Därför tröttnade jag på Sourze

Den här tråden diskuterar artikeln Därför tröttnade jag på Sourze.
Showing page 10 of 12: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12
Inlägg #181: Postat: 2011-05-14 21:13:00
Dag Nilsson
Konspirationer förekommer - och har alltid förekommit - inom all politik. Världspolitik med enorma intressen inblandade, är inget undantag. Att människor försöker genomskåda vad som sker i det tysta, undandraget offentligheten, är inte heller konstigt. Eller - rättare sagt - det var inte konstigt förr. ---

Numer är det - sedan någon lanserat begreppet konspirationsteori - helt fel att vara en vaksam och ifrågasättande medborgare. Förr positiva ord som vakenhet och kritiskt tänkande, associeras nu med något pessimistiskt och löjeväckande. ---

Cui Bono - Vem gagnar det att länka ordet konspirationsteoretiker till bilder av fantaster styrda av misstänkt paranoida drivkrafter av privat natur? Finns det grupper i samhället för vilka det är en fördel, att de som ifrågasätter framställs som rikstöntar? ---

Om du kan tänka dig, att det ibland är så att vissa mäktiga grupper inte vill alla människors väl, utan istället vill gynna en särskild befolkningsdel - eventuellt den de själva tillhör - på en annan befolkningsdels bekostnad, och att man därför har en agenda som inte till alla delar stämmer med demokratiska värderingar, då är du klart i riskzonen för att klassas som konspirationsteoretiker. ---

Kontentan blir att alla som misstror dem som har makten i ett land eller en organisation är lata och avundsjuka töntar som inte fattar det allra enklaste självklara: Makt är rätt!
Inlägg #182: Postat: 2011-05-14 21:57:00
GunnarL
19/ Dag, visst är det så att det förekommit och förekommer konspirationer och falskhet inom politik- och maktcentra. Men det innebär inte att det är en regel och att man måste se falskhet och ondska i allt som görs inom politik och andra maktcentra. Om man som du hävdar att "alla människor med makt är onda", "alla rika människor är onda" eller att "alla som röstar på moderaterna är onda" diskvalificerar man sig själv som seriös debattör. Som du ju får ta del av varje dag så är det ju många som ser dig som smått idiotisk just på grund av såna uttalanden. Skepticism kan vara postitiv men man behöver inte nödvändigtvis vara skeptisk mot allting.
Inlägg #183: Postat: 2011-05-15 03:51:00
CMO
#178 Grattis Dag, sÃ¥ nu har du "värvat" före detta Ku Klux Klan ledaren och en av USAs mest ökända rasister och antisemiter David Duke, till din "antizionist" kampanj! Starkt jobbat. Vem ska du hämta inspiration och argument frÃ¥n frÃ¥n nästa gÃ¥ng, Assar och Vera Länk: sv.wikipedia.org ?
Inlägg #184: Postat: 2011-05-15 04:44:00
CMO
Repris #178 Grattis Dag, så nu har du "värvat" före detta Ku Klux Klan ledaren och en av USAs mest ökända rasister och antisemiter David Duke, till din "antizionist" kampanj! Starkt jobbat. Vem ska du hämta inspiration och argument från nästa gång, Assar och Vera Länk: sv.wikipedia.org ?
Inlägg #185: Postat: 2011-05-15 04:44:00
CMO
Teckenkrångel pga Firefox 4
Inlägg #186: Postat: 2011-05-15 04:48:00
CMO
#180 Din uppfattning om vad som är ett "solitt material" talar i så fall, för sig själv. Men tokstollar som "tycker" en massa saker om sånt de inte begriper finns det iofs ju gott om ...
Inlägg #187: Postat: 2011-05-15 09:35:00
Dag Nilsson
#184 - Tack CMO, för att du så snabbt bekräftar det jag vill lyfta fram. Jag anser att du hör till ytans människor och jag ser det som typiskt hos er att lägga vikt vid VEM som säger något och utifrån detta värdera innehållet i det sagda. För människor med djup är det omöjligt att göra så. För oss är det VAD som sägs som är det väsentliga. Sanningshalten i allt som sägs måste det egna hjärtat avgöra. Inte tilltron till auktoriteter. --- Att jag väljer att ställa fråga till dig utifrån den före detta Ku Klux Klan ledaren David Duke, är ingen slump. Jag anser det nämligen var psykologiskt följdriktigt att just en sådan som han genomskådar zionismens natur. Han känner strukturerna bättre än någon annan, via sitt eget omfattande engagemang inom Ku Klux Klan. --- Det som skiljer dig och mig åt CMO, är att jag har överlämnat hela mig till Jesus. Det ger en grund att stå på i tillvaron som är helt oberoende av lydnad till auktoriteter. Så även till allt vad kyrkor och religiösa dogmer heter. --- Jesus är för mig en dimension - inte en person. Jesus är den jord som ett frö måste våga överlämna sig till och omkomma i, för att kunna förvandlas till frukt och bli ett med Livet bortom alla ord. Jesus är helt obegriplig för ytans människor. Dessa kan bara håna vad man inte har mognad nog att begripa.
Inlägg #188: Postat: 2011-05-15 10:00:00
Dag Nilsson
#182 - GunnarL - jag är inte en antingen eller-människa. Jag tror inte att ALLA beslut som tas inom maktpolitiken är resultat av konspirerande. Men jag tror att de flesta är det i större eller mindre grad. --- Att jag kopplar ondska till makt och rikedom är vare sig något nytt eller entydigt. Jag gör det för att väcka till ifrågasättande av gängse värderingar hos alla som läser. Eftersom jag anser att alla människor kan ses som en organism så är det inte möjligt att dela upp oss i onda eller goda. Vi är alltid både och. --- Det finns absolut en sund skepticism lika väl som livet inte kan bli ett riktigt liv, om man förhåller sig skeptisk till allting livet igenom. När det äkta öppnar sig måste man våga ge sig hän. Att inte våga när porten står vidöppen inom en kan vara skepticismens förbannelse.
Inlägg #189: Postat: 2011-05-15 12:02:00
Aguirre
CMO..tack och lov har A&E m.fl ett mycket solidare materiel än CMO som bara rapar upp vad Pentagon sagt...det kräver inte mycket engagemang eller huvud.Men luta dig tillbaka CMO och hoppas att det inte blir nån mer undersökning...varje gång du yttrar dig om "tokstollar" m.m. så blir det bara en skeptiker till
Inlägg #190: Postat: 2011-05-15 12:54:00
kalle Tuntolej
Såhär mitt i tävlingen, om vem som är den häftigaste konspirationsteoretikern, vill jag inflika - och jag hoppas det inte påverkar tävlingen - att det finns en uppsjö av kritiska människor i samhället. Människor som kritiserar USA, västvärldens utnyttjande av tredje världen, och många "kapitalisters" hänsynslöshet. de argumenterar kunnigt, ilsket och effektivt. och har ingenting med konspoirationsteoretiker som Leffe o dag att göra, tyvärr.
Inlägg #191: Postat: 2011-05-15 13:09:00
Pippi
#187 "Jesus är den jord som ett frö måste våga överlämna sig till och omkomma i, för att kunna förvandlas till frukt och bli ett med Livet bortom alla ord" Vägen, sanningen och livet i en mening. Så vackert och klart uttryckt!
Inlägg #192: Postat: 2011-05-15 14:13:00
Pippi
Lite reflektioner kring makt, religioner, ytor, konspirationer mm som kommit upp i kommentarerna

Ett som samtliga? religioner och samtliga politiska partier idag har gemensamt är tron på den yttre "frälsningen", frälsaren politiker/guru som ska komma med en ny "världsordning", inkl en världsreligion – bahá´i? en plan för mänskligheten. Lydnadsplikt är ett av kännetecknen för den, det är därför som utländska poliser fått tillstånd att agera i Sverige t ex. Det är svårare att få inhemska poliser att agera, lyda order givna mot den "olydiga" inhemska befolkningen.

Troligen tror/kommer de flesta människor att se på en eventuell NWO som den enda utvägen ur det yttre ”kaos” resultat av projicerad inre kaos i människor som råder och som ”måste förändras”. ”Hederliga, hårt arbetande” människor kommer att köpa beskydd, dvs löften om trygghet som militärmakten utlovar. Se dig runt om i världen där militären redan ”skapar ordning”, dvs med vapenmakt tvingar människor att lyda ”den demokratiska” ordningen. Ordning! Lydnad! Rättning i leden!

”Hårt arbetande” människor i ”arbetslinjen” har inte tid att reflektera. De följer omedvetet? en utstakad, yttre ”livslinje” och har, tills vidare, gett upp sitt liv för yttre trygghet, status, plikter: Gå i skola där du lär dig att bli en ”nyttig samhällsmedborgare”, jobba, jobba, jobba, föd barn, jobba, jobba, jobba, gå i pension och njut av frukterna av det hårda slitet om du tror på ”pensionssystemet” så var inte säker på att nästa generations ungdom vill, ”har råd” att betala, dö, var tacksam och hoppas ev på ett bättre liv/vila efter döden eller ett nytt bättre liv. Tänk inte på att dina barn nu sitter fast i samma, fast värre, ”ordning”. Människoliv på löpande band som upprätthåller produktion, ordningar och system – till vems glädje?

Vägen ut är vägen in i det egna inre kaoset. En yttre ”ny ordning” kommer bara att leda till att människor blir ännu lydigare marionetter i händerna på de som för tillfället har makten över militär och polis. Ingen makt har någon makt utan att vi ger vår kraft, dvs tror på och arbetar för dem som lösningen på våra eg inre problem. Kräver man ”rätt åsikter” av andra kommer man att tvingas till ”rätt åsikter” själv, kräver man lydnad av andra kommer man att få lyda själv, begränsar man andras yttrandefrihet naturlagen att begränsa ens egen yttrandefrihet. Det här är vad ”öga för öga, tand för tand” och ”vad du gör mot andra gör du mot dig själv” bl a handlar om.

Vägen in är utvägen!
Inlägg #193: Postat: 2011-05-15 14:50:00
Dag Nilsson
#191 - Pippi, tack för uppskattningen. Din egen - Vägen in är utvägen! - är en pärla. --- Och ännu mäktigare ser jag dessa ord av Aiskylos, som fullkomligt tar andan ur mig: "Och till och med i vår sömn ---
faller smärta som inte kan glömma ---
droppe för droppe på hjärtat, ---
och oss själva till trots,--- mot vår vilja
kommer vishet till oss ---
genom Guds fruktansvärda nåd."
Inlägg #194: Postat: 2011-05-15 15:59:00
Pippi
Dag #193 Orden berör... även om jag ännu inte förstår innebörden i "Guds fruktansvärda nåd"
Inlägg #195: Postat: 2011-05-15 16:33:00
Dag Nilsson
#194 - Pippi - jag tolkar orden så att nåden handlar om att blir räddad till sitt eget liv. Att fullt komma i kontakt med sitt äkta själv för att sedan helt lämna sitt "teaterjag" d.v.s. det jag man tvingats utveckla för att bli accepterad som barn och inte övergiven av föräldrarna - istället övergav man sig själv. --- Att komma i kontakt med sig själv är dock det smärtsammaste som finns. Det är att våga korsfästelsen och helt accepter sitt kors oavsett vilka trauman man bär inom sig. Allt måste upp i medvetandet. -- Vägen in gör ont - men är samtidigt utvägen. Det fruktansvärda i nåden att bli sig själv, är att man måste uppleva ALLA bortträngda minnen och kombinationer av minnen fullt ut. Det är så man fylls av sitt inre övergivna, smärtfyllda och skräckfyllda barn som därmed kan mogna vidare från den nivå där traumat fram till nu hållit barnet inlåst. Detta inre barn är Jesus - dimensionen som är förnekad och korsfäst i oss alla. När vi vågar låta jaget inta barnets plats på korset, då börjar förvandlingen - genom död till Liv.
Inlägg #196: Postat: 2011-05-15 17:09:00
kalle Tuntolej
Fniss...
Inlägg #197: Postat: 2011-05-15 18:49:00
Spartacus70
#190 Kalle, vad du syftar på är de som är kritiska i det lilla perspektivet. Dvs de som kritiserar spelets regler och genomförandet. Konspirationsteoretikerna eller sanningsjägarna kritiserar i regel själva spelet och de som ligger bakom. Sådana som du utnyttjas för att behålla fokuset på just det som händer inne i spelet så att man missar helheten. Du är i sanningen ingen fri man även om du säkert tror annat.
Inlägg #198: Postat: 2011-05-15 19:03:00
Lars Nilsson
Kan bara notera att om inte argumenten duger fullt ut för alla konspirationsteoretiker får Jesus och Ku Klux Klan-grabbarna komma in och stötta. Känns rejält övertygande. Toppar man sedan bevisföringen med ett och annat från den egna erfarenheten av psykbryt så måste väl alla fatta sanningen om hur världen verkligen styrs?
Inlägg #199: Postat: 2011-05-15 19:08:00
CMO
#189 AGurra tydligen tycker du att det är höjden av "intellektuell spänstighet" att avfärda allting som inte stämmer in twoofer-teorierna som Pentagon propaganda. När det gäller sak-kunskap, argumentation och intelektuell hederlighet är du tyvärr sämre utrustad än en genomsnittlig trudis. Ska jag vara riktigt ärlig tror jag dock inte att du är en riktig trudis, trudisarna är nog bara nyttiga idioter i dina ögon eftersom de angriper det samhälle som du av oklara skäl hatar, och så tilltalar det väl ditt starka behov av att vara gossen ruda. Hur många "skeptiker" det blir har för övrigt ingen betydelse eftersom en skock idioter inte franstår som intelligenta oavsett hur många de blir. Oavsett det är AETwoof gängets framgångar försumbara
Inlägg #200: Postat: 2011-05-15 19:11:00
CMO
#187 Dåre.
Showing page 10 of 12: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12
Laddar...