|
Inlägg #161: Postat: 2011-04-17 19:57:00
|
|
Leif Erlingsson |
Störs mer av dumhet än av friskt ifrågasättande.
|
| |
|
Inlägg #162: Postat: 2011-04-17 19:57:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#159 De är bevisligen fejt, stora stycken av texten kommer från en bok om Napoleon III som gavs ut ca 30 år innan protokollen påstås ha skrivits.
|
| |
|
Inlägg #163: Postat: 2011-04-17 19:59:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#161 Vilket som, passar mig bra.
|
| |
|
Inlägg #164: Postat: 2011-04-17 20:05:00
|
|
Diplomatenologgad |
#154 "Att protokollen överlevt alla försök till kvävning genom förbud i Sovjet, ignorerande och falskförklaringar tyder på att de har substans.
Om man tror det tyder det på att man saknar hjärnsubstans.
|
| |
|
Inlägg #165: Postat: 2011-04-17 20:05:00
|
|
oscar berven |
# 157 har nämt tidigare i trån .. nu skall det lagas pizza ajöss
|
| |
|
Inlägg #166: Postat: 2011-04-17 20:06:00
|
|
Leif Erlingsson |
Ska det vara så svårt att fatta att det inte spelar någon roll hur plagierad texten är när den har utförts mot oss ?! Det är för att somliga bara kan se den som ett propagandaverktyg, när den är så mycket mer !!!
|
| |
|
Inlägg #167: Postat: 2011-04-17 20:13:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#166 Ett påstående från en person som underkänner vetenskaplig metod och validitet och i stället hyllar sin egen esoteriska och holistiska förmåga. Texten är inte "plagierad" den är ett rent falsifikat.
|
| |
|
Inlägg #168: Postat: 2011-04-17 20:13:00
|
|
Lordchaos |
#166 Precis så, det spelar ingen roll om självaste Nalle Puh har skrivit protokollen, de fungerar och används, att inte se detta är oärligt.
|
| |
|
Inlägg #169: Postat: 2011-04-17 20:15:00
|
|
Lordchaos |
#167 Falsifikat av vad?
|
| |
|
Inlägg #170: Postat: 2011-04-17 20:23:00
|
|
Dag Nilsson |
#141 - Aguirre, nu har vi olika åsikter. Det är inte intellektuell lättja att förhålla sig avvaktande innan man känner sig helt övertygad om huruvida påstådda händelseförlopp är sanna, falska eller delvis sanna/falska. Jag har inte varit på plats eller ingående studerat de dokument som kan finnas angående Förintelsen. Jag har däremot tagit del av - och utan vidare som sanning accepterat - vad mina historieböcker och historielärare påstått. --- Jag har sedan tonåren hört talas om att det finns de som förnekar att förintelsen ägt rum. Dessa människor har jag sett som nazister och avfärdat på förhand eftersom jag redan visste sanningen. --- Efter 9/11 har allt jag trott på, därför att auktoriteter har sagt det, kommit att rakt av hamnat i lådan för eventuell propaganda - kanske ren lögn. WMD och hulkande oskuld i Kuwait har bara stärkt min misstro. --- Aguirre, jag anser att det är både intellektuell och moralisk lättja att ta någonting för sant - i synnerhet om det har politisk/militär betydelse - bara för att det kommer från något etablissemang från vilket de flesta anser att det kommer sanningar. Och att du som är anarkist inte tycker detsamma som jag här är faktiskt obegripligt för mig. --- När det gäller 9/11 har jag lagt ner den tid på studier som jag anser räcker för att jag skall ta ett beslut inom mig. Det leder till att jag direkt avvisar det officiellt accepterade som lögn. När det gäller Förintelsen har jag ännu inte lagt ner mer än bråkdelar av den tid jag givit 9/11. Varför skall jag då redan innan jag gjort det bestämma mig för att samma auktoriteter som ljuger om 9/11 är sanna om Förintelsen? Det är väl snarare intellektuellt hederligt att jag nu efter erfarenheten av 9/11, håller mig öppen för att det kan vara lögner invävda även gällande Förintelse. --- Iscensättningen av 9/11 är ingen liten historisk parentes och eftersom man kan blåljuga om den, så kan inte jag se varför det skall vara uteslutet att man av politiska skäl kan ljuga om Förintelsen.
|
| |
|
Inlägg #171: Postat: 2011-04-17 20:28:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
De påstådda protokollen är ett hittepå, en tjänsteman i den tsaryska hemliga polisen skrev den och lånade då från bl.a. en 30 år gamman fransk bok, fast han bytte ut "frimurare" mot "judar". Syftet var att ha som krigspropaganda i det kriget mellan vita och röda som följde på den ryska revolutionen, syftet var att elda under den antisemitism som redan fann genom att påstå att judarna låg bakom de röda. Hitlers propaganda stödde sin antisemitiska propaganda på de påstådda protokollen. Fastän de redan 1921 påvisats falska. Visst har de betydelse idag, bland de hatet och illviljans kolportörer som verkar för att sprida sin antisemitism, för dem har de förmenta protokollen betydelse. På ljusskygga siter sprids konspirationsteorierna, ingen lögn är för smutsig för att inte kunna användas. En av de mest smustiga och fula är påståendet om protokollen.
|
| |
|
Inlägg #172: Postat: 2011-04-17 20:31:00
|
|
Leif Erlingsson |
Dag #138 Länk: sourze.se , svarar såsom "övrig": Jag ska söka efter detaljerna, kommer inte ihåg i vilket Europeiskt land detta var, men i Europa - kanske det var i Frankrike - kom en intellektuell i fängelse för att ha ifrågasatt lagen om att man ej fick ifrågasätta historiska omständigheter rörande Förintelsen. Ska leta ut det och återkomma med detaljerna och referenserna. Däremot kan jag leverera denna länk: Länk: rebelnews.org Där finns en lista på Europeiska politiska fångar. På denna Länk: en.wikipedia.org Wikipediasida finns en översikt över det juridiska läget i olika länder. Jag anser att vi i Sverige har ett särskilt ansvar att vända tankeförbudet innan det blir olagligt även här att ifrågasätta tankeförbud.
|
| |
|
Inlägg #173: Postat: 2011-04-17 20:39:00
|
|
oscar berven |
#171 ok mitt i pizzasåsen ... Undvall, du har just nämt det som historien dräller av, och hör och häpna det jag redan nämt och ve å fasa länkat. Att texter och spirituella metoder och ideologier –hijackas– Länk: wik.inormous.net druider, gnostiker, katarer, theosofer esoterism nazism .. protokollet var alltså hijackat! .. du får låta dem grå processa detta alldeles själv .. såsen kallar å degen ... å öle
|
| |
|
Inlägg #174: Postat: 2011-04-17 20:44:00
|
|
Lordchaos |
#171 Hmmm, så det faktum att minst 90 av den nya regeringen utgjordes av judar, att Trotskij var jude och att Lenin var jude säger dig inget om hurvida judar låg bakom de röda. "Who was a Jew? Why, Lenin of Course!", Jerusalem Post International Edition, January 26, 1991". Listan på partiets medlemmar har postats här innan. Att sedan Hitler skulle haft protokollen som ngn slags bibel ser jag som ett jätteskämt.
|
| |
|
Inlägg #175: Postat: 2011-04-17 20:47:00
|
|
Leif Erlingsson |
Hittade inte personen jag tänkte på, men väl vilken lag han förmodligen bröt mot: Gayssot Act Länk: en.wikipedia.org
|
| |
|
Inlägg #176: Postat: 2011-04-17 20:49:00
|
|
Leif Erlingsson |
On September, 5th 2010, Noam Chomsky released a statement criticizing the law, stating: I regard the Gayssot law as entirely illegitimate, and inconsistent with the basic principles of a free society as these have been understood since the Enlightenment. The law in effect grants the state the right to determine historical truth and to punish departure from its edicts, a principle reminiscent of the dark days of Stalinism and Nazism. If the justification of the Gayssot law is to ban "horrendous views", or to protect the right to "live free from fear of an atmosphere" of prejudice and racism, then it should be obvious that, if such laws were applied impartially, they would criminalize a vast range of public discourse, which, however despicable one may find it, should certainly be permitted in a free society, and indeed is, with no question being raised.
|
| |
|
Inlägg #177: Postat: 2011-04-17 20:54:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#174 Lenin hade även en svensk mormorsmor, får det dig att misstänka att revolutionen var en svensk konspiration?
|
| |
|
Inlägg #178: Postat: 2011-04-17 20:57:00
|
|
Leif Erlingsson |
Det Oscar skriver i #173 Länk: sourze.se är alltså att allt kapas. Så även protokollen. Vilket är vad han och jag har sagt hela tiden. "Ska det vara så svårt att fatta att det inte spelar någon roll hur plagierad texten är när den har utförts mot oss ?! Det är för att somliga bara kan se den som ett propagandaverktyg, när den är så mycket mer !!!", som jag skrev sist i mitt energiska men fruktlösa "hamrande mot en stenvägg". #166, Länk: sourze.se . Jag tycker att det är smutsigt att detta sker, men jag skulle önska att Leif-Arne Undvall kunde upphöra med att kleta det på mig och Oscar -- vi har inte gjort det!
|
| |
|
Inlägg #179: Postat: 2011-04-17 21:03:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#178 Du är en riktigt illful hatspridare Erlingsson, du kan drömma om att du får sprida ditt gift oemotsagd.
|
| |
|
Inlägg #180: Postat: 2011-04-17 21:03:00
|
|
Leif Erlingsson |
Den ryska statskuppen finansierades med guld via Stockholm, styrt av finansimperierna. Bankiren Olof Aschberg hade ett stort finger med i spelet, farfar till Robert Aschberg.
|
| |