Inlägg #1: Postat: 2011-06-10 22:21:00 | |
Jocke S-43 |
Över Sverige, Europa, och stora delar av världen, breder enorma industrilandskap, och sedan ett par decennier i allt ökande grad, likaledes enorma köpcentra ut sig. Byggnader som kanske inte används mellan 50 och 75 av tiden. Och slöseriet är gigantiskt. Så några hemlösa spelar väl allt mindre roll, särskilt med tanke på överbefolkningen på andra platser.
|
Inlägg #2: Postat: 2011-06-11 02:10:00 | |
Aguirre |
Rolf du har helt rätt...alla vill hjälpa er på alla sätt..utom att ge er en bostad...tyvärr kan vi aldrig debattera oss ur detta sjuka dilemma med att en massa folk lever på er hemlöshet och vill bevara er som arbetsuppgift...vi står inför ett typfall där direkt aktion är det enda valet...ni måste bli obekvämare som hemlösa än ni är nu...jag vet att det är en samling som är svår att organisera...Utse lämplig myndighetsport att göra era behov vid var natt...rullande schema så ni inte blir tagna...hitta sovplats bland fint folk så deras barn blir fyllda av harm när ni dyker upp...ha för vana att när ni slänger skräp, slänga med en tändsticka i papperskorgen...ja..ni kan säkert hitta på massor...och på den obekväma vägen kör ni...Bli ett större problem än för er själva !
|
Inlägg #3: Postat: 2011-06-11 08:52:00 | |
Loke |
När jag var nämndordförande i en kommun, diskuterades de hemlösas situation. Det var synd om dem menade någon. Jag höll med och sa att problemet enkelt kunde ordnas.
Varje stor byggarbetsplats har fina manskapsbodar som lätt kan modifieras bör boende. Tala om till nästa möte var i staden ni vill vi skall ställa upp bodar för hemlösa, så skall jag fixa det på tre veckor, blev mitt svar. Ingen tog mer upp frågan. Ingen ville ta ansvar för utplacering av bodar för hemlösa - vad skulle grannarna tycka? I vårt land behöver ingen vara utan tak över huvudet. Notera att det främst är missbrukande svenskar som är hemlösa. Invandrare få bostäder. Stora barnfamiljer med liten inkomst är snart de enda som bebor stora lägenheter. Därför är fastighetsbolagen försiktiga med nyproduktion. En nyproducerad fyrarummare kan kosta 800.000 i insats och närmare 10.000 kr/månad i hyra. För att kunna betala det måste minst en i familjen ha så hög inkomst att den betalar värnskatt. Om detta är kapitalistiskt eller ett politiskt skatteproblem kan man ha delade meningar om. |
Inlägg #4: Postat: 2011-06-11 09:00:00 | |
Jan Olsson |
Har sett en programserie på TV som hette HEMLÖS! - Efter vad jag förstod fanns det där "hemlösa" som inte gillade de restriktioner som ålades dem! - Friheten att själv få välja "liggplats" var större! - Udda personer,svåra att göra till lags,samt allergiska mot Myndigheter! - Svåra fall! - Tips! - I Paris fanns det platser under broarna,liknande små grottor,möblerade med allehanda faciliteter,t.o.m.sängar,som såg "hemtrevliga" ut,bebodda av uteliggare. - Uppenbarligen var dom accepterade i samhället! - Att uppmana dem till anarki,är kanske inte rätt väg trots allt Aguirre? - Mvh.
|
Inlägg #5: Postat: 2011-06-11 09:41:00 | |
Jocke S-43 |
Ja Rolf N, som du ser, eller kanske inte ser, så har anarkismen 2 svaret, eller icke svaret, på alla problem. Skicka hem dom till AA, han har lite mark för tälten åtminstone! Besatt i varje fråga var det. Här är min. Jag har ju tidigare påpekat för dig, att du måste trycka på att 60-75 av de utslagna är män faktum. Men det är nog helt fel.
Nej, du måste förstås trycka på att "många är kvinnor" känsla! Och att de som alltid är "mest drabbade", samt att orsaken är "patriarkatet där kvinnor är underordnade män", ett "strukturellt problem", osv, osv. Gå in på fi:s hemsida så får du mer slogans! Att vi tycker mer synd om kvinnor, du måste utnyttja detta! Manlig problematik ger inga poänger. Mäns problem är politiskt ointressanta och lågprioriterade, utom för skuldbeläggning: "Utslagna män är således deras eget fel och det drabbar..." Varför det sedan är så vinklat kan du möjligen inse i min artikel här: "Svensk statsfeminism - legitim könsfascism." Om hur staten härskar genom söndring, vilket AA inte begripit!, det må gälla kön, ras, generation eller social status. Läser du andras artiklar Rolf? Länk: sourze.se Men du måste bearbeta blyge AA här, så du får hans adress! Kan bli ett riktigt trevligt litet anarkistkollektiv! |
Inlägg #6: Postat: 2011-06-11 12:12:00 | |
Aguirre |
Jocke..du har som vanligt inte satt dig in i de hemlösas sits...blabla antifeminismen...de vill inte bo i vare sig Frälsiskollektiv eller anarkistkollektiv...de vill ha ett eget hem. Var det för krångligt för dig ? Hur menar du att queerfeminismen har skapat hemlösheten ? :-
|
Inlägg #7: Postat: 2011-06-11 15:00:00 | |
Jocke S-43 |
6 Aquirre, hur gammal är du? Att döma av din svenska gick du i skolan på 70-talet. Och hann väl med lite jämställd hjärntvätt också? Jag har aldrig kallat mig antifeminist här, det är GunnarL som kallat sig för det.
Själv har jag erfarenhet från flertalet socialgrupper i Sverige, har supit både i slott och koja, och på parkbänkar. Om den här frågan har jag utbytt tankar under ett halvår med en av Sveriges mer kända poliker. Hur kom queerfeminismen in, vem har fastnat? Men en symbios mellan den och din egoanarkism kan kanske vara något? Slå ihop era påsar och hör. PUFF! När luften går ur! Och A, läs ditt nr två, och alla ni andra! Alltså, sourze är väl varken Grönköpings veckoblad eller en gymnasistblaska!? Eller? |
Inlägg #8: Postat: 2011-06-11 16:22:00 | |
Aguirre |
OK..det förklarar saken...slott eller koja Jocke...sluta sup överhuvudtaget. Så kanske feministspöket försvinner.
|
Inlägg #9: Postat: 2011-06-11 16:48:00 | |
Jan Olsson |
Nu får Ni gå hem till ert Slott & koja! - Natti,natti! - Mvh.
|
Inlägg #10: Postat: 2011-06-11 16:58:00 | |
Jocke S-43 |
8 Ja, du är ju naiv, du visar det gång på gång! Så feminism är ett spöke, och ändå har du fastnat i det? Jag pratar realpolitik, hur makten idag fungerar! Svenskar mot invandrare, barn mot föräldrar, kvinnor mot män. Fastän jag inte längre är anarkist, så inser jag hur politiker och media, använder lögn, propaganda och makt för att spela ut grupper mot varandra, i stället för att ta tag i de stora problemen. Som miljö, överbefolkning, resurser, ojämlikhet. Medan du vill lösa hemlöshet genom att locka de drabbade att sätta fyr på papperkorgar!
|
Inlägg #11: Postat: 2011-06-11 20:11:00 | |
wisu |
Bra artikel. Borde publiceras i fler och större medier.
Ämnet behandlar problematik som finns på fler instanser i samhället. AMS/Försäkringskassa/Socialförvaltningar/Polis etc. |
Inlägg #12: Postat: 2011-06-11 21:09:00 | |
Jocke S-43 |
11 Han har skrivit 102 stycken här på sourze, sedan 2003...
|
Inlägg #13: Postat: 2011-06-12 03:51:00 | |
Lena Olsson |
Ser ut att bli ett stort konsentrationsläger.
|
Inlägg #14: Postat: 2011-06-12 11:02:00 | |
Spartacus70 |
Jocke, jag håller med dig att samhället är fullt av konstruerade motsättningar. Att försöka lösa dom är mer eller mindre lönlöst, då deras funktion är att inte bara överleva utan också dra bort vår uppmärksamhet från helhetsbilden.
Våra ledare mår även bra av dessa lösningar då det ger folket flera skrämmande scenarion som gör att de mer än villigt, väljer att anpassa sig till resten av fårskocken och acceptera status quo. Så länge vi inte angriper problemen - systemets uppbyggnad - så kommer bara symptomen att växa och utvecklas tills de upptar all vår uppmärksamhet. |
Inlägg #15: Postat: 2011-06-12 11:21:00 | |
Aguirre |
Yupp...Spartacus...men om de "drabbade" inte själva börjar aktivera sig mot systemet så är det svårt att göra något för dem...börjar de däremot bli mer obekvämare för systemet än sig själva, så kan vi stödja dem. Laglöshet är svaret...oavsett frågan.
|
Inlägg #16: Postat: 2011-06-12 11:46:00 | |
Spartacus70 |
Aguirre, jag håller med dig och poängen jag ville få fram är att vi kan debattera i evighet och försöka lösa det med befintliga och lagliga medel. Men i slutändan krävs det helt andra verktyg och framförallt ett uppvaknat medvetande.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.