100 år av arbetarrörelse kan snart ha varit förgäves

Den här tråden diskuterar artikeln 100 år av arbetarrörelse kan snart ha varit förgäves.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2011-03-09 21:21:00
Leif E Ström
Jag har begrundat följande: när någon som sympatiserar med den politik som bara stöds av c:a 5 av ett lands befolkning, hur skall dessa 5 procentare gå till väga för att forma ett mycket bättre och godare samhälle än det befintliga? Ja, ingen tycks veta, här hemma har de försökt i 83 år. Dessa "5 procentare" anser ju att resten av landets 95 är förrädare, idioter, lurade, naiva, yra höns, illojala, t.o.m. djävlar - vi kan ge den gruppen samlingsbegreppet "omänskliga medborgare". Revolution är inget alternativ då nästan alla historiska revolutioner fått mer negativa effekter än positiva. Då återstår alltså bara ett nytt annat land med det omvända förhållandet.
Det gäller bara att hitta "Utopia" med bara 5 omänskliga?
Inlägg #22: Postat: 2011-03-09 23:51:00
Aguirre
Så länge man räknar politik i och inte i bra ideer som skall genomföras..då blir man nog förvirrad...-tänkandet ät för yrkespolitiker och valboskap...direkt aktion är för människor som vill ändra nåt.
Inlägg #23: Postat: 2011-03-10 09:27:00
Dag Nilsson
#21 Leif E Ström, så länge 95 eller mer av en befolkning inte vet hur deras pengar skapas, så talar vi om en grundlurat folk. Ingen tycker om att inse hur grundlurad han är. Hellre då fortsätta att vara grundlurade tillsammans med andra lika grundlurade. Regel: Hellre ha fel tillsammans än ha rätt ensam!
Inlägg #24: Postat: 2011-03-10 11:46:00
Leif E Ström
Aguirre, Dag, frågan kvarstår, men den har åtminstone fått Aguirres att tydliggöra en kommande "förbättring" då utopin SKALL genomföras.
Hoppas det går undan, så slipper svenska folket bli ännu mer förvirrat vid nästa vals utgång när siffrorna presenteras. Jag utgår då ifrån att landet får ett parti vid rodret. Dag i mina privata anteckningar har jag benämnt dig som en "purpurumhistor". Denna titelatur hör de unika moderna till. Du lever i fel tidsera, om din tid på jorden varit någon gång under mesolitikum, hade du varit en gladare kille. Du hade sluppit att dagligen våndas med det monetära systemet. I relationerna mellan människa/människa och människa djur fanns förtroende och alla grupperingar levde på lika villkor. Det fanns säkert idioter på den tiden också, men jag kan tänka mig att då fanns ingen som talte omét. //Allt som en samlare hade som privat egendom hade fått plats i hatthyllan på ett flygplan om så vore.
Inlägg #25: Postat: 2011-03-10 12:34:00
Aguirre
Från sina vapen
ej vike en man
på fältet ett enda fjät,
ty ovisst är att veta,
när ute på vägen
spjutets spets kan tarvas. ......inte mesolitikum..men väl Snorres Edda..den kör vi på idag också :-
Inlägg #26: Postat: 2011-03-10 13:01:00
Leif E Ström
Aguirre, de flesta har inte fyllt i en favorit-författare i skibentprofilen. Om du skickar in ett alster, så låt dig inte förvånas om jag därefter skriver in dig som min favorit.
Inlägg #27: Postat: 2011-03-10 15:21:00
CMO
#22 Aguirre vilka sådana "direkta aktioner" syftar du på? Lyckade exempel...?
Inlägg #28: Postat: 2011-03-10 15:35:00
Thomas L. Aabo
CMO Inlägg 19. FNISS!!! ;-
Inlägg #29: Postat: 2011-03-10 15:48:00
Aguirre
Tja..som när dom stoppade de fattiga från högskolestudier nyss i England Länk: youtube.com massiva protester som ingen mainstreammedia körde...det var väl nån viktig meloditävling eller nåt..eller igår Länk: yelah.net i lilla Sverige... jag stöder kanske inte syftet men jag stöder metoderna ..mer sånt..mycket mer...värmer ett gammalt anarkisthjärta.
Inlägg #30: Postat: 2011-03-10 15:51:00
Aguirre
CMO...det är ett lyckat exempel varje gång en människa frigör sig från auktoriteter och bryter lagar och konventioner för att hävda sin rätt..allt från Tahrirsquare till att bränna en snutbil :-
Inlägg #31: Postat: 2011-03-10 16:34:00
CMO
#29 Ok så det är lyckat när högröstade och välorganiserade minoriteter stoppar besparingsförslag så att mindre högröstade och mindre välorganiserade grupper drabbas istället. #30 Vem eller vad avgör vad som är lagbrytarens ”rätt”?
Inlägg #32: Postat: 2011-03-10 17:48:00
Dag Nilsson
Om en demokrati röstar bort vissa naturgivna - eller av Gud givna - grunder kan 2/3 stifta en lag som gör det lagligt att avrätta den övriga tredjedelen som man eventuellt vill bli av med. Vi ser antagligen detta som omöjligt eftersom vi möjligen ännu anser att vissa rättigheter faller utanför vad som är möjligt att lagstifta om. --- Om det visar sig att vissa politisk yttringar genomgående blockeras av all massmedia med någorlunda spridning, då finns inte längre demokratins förutsättningar. --- Frågor: 1. Om trots allt 2/3 fattar beslut enligt ovan, gör den polis eller militär rätt som vägrar lyda en order att döda dem som majoriteten vi se dödade? 2. Om det enda sätt som finns för de som blockeras av massmedia enligt ovan, att föra ut sitt budskap, är att demonstrera trots demonstrationsförbud eller affischera på olagligt sätt, skall de då straffas för att de försöker göra sina röster hörda och därmed uppenbarligen motverkar det sabotage av demokratins förutsättningar som massmedia stod för?
Inlägg #33: Postat: 2011-03-10 17:52:00
Aguirre
OjOj..vad du är bekymrad för minoriteterna CMO..charmigt av dig..Ingen avgör vad som är "rätt" jag uttrycker bara mina preferanser för alla antiauktoritära steg, hur små eller stora de än må vara, är det gigantiska framsteg för mänskligheten..du som är så tänkande..gör som jag..bidra till mänskligheten i världens största filosofiska diskussion Länk: freedomainradio.com ..förvisso är det en icke-vålds organisation..men man kan ju inte få allt :-
Inlägg #34: Postat: 2011-03-10 18:59:00
CMO
#Ok så du är principiellt vän av alla "anti-auktoritära" lagbrott vare sig det gäller att hävda sin rätt till någon annans egendom, liv eller sexuella tjänster hur stora eller små de än må vara. Noterat. Jag "bekymrar" mig för individer oavsett om de tillhör majoriterer eller minoriteter, ner till minsta möjliga antal och storlek.
Inlägg #35: Postat: 2011-03-10 19:08:00
Aguirre
Ja jag "är principiellt vän av alla "anti-auktoritära" lagbrott" om det hävdar den förtrycktes rätt emot auktoriteten...det bergiper även du att jag inte stöder din rätt att våldta någon..det är inte i samma diskussion serru..God Jul din tomte :-
Inlägg #36: Postat: 2011-03-10 19:16:00
CMO
Ok, så då är det trots allt du som avgör vad som är den "förtrycktes rätt".
Inlägg #37: Postat: 2011-03-10 19:25:00
Aguirre
Ja givetvis CMO..eller tycker du att FN skall avgöra det ? det är den förtryckte som avgör om han anser sig ha rätt...inte jag..jag kan bara backa honom om jag håller med...Men du vill förstås att det skall finnas en empiriskt korrekt global sanning om "rätt"...leta på du :-
Inlägg #38: Postat: 2011-03-10 19:48:00
CMO
#37 Jag letar bara efter dina principer, något som du vågar stå för.
Inlägg #39: Postat: 2011-03-10 20:11:00
Aguirre
Sluta leta efter saker som inte finns CMO...såvitt du inte godtar någon religiös trossats som absolut sanning så får du orientera dig utan principer bäst du kan...det känns jobbigt för många..Jag står för allt jag säger..utom vissa överloppsord sagda i affekt...men man kan alltid be om ursäkt för sånt..man får vara mänsklig..folk som rider på principer brukar ha svårt att stå för att de kan fela...då faller ju hela principideen.. :-
Inlägg #40: Postat: 2011-03-10 22:19:00
CMO
#39 Alla har naturligtvis principer av olika tänjbarhet som de handlar efter oavsett om de medger det eller inte, även du. Vare sig principerna är ”det som gynnar mig är alltid det rätta” eller något mer ädelt och altruistiskt. Eftersom du ger sken av ha ett stort rättspatos så vore det intressant att ta del av vad de moraliska grundpelarna är för dig.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...