|
Inlägg #81: Postat: 2011-04-20 05:31:00
|
|
Aguirre |
Men i din dröm CMO...så skall du väl kunna kolla in Blocket..."Hornhinnor säljes av arbetslös trebarnsmamma,billigare vid snabb affär kontant innan 22.00 då Lidl stänger."....det stör väl inte dig och Janet Radcliffe att shoppa så.
|
| |
|
Inlägg #82: Postat: 2011-04-20 09:01:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
Nåväl, det är ett problem att det finns en brist på transplanterbara organ. Tänker man till ett varv så kan man faktisk aktivt bidra till att, möjligen, bristen på organ minskar, nämligen genom att fylla i ett donationskort. Kan någon ta reservdelar av mig då jag är död så är det bättre än att någon fattig sate måste sälja sina, ännu i livet.
|
| |
|
Inlägg #83: Postat: 2011-04-20 09:05:00
|
|
Inger Olsson |
#82 Leif-Arne: Instämmer. Mitt kort, som ligger i plånboken, har varit ifyllt sen, tror jag, cirka 10 år tillbaka.
|
| |
|
Inlägg #84: Postat: 2011-04-20 14:23:00
|
|
Max Waltman |
I vår artikel ”Prostituerade är brottsoffer,” SvD Opinion-Brännpunkt, 9 april, 2011, sa vi att sexköp är ett brott mot de köpta personernas mänsklighet. Detta är ett ordinärt uttalande i vanligt språk, och inte detsamma som att säga att det är ”ett brott mot mänskligheten” i den juridiska bemärkelsen, vilket kan hävdas, men vi gjorde inte det där.
Vänliga hälsningar / Max Waltman
p.s. För övrigt har Gajditza fel i att vi har "robusta" lagar mot den formen av tvingande omständigheter som leder till prostitution vilka vi påtalat. De flesta som hamnar i prostitution har varit utsatta för sexuella övergrepp eller allvarlig försummelse som barn, vilket ofta leder till hemlöshet eller andra mycket svåra sociala förhållanden. Därför blir de lätt utnyttjade av sexköpare och hallickar. För att applicera våldtäktslagen krävs att någon ”genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning” BrB 6:1 får en person att utföra ett samlag eller jämförande sexuell handling. Uppenbarligen skulle sexköpare som endast utnyttjar personens utsatthet enligt ovan inte kunna dömas under en sådan formulering. Likaså olaga tvång, som nämns av Gajditza, kräver att gärningsmannen ”genom misshandel eller eljest med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar annan att göra, tåla eller underlåta något” BrB 4:4. Problemet med dessa båda formuleringar är att de inte är anpassade för en typ av tvingande sociala omständigheter som gör att prostituerade personer inte kan värja sig mot att utnyttjas. Därför är sexköpslagen och människohandelslagen våra bästa instrument för att stärka prostituerade personers rätt och den sista kan endast tillämpas gentemot hallickar, enligt dagens praxis. Gajditza ignorerar sociala fakta och utgår ifrån att tvång eller omständigheter som är tvingande endast sker när någon i linje de uppräknade paragraferna ”med våld eller hot” får någon att göra något den egentligen inte vill. d.s.
|
| |
|
Inlägg #85: Postat: 2011-04-20 14:28:00
|
|
CMO |
#81 A-gurra Tror du att du skulle kunna argumentera utan att ta hjälp av halmgubbar åtminstone en dag på året?
|
| |
|
Inlägg #86: Postat: 2011-04-20 14:41:00
|
|
CMO |
#80 Ok, så tills du och dina kamrater i utopiska klubben fått ändan ur vagnen och "avskaffat det förtryckande systemet" så ska de fattiga förtryckas lite extra genom att förnekas ett sätt att förbättra sina liv, och njursjuka ska dö i väntan på organ för att dina sensibilteter inte ska störas. Problemet är att precis som när det gäller droger och prostitution där det finns villiga säljare och villiga köpare så uppstår en marknad. Vi kan välja att göra den marknaden laglig och reglera den för att minska de skadliga effekterna, eller så kan vi två våra händer och överlämna den till den organserade brottsligheten. Något tredje alternativ finns inte iaf inte utanför en rent fascistisk samhällskontroll, och det är vad som har hänt även inom organhandeln Prusseluskor med missriktad omtanke om ’di fattige” som du och GunnarL med flera föredrar att två era händer och putsa på era glorior medan medan lidandet ökar för prostituerade, narkomaner, deras anhöriga och andra utsatta grupper världen över.
|
| |
|
Inlägg #87: Postat: 2011-04-20 16:05:00
|
|
Aguirre |
Nej CMO..för du gör allt till "halmgubbar" så argument mot dig blir automatiskt det.
|
| |
|
Inlägg #88: Postat: 2011-04-20 16:08:00
|
|
Aguirre |
Så..CMO vill driva bordeller och organkliniker...i väntan på att man skall hjälpa di fattige "på riktigt" ...strålande argument...Säg som det är CMO...du gottar dig i tanken.
|
| |
|
Inlägg #89: Postat: 2011-04-20 16:37:00
|
|
CMO |
Nej #81 är en klassisk halmgubbe, slå upp det om du inte vet vad definitionen är. De flesta andra bygger inte halmgubbar och iaf inte ens i närheten av den takten du gör det.
|
| |
|
Inlägg #90: Postat: 2011-04-20 16:43:00
|
|
CMO |
#89 Nej jag vill ge "di fattige" och alla andra som till äventyrs har en annan syn på t.ex. sexualmoral eller andra prioriteringar än jag en chans att hjälpa sig själva med minsta möjliga risk för deras och omgivningens liv och hälsa. "Säg som det är CMO...du gottar dig i tanken." Är det psykologiskt nödvändigt för dig med moraliskt poserande och demoniserande av mig? Försök platta till mig med riktiga och hållbara argument istället, de biter mycket bättre
|
| |
|
Inlägg #91: Postat: 2011-04-20 18:15:00
|
|
Aguirre |
Enaktare av Bruliere - Di Fattige/// Pajazzo - Vad skall vi göra med desse hemske Fas3:orna...de hava inte råd ?/ Cmo - vi skola låta dem hjälpa sig själva, bon fason /Pajazzo -Ohh..cmo..hur då, di är ju hjälplöse ?? Cmo -vi skola köpa deres njure eller slik förstås/ Pajazzo -genialt då får de en slant och kanske pissar de mindre på köpet/ Cmo - Pajazzo min vän..vill du dessutom bli avsugen av ungmön för en styver så låt göra,väl du är sjuttio och hon blott tonåren...det hjälper eder båda har jag funnit på/ Pajazzo Ohhh...Cmo..je adore, du är det fattiges ende vän. / Ridå/
|
| |
|
Inlägg #92: Postat: 2011-04-20 20:21:00
|
|
Jan Olsson |
Vilken synopsis Guds vrede här har producerat! - verkligen inte dålig - eller?
|
| |
|
Inlägg #93: Postat: 2011-04-20 20:24:00
|
|
Jan Olsson |
P.S. - Vad kul förresten,kunna betala med samma styver! - D.S.
|
| |
|
Inlägg #94: Postat: 2011-04-20 22:32:00
|
|
Aguirre |
Ja Jan passa på att sätta på fattiga ungmör billigt mens du kan...du kan ju kalla dig hjälparbetare. :-
|
| |
|
Inlägg #95: Postat: 2011-04-20 23:14:00
|
|
Jan Olsson |
Guds vrede är en kul typ!
|
| |
|
Inlägg #96: Postat: 2011-04-20 23:41:00
|
|
Aguirre |
Njaa..han har väl smakat...en liten tolva wwhiskey eller tre.. :-
tragisk fan egentligen, tar inte mycket på allvar..leker sig fram i livet :-
|
| |
|
Inlägg #97: Postat: 2011-04-21 00:12:00
|
|
CMO |
Aguirre, om du hade haft några sakliga argument, hade du kunnat skriva in dem ovan.
|
| |
|
Inlägg #98: Postat: 2011-04-21 00:21:00
|
|
Aguirre |
Det var mer saklighet i den pjäsen än du kan omfatta CMO...jag skrev den för den fattande publiken...Fortsätt hjälp de fattiga med organförsäljning och prostitution du...förhoppningsvis får du då skaka galler förr eller senare. :-
|
| |
|
Inlägg #99: Postat: 2011-04-21 08:09:00
|
|
Inger Olsson |
#91 "Vredens" e n a k t a r e har sina poänger och hade du bytt ut genialt mot g e n i t a l t hade den varit "vassare"... "genialt då får de en slant och kanske pissar de mindre på köpet"... Argumenten m o t en principiell frihetsprincip för enbart frihetens skull! är inbakade i det att Aguirre tar ställning för den som är i trångmål. Eller för att ta till ett gammalt filosofiskt dilemma "Herren och slaven". T ex Nietzsche. Slaven känner Herren bättre än vad Herren känner sig själv...
|
| |
|
Inlägg #100: Postat: 2011-04-21 08:11:00
|
|
Inger Olsson |
forts. Men man behöver inte kalla CMO kräk och andra okvädesord för att han hävdar frihet för alla oavsett klass o s v!
|
| |