Valt inlägg:
Ja, visst våras det för sanningsrörelsen! På samma sätt som det våras för dem som hävdar att häxor träffa spå Blåkulla eller att skogsrået kan röva bort dig. 911 och alla andra konspirationsteorier är inget annat än modern folklore. Sådant som människor i välmående samhällen alltid filosoferat runt, där tid finns till annat än kampen för överlevnad för att fundera över olika sagor. Karakteristiskt är alltid att det goda och det onda är väl definierat, och att vissa företeelser är mystiska och hemlighetsfulla. Spännande och många gånger såväl intressant som roligt! Sedan går det alltid i vågor. Högre arbetslöshet skapar fler berättelser, lägre arbetslöshet är dock förödande för traditionen. Dels är det förstås kunskapen i sig, och det att vara en del av ett socialt sammanhang gör att man inte tycker det är vidare roligt eller meningsfullt att hitta på egna historier. Dels är det förstås själva tiden som blir lidande: om man arbetar och lever ett aktivt liv, så blir förstås sagoberättandet lidande. det verkliga livet är ingen bra grogrund för sagor tyvärr. Jag kan tycka att någon statlig myndighet i detta nu borde skriva ned den moderna mundtliga tarditionen, som den ser ut runt om i landet, och hur sagorna växer, och sprids, och varför de gör det. Inte minst tror jag att de skulle kunna vara en spännande del av en större studie över den del av befolkningen som står utanför arbetsmarknaden: hur fungerar de? Vad drömemr de om? vad vill de? Dessutom är det varje samhälles plikt att ta vara på den muntliga traditionen, även om den nuför tiden tar sig uttryck på diverse internetforum. Hur har konspirationsteorierna förändrats genom åren? Vad säger de om samhällenas utveckling? Hur ser konspirationsterier ut i olika länder, och är det samma typer av människor som här i väst som står för dem, dvs. outbildade och ofta arbetslösa eller sjukskrivna individer. Det är sannolikt så, men jag har ännu att finna en undersökning i ämnet! Själv tycker jag Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige borde få en förnyad plats i den moderna folkloren. Lagerlöf lyfter på det mest berömvärda sätt fram figuerer som vi i modern folklore ser alltför lite av. Tyvärr var ju selma inte så intresserad av teknisk folklore. det kan hända att denna kommer av ett mer utvecklat skolväsende, där alltfler människor intresserat sig för tekniska frågeställningar, men där också allt färre, mot sin vilja, funnit sig förmögna att förstå komplexa tekniska sammanhang, då vetenskapen sprungit ifrån de flesta vid det här laget. Jaja, det går i vågor, och som sagt: en relativt hög arbetslöshet gör säkert att berättelsernas värld vinnerr ökad uppmärksamhet! Ha det så roligt!
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?