Valt inlägg:
#1 Tja, av principen att det skulle vara en omoralisk handling så är väl Göran Hägglunds argument tunt i bif. länk. Om man jmf med t ex riskerna med vissa aborter samt att rädda livet av princip för tidigt födda barn i vissa fall, som då riskerar att bli dömda till eviga hjärnskador t ex /// Det är ju intressant att konstatera att en altruism inte uppstår speciellt spontant i detta sammanhang; att någon skänker en njure u t a n ersättning men kanske inte oväntat med tanke på diskussioner som redan har förts vad gäller organdonationer e f t e r döden? Man är ju inte mänsklig då heller utan typ diskussionsnivån har legat på: "den och den" och "de och de" ska minsann inte ha mina organ..." /// Dock, en transplantation av njurar är ett tufft ingrepp, trots allt. Efter döden kan de ta vad de vill av mig, men jag lägger mig inte frivilligt på operationsbordet för att skära i mig. Det handlar inte om pengar alltså. För min del. Men klarar man det - så varför inte? - om det kan hjälpa någon annan till ett bättre liv! Bättre att, ur en filosofisk aspekt, söka eliminera lidandet än att ständigt tala om "bästa möjliga största lycka" när ändå ingen kan hävda generell och statisk lycka...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?