|
Inlägg #41: Postat: 2011-04-19 12:20:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Nexa. inlägg 10. Ska du ! dömma vad din dotters val är?!
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2011-04-19 12:22:00
|
|
Thomas L. Aabo |
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2011-04-19 12:24:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Arguemtet/slagträet "vad skulle du råda din dotter" är ihåligt och tomt.
Min hållning är att vad min dotter eller son trivs med är för hennes bästa!
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2011-04-19 12:27:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Min fars andra fru hade jobbat som luder. Vi gjorde ingen skillnad på henne och andra. En människa är en människa!
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2011-04-19 12:30:00
|
|
Jocke S-43 |
39 forts. Här är länken, till de som är intresserade av verkligheten bakom svensk kulisspolitik i ämnet kvinnor och män, mammor och pappor, flickor och pojkar. Till pappamanualen. Här kan man också läsa de tio frågor som dessa ställt till partierna. Samt dessas oftast jolmiga ickesvar. Notera särskilt Miljöpartiets skandalösa nonsenssvar! Länk: pappamanualen.se
Hur mycket uppmärksamhet får dessa problem, med konsekvenser för hundratusentals svenska barn och deras föräldrar? OCH för samhället! Jämfört med det gigantiska tjatet om att några tusen svenska kvinnor inte förmår ta sig in i styrelser, som vore det en mänsklig rättighet?
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2011-04-19 12:30:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Inger inlägg 35. Massa påståenden, men ingen verkstad. Vad v e t du?!
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2011-04-19 12:46:00
|
|
Nexa |
Thomas L inlägg 41: Varför utgår du från att det handlar om att döma? Känns det enklare så? Lättare att döma mig på det sättet? Anledningen till att jag inte skulle gilla att min dotter eller son gäller prostitution alltid kvinnor? "arbetade" inom prostitution är de risker det skulle medföra knark, misshandel, samhällets syn mm. Det är inget vanligt jobb och kommer aldrig att bli det. Och den bristande självkänsla det kan medföra. Läs den länk jag skickade förut om du vill ha lite mer info. Länk: jinge.se Är det kanske du som dömer när du ställer den fråga till mig? Inlägg 43: Läs länken och tänk efter om du kan vara helt säker på att hon skulle trivas.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2011-04-19 14:59:00
|
|
CMO |
#22 Nu ”säljer” man ju inte sin kropp mer inom prostitution mer än vad man gör i andra arbeten, så jämförelsen är irrelevant men jag ser inte att det är självklart varför någon skulle ha rätt att ge bort sin njure men inte rätt att sälja den. Även de fattiga bör ha rätten över sin egen kropp och rätten att göra sina egna val. Gränsen bör gå vid handlingar som är uppenbart oförsvarliga och eftersom du kan ha sex med någon gratis eller ge dem din njure gratis bör du också kunna göra det för pengar.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2011-04-19 15:20:00
|
|
Nexa |
CMO: Om du har sex med grannen och tar lite betalt för det ser jag inte några som helst problem. Du riskerar inte att bli misshandlad, hamna i knarkmissbruk mm. Men alla "prostituerade" har inte den lyxen. Om man tar exemplet med njuren, om den "skördas" från ett u-landsbarn och pengar byter ägare så kan man inte direkt säga att det sker på frivillig basis. Inte heller när någon är så fattig att deras "egna vilja" är mellan att svälta ihjäl eller att få några bra år och samtidigt riskera sin hälsa. Att bedöma en hel "bransch" om man nu kan kalla det så, är dumt att göra om de bra exemplen kan riskera att de dåliga exemplen drabbas.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2011-04-19 15:40:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#48 Å andra sidan finns det ju begränsningar rörande avtals giltighet, avtal där den ene av avtalsparternas trångmål utnyttjas är ogiltiga enligt Avtalslagen. Jag vet flera fäder som gett bort en njure till behövande, i de fallen ett barn. I andra fall då någon avstår en njure av ekonomiska incitament föreställer jag mig att situationen för donatorn i de flesta fall nog är att betrakta som trångmål, dvs ogiltiga enligt svensk lagstiftning. Det är ju trots allt en fördel för den framtida personliga hälsa att behålla sina båda njurar, även om man överlever med en.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2011-04-19 17:43:00
|
|
ombudet |
Är det någon som vet hur man får bort alla små svarta romber med frågetecken i som dyker upp isf å,ä,ö?
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2011-04-19 18:40:00
|
|
Aguirre |
Drick mindre !
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2011-04-19 18:41:00
|
|
GunnarL |
50/ Om man bortser från den rent juridiska aspekten, så har väl frågan även en moralisk dimension. CMO anser uppenbart att rätten att sälja sin kropp eller sina organ i första hand tillkommer den som är fattig - kanske som en sista chans till försörjning eller kanske t.o.m. överlevnad. Själv anser jag att det är totalt fel metod att bekämpa fattigdom. Och att sälja sin fitta eller kuk är i alla fall för mig inte riktigt samma sak som att "sälja" sina armar eller ben i ett fysiskt arbete. Ett faktum är att horans situation alltid varit både föraktad och utsatt. Myten om "den lyckliga horan" är just precis bara en myt!
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2011-04-19 19:22:00
|
|
ombudet |
#52 Du får poäng på den! Problemet är att det hjälper inte.......
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2011-04-19 19:48:00
|
|
CMO |
#50 Hur definierar man trångmål? Visst, troligen är man vanligen i relativt stort behov av pengarna om man är beredd att säla sin njure, men jag ser inte att det är mindre problematiskt om någon skulle sälja en njure för att bekosta en solsemester än att t.ex. betala för sin egen eller ett barns sjukvård eller utbildning. Den andra sidan av saken är ju också att folk dör i väntan på njurar så jag är tveksam till vad jag öht har för moralisk rätt att ha synpunkter på om A vill sälja en njure som kan gå till B om transaktionen är frivillig och båda anser att de gynnas. Sen är det klart att det behövs vissa etiska regler, att säljaren/donatorn i övrigt är vid god hälsa etc.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2011-04-19 19:57:00
|
|
CMO |
#53 Nej jag anser att den rätten tillkommer alla oavsett inkomst och förmögenhet men precis som miljardärer sällan arbetar i kolgruvor lär väl inte de ekonmiska incitamenten vara så starka i de högre ekonomiska sfärerna. Vad gäller ”horornas” eventuella lycklighet så finns det ett antal prostituerade i Sverige och många andra länder som självmant har valt den sysselsättningen trots att de inte är tvingade till det av ekonomiska förhållanden. Jag tro inte deras ”lycklighetsfaktor” nödvändigtvis är så mycket lägre än många som använder andra kroppsdelar i sitt arbete och farmförallt är det deras sak att bedömma det inte min.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2011-04-19 19:58:00
|
|
GunnarL |
55/ CMO, Jag förmodar att Ditt begrepp om "friheten" att sälja sin njure endast omfattar människor som är utan pengar - jag har lite svårt att se överklassens unga män eller kvinnor lägga upp sig på operationsbordet.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2011-04-19 20:02:00
|
|
CMO |
#57 Ja precis som "friheten" att arbeta i kolgrovor osv, se 56. Det finns säkert de i "överklassen" som gör det gratis redan idag donerar njurar alltså kanske en del altruistiskt lagda skulle göra det och skänka pengarna till medcinsk forskning om de fick chansen.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2011-04-19 20:04:00
|
|
GunnarL |
56/ "den rätten tillkommer alla oavsett inkomst och förmögenhet" Ja - hur vanligt är det att överklassen tar sig den "rätten"? Din syn på prostituerade och människor som inte ser sig någon annan möjlighet än att sälja kroppsdelar för att överleva vittnar om ett genuint och otäckt klasstänkande. Modell 1800-tal!
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2011-04-19 20:06:00
|
|
GunnarL |
58/ Pyttsan! Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Du har en vidrig människosyn!
|
| |