Inlägg #1: Postat: 2011-06-13 14:19:00
|
Pia I |
Ja, samhället har i sanning förändrats. Träffade en flicka på t-banan i dag som skulle söka jobb jättelångt bort med dåligt betalt.Övertalade henne att söka i närområdet i stället och att skriva in sig hos arbetsförmedlingen där hon bor. Man måste ju kräva något av dem...arbetsförmedlingen alltså!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2011-06-13 17:50:00
|
Leif-Arne Undvall |
Nåja, flyttar man på sig blir ju området där man bor närområdet. Det är ju i högsta grad rimligt att man rör på sig, i synnerhet om man är yngre. Vad AF kan göra, och gör, är att underlätta rörligheten genom att man betalar sökanderesor, pendlinsstöd eller flytt. Det är bra. Vad som kunde vara bättre är möjligheterna för AF att erbjuda kompetensförstärkning där sådan behövs. Att vara aktiv och söka och hela tiden arbeta på att försöka ha en efterfrågad kompetens har vi alla ett ansvar för själva, det är inte statens.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2011-06-13 18:52:00
|
Aguirre |
spännande att "empati" och "social kompetens" skulle vara omöjligt att lära ut....det skulle ju innebära att känslokalla och socialt inkompetenta är "dömda" till sitt tillstånd...det får mig att säga ett tydligt ...hmmmm. Nånstans i undersökningen har man slarvat ihop kognitivt och emotionellt...som oberoende av varann...jag tycker undersökningen är fel som fan...och då har jag bara läst artikeln. Arbeta skall man göra där man bor. Varför skall de som har arbete att utföra bestämma var det skall utföras ? Staten har ju inrättat bolagsformer för att skydda kapitalplacerarnas placeringar så då kan man väl ställa krav på dem att hålla arbete till folk också, om man alls skall ha stat och näringsliv ihoparört ?...Bolagsformer har inget med frihet eller valfrihet att göra...de är statliga regler för hur kapital skall grupperas för att kunna skyddas av statliga lagar.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2011-06-13 21:22:00
|
Leif-Arne Undvall |
Nåjo, detta, med frihet låter ju bra, rättigheter åxå, visst skall man välja var man vill bo och vad man skall jobba med. Fast en rättighet är ju en annans skyldighet och en massa skyldigheter låter ju inte så fritt precis, Nåväl det löser vi genom att se till att rättigheterna är våra och skyldigheterna de andras, De som äger företagen, De som äger flest företagsandelar är nuvarande och blivande pensionärer. De skall minsann inte sitta där och tro att de avtal som träffades skall skyddas av statliga lagar. Inte sitta och förvänta sig del av avkastningen inte, det är ju gunås utsugning av de som står utanför och hävdar sin rätt att bli usugna, där de bor minsann.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2011-06-13 22:53:00
|
Aguirre |
Precis Leif...inte nog med att man skall bli utsugen....sen har kapitalet maskerat sig som snälla pensionärer också...och finns nästan inte...och sen skall man behöva åka bort hemifrån för att bli utsugen av de "snälla pensionärerna"...det var smart som fan att skicka pensionspengarna in på börsen...nu ser det ju ut som vi tar våra vinster själva :-
|
|
Inlägg #6: Postat: 2011-06-13 23:05:00
|
Aguirre |
Som du vet Leif så gratulerar jag folk som slipper vara anställda av någon annan än sig själva....så jag tycker inte att de skall tigga om att få jobba...det är lite mössan i hand över det...galärgubbarna skriker vi vill ro mera och hårdare....men jag behöver ju inte anse att staten skall skydda investerarna med bolagsformer för det...ställ krav på de små underbara entreprenörerna...det kan dom väl ta...våra geniala stöttepelare ?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2011-06-13 23:22:00
|
sunnyb |
En mycket intressant artikel.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2011-06-14 07:46:00
|
Leif-Arne Undvall |
#6 Fast visst kan man fråga sig hur intressant att "suga ut sina anställda" om arbetsgivarna, från Nisses låsservice till SKF måste tvingas till det?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2011-06-14 11:33:00
|
Aguirre |
Jag har haft förmånen att göra kulor i SKF:s regi...vi kunde klarat av kulgörandet utan aktieägare...och mitt i fabriken stod ett hus med slipsar....90 av dem kunde man klarat sig bra utan...arbetarnas kunskaper översteg vida förmän och verkmästares...deras löner kunde fördelats bland de anställda så hade de inte behövt kontrollera dem..produktion och kvalite hade ökat...vi hade även en arme feta sossar som levde på att företräda oss i facket...om de hade ramlat av våra ryggar kunde vi gått ned till 6 timmars arbetsdag med bibehållen produktion..så vi kan lösa både Nisses och SKF ägarnas problem med påtvingad utsugning...ordnar du mötet som gör om SKF till kooperativ ?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2011-06-14 11:46:00
|
Leif-Arne Undvall |
"..ordnar du mötet som gör om SKF till kooperativ "? Formalia är inte så märkvärdigt, bara två detaljer ägare som vill sälja och en personalgrupp som är villig att själva gå in med egna/lånade pengar för att köpa.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2011-06-14 12:02:00
|
Aguirre |
pengar,pengar,pengar...Jag tänkte väl mig inte stjäla...utan ta över...de som mjölkar en ko behöver ju inte nödvändigtvis ha äganderätten till kon...det är ju bara en juridisk fråga...vi lösgör dem från det tunga utsugandet bara...de kan personlighetsutveckla sig istället för att jaga penningar...win-win :- Pengar finns det ju för mycket redan...se så många krig de har råd med.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2011-06-14 13:18:00
|
Leif-Arne Undvall |
"..vi lösgör dem från det tunga utsugandet bara".., Där finns ju historiska exempel på att sagda befriande inte blev så där jättebra. På vilket sätt skulle man kunna göra detta befriande så att inte historien upprepar sig? ///Risken blir att det blir lite som på Robin Hoods tid, de tog från de rika och gav till de fattiga, som då plötsligt blev rika och därför av Robin och hans glada gossar genast befriade den rikedom de nyss fått. Detta blev ju ogörligt i längden så Robin och Lille John kom överens om att turas om att vara rik och fattig, de bytte varje morgon. De fattiga hade ändå bara supit upp vart enda rävis, något som Robin och hans glada gossar ändå var så mycket bättre på.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2011-06-14 19:07:00
|
Aguirre |
Nä...det finns inga historiska exempel på det...man har aldrig lösgjort några från det tunga utsugandet utan att man byggt upp nåt minst lika djävligt istället...det är ett problem...man skapar nya statsmakter och nya bolagsformer, och tror att de skall fungera bättre...makten är problemet...det har kommunister och kapitalägare gemensamt...makt över staten och folket vill de ha.Bannade statskramare allesammans.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2011-06-14 21:02:00
|
Aguirre |
Så om Leif-Arne och Aguirre konfiskerar de rikas pengar så kommer vi inte att kunna göra nåt vvettigt med dem utan får turas om att supa upp dem ? Jag tror du underskattar mig...fast jag skall fråga min bartender...men du underskattar definitivt dig.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2011-06-15 12:24:00
|
Aguirre |
Nå...Undvall...skall du supa upp pengarna !
|
|
Inlägg #16: Postat: 2011-06-15 13:23:00
|
Jan Olsson |
Aguirre,är inte frågan 15,hypotetisk? - I så fall skall inte Undvall,utan Undvall skulle! - Vad skall vi göra med mig,har bara en liter kvar? - känner mig lite matt! - skall försöka hålla mig i Schack! - Med vänlig hälsena!,som Mats Hägglöf brukar säga! -
|
|
Inlägg #17: Postat: 2011-06-15 16:43:00
|
Leif-Arne Undvall |
#15 Nä, bara en del, för resten skall jag köpa vingar och flyga fram som en Tunna JAS, ge motorn mera gas.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2011-06-15 20:15:00
|
Aguirre |
Ekobanken lär ha synpunkter på att du flyger JAS...men är det det som du vill göra med din frihet från utsugning, så skall inte anarkisterna stoppa dig....bara du inte är fullt bestyckad.
|
|