|
Inlägg #1: Postat: 2011-05-02 11:44:00
|
|
Kalle Tuntolej |
Ja, visst våras det för sanningsrörelsen! På samma sätt som det våras för dem som hävdar att häxor träffa spå Blåkulla eller att skogsrået kan röva bort dig. 911 och alla andra konspirationsteorier är inget annat än modern folklore. Sådant som människor i välmående samhällen alltid filosoferat runt, där tid finns till annat än kampen för överlevnad för att fundera över olika sagor. Karakteristiskt är alltid att det goda och det onda är väl definierat, och att vissa företeelser är mystiska och hemlighetsfulla. Spännande och många gånger såväl intressant som roligt! Sedan går det alltid i vågor. Högre arbetslöshet skapar fler berättelser, lägre arbetslöshet är dock förödande för traditionen. Dels är det förstås kunskapen i sig, och det att vara en del av ett socialt sammanhang gör att man inte tycker det är vidare roligt eller meningsfullt att hitta på egna historier. Dels är det förstås själva tiden som blir lidande: om man arbetar och lever ett aktivt liv, så blir förstås sagoberättandet lidande. det verkliga livet är ingen bra grogrund för sagor tyvärr. Jag kan tycka att någon statlig myndighet i detta nu borde skriva ned den moderna mundtliga tarditionen, som den ser ut runt om i landet, och hur sagorna växer, och sprids, och varför de gör det. Inte minst tror jag att de skulle kunna vara en spännande del av en större studie över den del av befolkningen som står utanför arbetsmarknaden: hur fungerar de? Vad drömemr de om? vad vill de? Dessutom är det varje samhälles plikt att ta vara på den muntliga traditionen, även om den nuför tiden tar sig uttryck på diverse internetforum. Hur har konspirationsteorierna förändrats genom åren? Vad säger de om samhällenas utveckling? Hur ser konspirationsterier ut i olika länder, och är det samma typer av människor som här i väst som står för dem, dvs. outbildade och ofta arbetslösa eller sjukskrivna individer. Det är sannolikt så, men jag har ännu att finna en undersökning i ämnet! Själv tycker jag Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige borde få en förnyad plats i den moderna folkloren. Lagerlöf lyfter på det mest berömvärda sätt fram figuerer som vi i modern folklore ser alltför lite av. Tyvärr var ju selma inte så intresserad av teknisk folklore. det kan hända att denna kommer av ett mer utvecklat skolväsende, där alltfler människor intresserat sig för tekniska frågeställningar, men där också allt färre, mot sin vilja, funnit sig förmögna att förstå komplexa tekniska sammanhang, då vetenskapen sprungit ifrån de flesta vid det här laget. Jaja, det går i vågor, och som sagt: en relativt hög arbetslöshet gör säkert att berättelsernas värld vinnerr ökad uppmärksamhet! Ha det så roligt!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-05-02 12:23:00
|
|
mseder |
Kalle Tuntolej
Du skriver mycket men saknar helt ett bemötande i sak vilket jag tolkar som att du helt enkelt inget har att säga.
Mats
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-05-02 12:31:00
|
|
Kalle Tuntolej |
Finns inte så mycket att bemöta i sak. Det du skriver är sådant som hävdats i årtionden från såväl höger- som vänsterhåll. Det handlar ju om en inställning till livet, och enligt mig om omdöme. jag kan finna det fascinerande att man tror på det som du skrivit, men finner tyvärr iinte diskussionen runt det intressant, eftersom det hela utgör en så oerhört förenklad bild av hur världen fungerar, som jag aldrig kan sympatisera med.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-05-02 12:44:00
|
|
mseder |
"Det du skriver är sådant som hävdats"
Jag hävdar inget, jag redogör! Du är fri att ifrågasätta vad jag i sak påstår och återkomma med felaktigheter.
Trenden i samhället och helheten i vad jag förmedlar har inget att göra med vad som beskrivits i årtionden. Globaliseringen är färsk, den pågår nu, övervakningen, "Den globala världsordningen" såsom den nu gestaltar sig som en ökad globalisering, ökad elitismfåtalets procentuella ägarskap över flertalet är mer skarp än nånsin, den västerländska kulturella konformiteten är färsk och hänger ihop med globaliseringen, det globala informationssamhället, ja, globala strömningar på alla plan är nytt. Elitens förväntningar på globala regelsystem är dokumenterade och uttalade.
Om du upplever ovan iakttaganden som tro så är det för att du saknar höjd i din omvärldssyn.
Mats
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2011-05-02 12:51:00
|
|
Kalle Tuntolej |
Ah... Du redogör för SANNINGEN, och jag saknar höjd i min omvärldssyn. I rest my case...:-
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2011-05-02 13:09:00
|
|
Lasse i Gatan |
Nu é de mycke globalt.
Global uppvärmning har alltid funnits varma och kalla cykler
Global invandring snyltgäster
Globala hjärntvättade religösa
Globala konspiratörer psykfall
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2011-05-02 13:14:00
|
|
mseder |
#6 Känns alltid betryggande när kommentarerna hamnar på "Lasse under gatan" nivån. Fler som inget har att säga? Mats
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2011-05-02 13:14:00
|
|
Leif Erlingsson |
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2011-05-02 13:14:00
|
|
Leif Erlingsson |
Till Lasse i Gatan, alltså.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2011-05-02 13:18:00
|
|
Leif Erlingsson |
Till Mats vill jag säga: BRA ARTIKEL.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2011-05-02 13:53:00
|
|
Jocke S-43 |
Våras det för någonting, så är det väl för våren får man hoppas? Här blandas åsikter huller och buller, må man säga! Att temperaturen har växlat, är väl inget bevis för att människan inte påverkar? Men där har du unge herr Cederholm med dig, Lasse på gatan! Sedan kan jag upplysa sannings-Mats om, att Fi sjönk från 0.68 till cirka 0,5 i senaste valet. Inte ens 1 som du påstår! Att Schymans Fi skulle stå för "en upprättelse åt kvinnan", har svenska kvinnor tydligen insett är nonsens! Även om dessa ännu inte insett att filosofin bakom Fi utnyttjas av politiker och staten, från V till M. Vilket jag uppfattade att Leif E insett. Men det finns väl som vanligt ett aber bakom även där, eller? Det finns inga bevis eller ens rimliga indicier mot USA i 9/11. 95 av alla klimatforskare ställer sig bakom klimatteorin. Och mänskligheten består av två kön, med delvis gemensamma problem. Sanning eller konsekvens? Eller både och?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2011-05-02 15:06:00
|
|
CMO |
Sederholms främsta insats för sanningsrörelsen är förmodligen att han får pseudonymen Delavante, Cromsjö och en del av de andra mer, något mindre skogstokiga, gatupredikanterna i Sanningskyrkan att framstå som jämförelsevis pålästa, seriösa, och nyanserade.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2011-05-02 16:03:00
|
|
mseder |
#12 Israelvännen CMO placerar sig i ledet av kinkiga proteströster utan sakinnehåll.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2011-05-02 17:22:00
|
|
open minded |
#6 De enda som är sinnessjuka är de som fört krigshandlingar mot sitt eget folk. Du är nog minst lika sjuk som försvarar dessa... Sanningsrörelsen är emot dessa sinnessjuka individer som har en agenda som beskriver utrotning av 80 av världsbefolkningen.. Sen har du mage att kalla sanningsrörelsen för psyksjuka...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2011-05-02 18:03:00
|
|
Aguirre |
CMO:s främsta insats för tokhögern är förmodligen att han får KuKuxKlan,VoF,SverigeDemokraterna och en del av de andra, något mindre skogstokiga, gatupredikanterna i Högerkyrkan att framstå som jämförelsevis pålästa, seriösa, och nyanserade.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2011-05-02 18:06:00
|
|
Aguirre |
Jocke "mänskligheten består av två kön" ...va fräckt Jocke...hade ingen aning...man borde centrera alla frågor kring det tycker jag..och köra det som en flistugg så fort man kommer åt..vad tycker du ?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2011-05-02 18:10:00
|
|
Aguirre |
mseder...bra artikel...det börjar verkligen märkas att makten tappar infomonopolet...jag hör saker sagda med självklarhet bland min sons 20-25 åriga vänner...som jag tidigare bara sett när jag snokat i hörnen av nätet....bojorna har lossnat :-
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2011-05-02 18:20:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#17 Det kan ju inte vara lätt att posera som åsiktsmartyr med de möjligheter för envar, ingen för stollig eller apart, att publicera sig på nätet.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2011-05-02 18:23:00
|
|
Aguirre |
Nä..och ingen vet det bättre än du Undvall :-
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2011-05-02 18:24:00