| Inlägg #1: Postat: 2011-03-24 10:29:00 | |
|
Jan Olsson |
Ja,Rolf Nilsson - i den bästa av världar - skulle det kunna vara så - som Du önskar - men där är vi inte - ännu - och kanske aldrig? - Mvh.
|
| Inlägg #2: Postat: 2011-03-24 10:32:00 | |
|
MDAMZ |
Hej Rolf
Detta hyckleri kring hemlösheten som inte borde existera i vårat land...mina funderingar nu blir om du räknat in de som nu är vräkta och som med den grymma framtid som väntar många? Var finns alternativen egentligen med den allt kyligare syn på människor som slås ut? Att som politiker idag och bakåt spola bort alla möjligheter och visa med hela handen mot de privata alternativen som egentligen inte är ett alternativ för det är det enda som finns är i mina ögon att skyffla allt under marken. Stadsmissionen har i många år givit sken av att arbeta mot hemlöshet, men hur kommer det sig då att det inte händer något, att jag möter samma människor som har haft och ett pågående såkallat stöd från dom? |
| Inlägg #3: Postat: 2011-03-24 10:39:00 | |
|
Jocke S-43 |
Rolf Nilsson m.fl. VAKNA! Hade det varit en majoritet hemlösa kvinnor hade problemet redan börjat lösas, med hänvisning till könsdiskriminering. Nu är det ca 70 män. Som vi vet diskrimineras män vid skilsmässor, både när det gäller bostadsdelning och delning av vårdnad. "Skilsmässa" skriver du. Du går sm katten kring het gröt Rolf Nilsson!
De flesta på socialkontoret är kvinnor. De flesta utslagna är män. Detta är faktum, och har inget med min person att göra för eventuella kommentarer, bara med min insikt. Att "se med genusglasögon" Maud Olofsson måste naturligtvis demokratiskt gälla båda könen! |
| Inlägg #4: Postat: 2011-03-24 11:05:00 | |
|
MDAMZ |
Jocke hemlösheten har inte med könet att göra, den är helt enkelt könslös!
Jag tror inte ett skvatt på ditt påstående här och du har en förmåga att alltid trycka på att det handlar om de "stackars männen". Jocke har du ett litet kvinnoförakt? Om inte annat bör du kanske skaffa dej kunskap istället för fördomar i ämnet. Den här artikeln handlar om hemlöshet och skrika åt Rolf att vakna är nog fel person att göra det till!! |
| Inlägg #5: Postat: 2011-03-24 11:28:00 | |
|
Jocke S-43 |
4 Vad snackar du om, var finns "kvinnoföraktet"? Herregud, för att jag vill lösa även mäns problem? Att oftast män sparkas ut ur bostaden vid skilsmässa och hmanar på gatan, med hjälp av soc, är ett faktum! Prata inte strunt! Dessutom svarade du aldrig innan. I artikeln om hur män drabbas av kvinnligt våld lämnar du ämnet, och går över till hur kvinnor drabbas sexuellt. Lämna ämnet var det väl? Feminismen är alltmer mansföraktande, mitt förhållande eller inställning till kvinnor vet du inget om, och har inget att göra med. Det finns som du sett i den nämnda artikeln alltfler kvinnor som engagerar sig för rättvisa även för män. Liksom Obama och danska, kvinnliga jämo. Är de också "kvinoföraktare"? Sluta prata strunt MDAMZ eller vad du nu kallar dig!
|
| Inlägg #6: Postat: 2011-03-24 11:33:00 | |
|
Jan Olsson |
Kvinnor kanske inte behöver sakna härbärge i lika hög grad som män? -Om dom nu inte nödvändigtvis vill ha det så! - Hur många välbärgade kvinnor plockar upp försupna gubbar på parkbänkar? - så nog skiljer det på könet alltid - eller? - Mvh.
|
| Inlägg #7: Postat: 2011-03-24 11:35:00 | |
|
Jocke S-43 |
forts Också det ständiga, hånfullt "de stackars männen". Så lågt! Jag vet en hel del om det här problemet, och Rolf Nilsson är inte hemlös.
F.ö. Man löser inte "stackars kvinnors" problem, genom att skita i männens! Detta har Obama insett. Det är tvärtom, män med problem blir problem både för sig, och för omgivningen, även kvinnor förstås. Och vice versa. Men detta har, bland som synes en hel del andra, inte heller vår opporunistiske statsminister velat förstå, det ger inga politiska poänger, ännu. |
| Inlägg #8: Postat: 2011-03-24 12:12:00 | |
|
MDAMZ |
#5#7 Jocke du är som en lavin när jag säger emot dej och jag heter Marianne men det gick snabbare att skriva Mdamz ; Hemlösheten i USA har jag varit nära och den byggdes i princip upp av välgörenhet från mäniskor, det finns oxå en tradition av att ge till olika välgörande ändamål där som vi inte har här i Sverige. Här hemma har jag oxå funnits nära vår hemlöshet och ser skillnaden. Som kvinna enligt all forskning och vetenskaplig bevisning är de mer utsatta än männen, jag vill istället påstå att den som finns i hemlösheten land man som kvinna är det lika fruktansvärt för. Hemlösheten började redan vid industraliseringen av vårat land och då kallades dessa mäniskor för luffare och luffarinna. "00 registrerade hemlösa som idag blivit fler med en psykiatrireform som slog ut många till hemlöshet, eftersom alternativen inte finns.
Jocke hur kommer det sig att du inte skriver en egen artikel i ämnet om hur genuperspektivet påverkar viktiga beslut? För mig handlar det inte om kvinnligt eller manligt när det kommer till fattigdom utan om människan. |
| Inlägg #9: Postat: 2011-03-24 15:36:00 | |
|
Leif-Arne Undvall |
Enegtligen är frågan om bostadsbrist/ hemlöshet en fråga i många dimensioner. En är skillnader i tillgång och efterfrågan, på orter där av någon anledning efterfrågan är större än tillgången blir det konkurrens om de objekt som finns. Det är en realitet som envar som byter bistad ställs inför, det kostar, mycket. Den problematiken kan bara lösas genom att där uppstår balans mellan tillgång och efterfrågan. Hur det uppnås är en komplex fråga där ingen egentligen har någon universallösning, olika insatser för att genom konkurrens sänka byggkostnader, bättre pendligsmöjligheter, ekonomisk tillväxt etc. En annan dimension är de som av olika skäl inte kan bo i det ordinarie bostadsbeståndet pga av att de stör eller för att med tiden deras lägenheter blir sanitära olägenheter. För dessa människor är, åtminstonde under en övergångsperiod, någon form av kategoriboende en nödvändighet.
|
| Inlägg #10: Postat: 2011-03-24 19:08:00 | |
|
Jocke S-43 |
8 Kvinnor är per definition "alltid mer drabbbade". OK? Eftersom det i övriga fall heter "personer". Ca "90 personer dör per år i arbetskraftolyckor". Bakom "personer" döljer sig nästan alltid samma kön, gissa vilket? Jag skriver artiklar om det som passar mig, övrigt tar jag upp i kommentarer. Du hittar mina artiklar under min signatur, och kan t.ex läsa "Vem skyddar våra söner?" Om pojkars utsatthet, nästan helt negligerat. Redan där tar jag upp detta med betygen, som nu visats i "Lärarnas tidning."
|
| Inlägg #11: Postat: 2011-03-24 19:15:00 | |
|
Jocke S-43 |
Det man kan göra Rolf Nilsson, är att föra frm lite statistik i dina artiklar, som blivit ett tema med variationer! Hur många män, hur många kvinnor, hur månag skilsnmässofall, arbetslöshet osv av vardera? Vad har de själva gjort för att ordna en bostad? Vilka är frivilligt moderna luffare luffarinnor? Hur många är tjejer som dras till storstaden ett känt fenomen och ej könlöst. Som där ej klarar det, hamnar bland droger och/eller prostitution? Temat i Lapidus "Snabba Cash". Och vad gör soc och politikerna? Av någon anledning så dras människor till storstaden, behovet av den sociala närheten hos Homo Sapiens är nästan obegripligt stor...
|
| Inlägg #12: Postat: 2011-03-24 21:47:00 | |
|
Lena Olsson |
Mark finns, timmer,sten finns murbruk kan blandas.Det räcker till alla.
|
| Inlägg #13: Postat: 2011-03-25 04:24:00 | |
|
Aguirre |
Varför diskuteras ens frågan...Här i landet har vi jävligt nogranna regler för mathållning,skötsel och hur huset skall vara utformat för...jajamän..kor och hästar.m.m...Börja tillämpa djurskyddslagen på människor också..så är frågan löst...det är väl åtminstone ett minimikrav för ett s.k. kallat civiliserat land ?
|
| Inlägg #14: Postat: 2011-03-25 23:31:00 | |
|
s |
Aquirre 13.Helt rätt!
Jocke: Jodå det finns kanske till o med flera hemlösa kvinnor än män eftersom de har sämre betalt över lag o färre reserver.Jag o mina systrar var hemlösa som unga när vi dumpades från barnhem,fosterhem o av våra föräldrar.Men i statistiken fanns vi aldrig.Vi hade lättare att få logi o hjälp av bland annat långtradarchaffisarna som på den tiden lät oss åka med o sova o äta.Då vi dessutom inte missbrukade eller drack alkohol smälte vi in på ställen som järnvägsstationer o bibliotek. |
| Inlägg #15: Postat: 2011-03-25 23:32:00 | |
|
s |
Rolf: Jag beundrar din ork o din klarsyn.Stor kram från Sunny
|
| Inlägg #16: Postat: 2011-03-26 10:19:00 | |
|
Jocke S-43 |
14 Ja det här har vi haft upppe innan, s! Varför inte börja erkänna att det finns problem som drabbar mest män? Men nähä! Wikipedia: "De flesta av de hemlösa har traditionellt sett varit ensamstående män. Men under 1980-talet ökade antalet familjer...." Men när det nu ändå är runt 30 kvinnor idag, så kanske staten börjar handla snart? En lämplig början blir då att skylla kvinnornas problem på "patriarkatet, kvinnors underordning". Men också att konstatera att "män är sådana, som valt det frivilligt eller inte vill jobba". Sedan kan man fortsätta med att kriminalisera män. T.ex. de som inte längre velat ha kvinnan i sitt eget hem, "slängt ut henne". Sånt är bara OK med män! Eller de som löst ut kvinnor från bostaden, betalt dem alltså och på så sätt lurat dem, en form av könsköp. Osv Ironi. NEJ! Både mäns och kvinnors problem måste analyseras från två synvinklar, och lösas samtidigt! Annars blir det kontraproduktivt, OCH ojämställt. Mvh Joakim Steneberg.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.