Organhandel?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2011-05-02 18:39:00
Leif-Arne Undvall
Vi hade för en tid sedan en disskussion om organhandel. De flesta av oss, så även jag reagerar instinktivt mot själva idén. Emedan, som med så mycket annat är inte själva fråga helt okomplicerad. Läste precis en text som betraktar fråga ur en ny synvinkel, kan en reglerad organhandel inom Sverige göra så att den illegala handeln med organ, som har många tragiska sidor minskar? 22 av alla svenska skulle enligt en undersökning vara beredda att sälja en av sina njurar för 300 000 kr, där finns ca 600 svenskar i kö för en ny njure. Skulle jag själv vara beredd att sälja en? Möjligen. Länk: expressen.se
Inlägg #2: Postat: 2011-05-02 18:47:00
Aguirre
Vi är några på Sourze som köper den direkt Undvall..hur mycket skall du ha ?
Inlägg #3: Postat: 2011-05-02 18:47:00
Aguirre
Får vi bägge blir vi jätteglada :-
Inlägg #4: Postat: 2011-05-02 18:49:00
Aguirre
Nånstans känner jag fortfarande att det blir rika som köper fattigas organ..och vi åtgärdar inte huvudproblemet, vi utnyttjar det.
Inlägg #5: Postat: 2011-05-02 18:52:00
Leif-Arne Undvall
Tja om du behöver den, blir kanske svårt med tre annars. Om du inte räknat ut det så att du köper en, säljer en och cashar in 300 000 kr. Om du läser texten jag länkat till så ser du att det inte är mottagaren utan staten som ersätter donatorn ekonomisk.
Inlägg #6: Postat: 2011-05-02 18:58:00
Aguirre
Undvall..jaså Staten...vad är det med det som inte genast gör mig lugn och förvissad om de fattigas trygghet...Staten..Lieber Gott...Undvall..det är mig du talar med ingen gråsosse :-
Inlägg #7: Postat: 2011-05-02 19:01:00
Leif-Arne Undvall
#4 Huvudproblemet är ändå att ca 600 personer står i kö för en njure. Eftersom vi dels är dåliga på att fylla i donationskort, dels därför att alltfärre hjärndöda finns tillgängliga som presumtiva donatorer sjukvården och förebyggande arbete blir allt bättre. De som väntar på en njure måste ta dialys flera gånger per vecka, dödligheten är även rätt stor.// Utgår jag från mig själv skulle jag tveklöst donera en njure till min dotter om hon behövde en, om mina dög. Skulle jag donera en njure till en okänd person? -Tror inte det. Skulle som i den text jag länkar till 300 000 få mig mer benägen att donera? -Kanske, det tål att fundera på mer än en gång. Jag tycker att den länkade texten problematiserar frågan om organdonation på ett sätt jag inte tänkt på.
Inlägg #8: Postat: 2011-05-02 19:04:00
Aguirre
Vänd på pottan..har du inte fyllt i ett kort mot donation skall du betraktas som en vettig människa och dina organ skall släppas. Rik som Fattig.
Inlägg #9: Postat: 2011-05-02 19:13:00
Leif-Arne Undvall
#8 Kanske lite drastiskt men jag är överens om att fler behöver uppmärksammas om betydelsen av att fylla i donationskort. Fast frågan är om det ändå räcker till att få fram tillräckligt med njurar?
Inlägg #10: Postat: 2011-05-02 19:17:00
Inger Olsson
#1 Tja, av principen att det skulle vara en omoralisk handling så är väl Göran Hägglunds argument tunt i bif. länk. Om man jmf med t ex riskerna med vissa aborter samt att rädda livet av princip för tidigt födda barn i vissa fall, som då riskerar att bli dömda till eviga hjärnskador t ex /// Det är ju intressant att konstatera att en altruism inte uppstår speciellt spontant i detta sammanhang; att någon skänker en njure u t a n ersättning men kanske inte oväntat med tanke på diskussioner som redan har förts vad gäller organdonationer e f t e r döden? Man är ju inte mänsklig då heller utan typ diskussionsnivån har legat på: "den och den" och "de och de" ska minsann inte ha mina organ..." /// Dock, en transplantation av njurar är ett tufft ingrepp, trots allt. Efter döden kan de ta vad de vill av mig, men jag lägger mig inte frivilligt på operationsbordet för att skära i mig. Det handlar inte om pengar alltså. För min del. Men klarar man det - så varför inte? - om det kan hjälpa någon annan till ett bättre liv! Bättre att, ur en filosofisk aspekt, söka eliminera lidandet än att ständigt tala om "bästa möjliga största lycka" när ändå ingen kan hävda generell och statisk lycka...
Inlägg #11: Postat: 2011-05-02 19:17:00
Dag Nilsson
#3 - Nej, Aguirre! Då blir vi ledsna. Inför den stora kampen kunna vi behöva stötas och bråkas i pennfäktningen med dessa stridsglada medelmåttor, som flitigt hindra oss att ta något för givet. Vi kunde hamna i det läge att vi trodde att dumheten i större utsträckning fallit undan för ett mognare förhållningssätt, än det förhandenvarande. Hela diskussionsupplägg kunna därmed komma att hamna på en onödigt avancerad nivå, vilket kunna kosta oss såväl onödig tidspillan som viktig framgång. Håll ut kamrat, anarkin komma emot oss raskt. Snart är åter den tid då hjärnan är hjärtats tjänare. Vår kulturs mentala dinosaurier blir till sist de fossil de redan i sina tankar är.
Inlägg #12: Postat: 2011-05-02 19:23:00
Inger Olsson
#11 Halleluja! Åh store Gud...
Inlägg #13: Postat: 2011-05-02 19:28:00
Leif-Arne Undvall
#10 Ett viktigt argument är ju att den desperation som en del som väntar på en njure befinner sig i leder till att några av dem är beredda att köpa en njure på den svarta marknaden. Det är naturligtvis lätta att fördöma detta för oss som inte behöver en ny. Det finns uppgifter på att den svarta marknaden för organ är riktigt obehaglag, fattiga människor som pressas av ekonomiska skäl, donatorer som efter ingreppet står utan eftervård när det tillstöter komplikationer etc. Om altetnativet till illegal organhandel är ett reglerat system där svenska medborgare under kontrollerade former kan donera sin njure och eventuellt till skillnad mot idag få ekonomisk ersättning för detta, så är det inte lika enkelt att helt avfärda idén med en reglerad organhandel.
Inlägg #14: Postat: 2011-05-02 19:40:00
Inger Olsson
#13 Livet är segt i sig självt och om då möjligheten till att köpa en njure på den s k "svarta marknaden" finns borde vi föredra ett reglerat system i stället för att lämna detta till den kriminella sfären - vad ALLT lidande det innebär. Definitivt!
Inlägg #15: Postat: 2011-05-02 19:53:00
Diplomatenologgad
För eller emot, till syvende och sist är det insidan som räknas.
Inlägg #16: Postat: 2011-05-02 20:06:00
Aguirre
Dag...jag är tanklöst elak ibland som du märkt...Undvall skall givetvis vara vid liv och välmåga...enveten och lynning som han blivit. :-
Argumentet att allt blir sämre om folk löser det på andra sätt än kontrollerade och legala, är svårt...jag använder det i knarkdebatten själv...och jag anser det hållbart där....när det gäller organ ser jag ju ett helvete i att folk löser det svart på en illegal marknad...men här handlar det inte om vad du stoppar i dig själv...utan vems organ du stoppar i dig själv...då är det inte ett frihetligt argument längre..Klart att alla moraliska hemskheter ser värre ut skötta av maffian, än av en klinisk stat...men det kan man ju säga om vilket seriemord som helst.Realism kan inte vara mellan att välja mellan StorMaffian och StorStaten...det realistiska är att se dem som sammanväxta vid ryggraden.Ett ad hoc alternativ är ju att bara rika får sälja till fattiga som får pengar av staten...men jag tror liksom inte det går igenom som förslag :-
Inlägg #17: Postat: 2011-05-02 21:12:00
Leif Erlingsson
Tänk, om någon donerat en njure till Usama Bin Laden så hade han kanske inte behövt "dumpas i havet" utan kunnat uppvisas på riktigt... Länk: sourze.se
Inlägg #18: Postat: 2011-05-02 21:49:00
forsblom
#17 Leif Erligsson min gamla antagonist! Du gör faktiskt en bra poäng
när du säger att, om någon hade donerat en njure till Usama bin-Laden. Din poäng är så bra att man kan använda en omvänd argument: Tänk om Usama bin-Laden hade donerat en njure till dig! Skulle du känna att va faan! eller skulle du känna att det är en njure av en människa?
Inlägg #19: Postat: 2011-05-02 22:38:00
Lasse i Gatan
#2/ Citat:"Vi är några på Sourze som köper....."
Det är väl inte njurar ni är ute efter, måste vara för några av er en fungerande normal hjärna att få transplanterad.
Inlägg #20: Postat: 2011-05-02 22:56:00
Leif Erlingsson
#18 Forsblom! Jag har läst om fall där donatorns personlighet kommer ej ihåg organ, men inte hjärna har påverkat organmottagarens. Så frågan har ett berättigande. Jag gör så med svåra frågor att jag känner efter vad som känns rätt i situationen, då jag står inför dem. Har alltså inget svar i dag.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...