket på plats, tycker jag är ointressant. Vad som är intressant är människor, forskning och lyckade resultat tycker jag. Jag har själv haft en verksamhet där det funkat i skolan. Slutar med den i år. Ingen kan ersätta mig påstår man. Det ser jag som ytterst inkompetent i moderna tider, som man påstår att det är- då barnen får spela våldsspel hela nätterna och man säger överlag att det är oskadligt- även om åldersgränser inte ens följs.Sjukt samhälle! Betygenom de är viktiga var högre förr. Fler klarade skolan.
Inlägg #9: Postat: 2011-06-15 00:34:00
Pia I
Alla de här underliggande teorierna om snart sagt allting, tråkar ut mig så till den milda grad och är bara till för att just"hålla folk på plats" förlora sina visioner, sitt livsinnehåll och hopp om bättre tider.
Inlägg #10: Postat: 2011-06-15 00:38:00
Aguirre
Pia..Redan för 30-40 år sedan slog ledande hjärnforskare fast, att utbilda samma årgång, oavsett kön,oavsett individuell mognad i kollektiv om 25 i storskolor om 500-1000 individer..på bestämda tider...var rent kontraproduktivt och har inget med inlärning att göra...varför finns då det skolsystem vi har idag ? Svaret finns i skolsystemets historia..ett diciplineringsinstrument för befolkningen i strid med all vedertagen forskning runt inlärningsprocessen.
Inlägg #11: Postat: 2011-06-15 00:42:00
Aguirre
Det är detta som gör att det finns hopp Pia...att vi nu har masskommunikation...forskningsmässig insikt och råd att verkligen låta barnen utbilda sig...men då måste vi vinka adjö till gammelskolan,lärare och katedrar...Vi kommer annars att få en "skolkande" internet-elit bland ungdomen som utbildar sig själva...nä...vi har det redan det..de facto...de flesta organiseringstokiga politiker tycker att även detta är ett hot...jag ser bara positiva saker med det.Framtiden för bildning är ljus...för "utbildning är det natti-natti ...äntligen :-
Inlägg #12: Postat: 2011-06-15 01:10:00
Aguirre
Och om Internet inte räcker så Länk: vimeo.com är detta ett mycket bättre sätt än svart statlig manipulation.
Inlägg #13: Postat: 2011-06-15 09:43:00
Pia I
Ja, det kan säkert var en intressant ide´med hemundervisning. Men som samhället ser ut är det ju inte möjligt. Människor har ju själv valt att vara borta från hemmet hela sin aktiva tid, för att sen kånka hem matkassar och kånka vidare med eitt jobbiga liv.---Nej, skolan skulle kunna, på ganska kort tid tom. moderniseras, men det måste komma från ledningen. Data är självklart i en modern skola, att tala med varandra, lyssna på varandra är viktigare än alla förbud i världen. Elever lyssnar om läraren tar sitt ansvar, som vuxen.Om man inte har klart för sig målen, så når man ändå ingenstans.
Inlägg #14: Postat: 2011-06-15 12:01:00
Aguirre
Nja...Pia..om föräldrarna fick skolpengen som skolan får så skulle de ha tid och möjlighet att t.o.m. hyra in resurser ibland om de själva inte räcker till...Jag tror inte de flesta "valt" att rusa omkring i ett "livsschema" med en kvarts "kvalitetstid" med sina barn per, dag samhället har bara "utvecklats" dithän och folk vet inte vad de skall göra åt det.
Inlägg #15: Postat: 2011-06-15 13:50:00
Pia I
Nehej! jag föll aldrig i den gropen tex. Jag valde. Om fler valde hemmet, föräldrar, barn, så skulle allt se annorlunda ut. Svenskarna har allt, men lever inte livet. Livet är att ta ansvar för de sina, inbegripet sjuka föräldrar. Men si...det är för jobbigt för svensken. Jag tror inte på att skjuta allt ansvar på samhället, jag tror inte på för många förändringar, men jag tror på att använda alla hjälpmedel i en modern skola. Därför är jag väldigt modern, men, på samma gång omodern. Vi kan inte ändra våra gener, för då trivs vi inte längre. Fast, vi kan ju döva oss på olika sätt. Det finns många. Men det ger inte många positiva resultat.Som jag brukar säga- en man är en man och en kvinna ska ju vara en kvinna.Oder was sagst du?
Inlägg #16: Postat: 2011-06-15 13:53:00
Pia I
F.ö. uppmärksamma och talangfulla pedagoger gör ett jättejobb i skolan, eftersom de är rätt så ovanliga!
Inlägg #17: Postat: 2011-06-15 14:34:00
Leif-Arne Undvall
"Oder was sagst du".. bör skrivas -Oder was sagst Du, fast det är fortsatt oartigt, bör vara - Oder was sagen Sie?" oklokt att vara oartig på tyska.
Inlägg #18: Postat: 2011-06-15 15:23:00
Pia I
#17...........men det var så vi talade på gymnasiet till varandra! Du får ursäkta!
Inlägg #19: Postat: 2011-06-15 16:50:00
Leif-Arne Undvall
Du är absolut ursäktad, det är bara så sällan jag får agera tysk språkpolis. Men din lärare i tyska borde varit mer noga, det är rätt värdelöst att lära sig ett främmande språk om man riskerar att förolämpa envar nästan man tilltalar på detta språk. Man duar helt enkelt inte en tysk som man inte känner mycket väl. Nåväl Framtiden är inte vad den aldrig varit, inte ens i skolan.
Inlägg #20: Postat: 2011-06-15 20:01:00
Aguirre
Gott val Pia...det vore bra om fler kände att de kunde göra den prioriteringen...för att ta personligt ansvar måste man ha möjlighet...det är vi gemensamt som skall skapa den möjligheten för alla.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...