Så här sparar man tio miljarder åt statskassan

Inlägg #1: Postat: 2011-03-05 09:04:00
Aguirre
Nu snackar vi "- Det saknas anledning till att uppgiften sköts av staten och finansieras av skattebetalarna."...då ryker alla myndigheter direkt :-...Jag ser ljuset. Bra artikel. Får oss kanske att tänka på hur mycket "stat" vi egentligen behöver ?
Inlägg #2: Postat: 2011-03-05 11:46:00
Mats Persson
Intressant som vanligt Michael. Jag hoppas att Du fortsätter resonemanget. För den som tänker riktigt fritt finns här många möjligheter. Verkligt fritt, på så vis att man inte fastnar i "så här brukar vi tänka" och framför allt kan undvika färgas av den bitterhet som styr många aktörer i forat. Som sagt, jag kommer att hålla ögonen öppna efter en fortsättning!
Inlägg #3: Postat: 2011-03-05 12:13:00
MDAMZ
Besparingar och nedskärningar och indragningar behövs människan egentligen. En onödig kostnad det med. Jag är emot privatisering av vård, anser att det ska ligga på stat och landsting. Vad gäller de övriga olika tillsynsmyndigheterna har de ingen annan funktion än just tillsyn. Jag håller med dig i stort och bara tanken är hisnande när nu till exempel försäkringskassan kör med obemannade kontor eftersom "alla" har dator ; Varför inte gå hela vägen, Behöver vi alla de som sitter i riksdagen,regeringen och vad går att skära bort när det gäller kungahuset. I stort undrar jag om vi behöver tillsynsmyndigheter överhuvudtaget. Sedan har vi JÄMO ...lägg ner det, I sverige kastas sjuka och arbetslösa in i ett slaveri, och vad gör de där egentligen och ska inte detta regelverk se till att jämlikheten strävar framåt och inte haverar som den gör nu? Mycket bra artikel som ger många reflektioner.
Inlägg #4: Postat: 2011-03-05 12:26:00
Aguirre
MDAMZ..det finns andra alaternativ än privat och statlig...kooperativ,självförvaltning etc. ..sedan vi lämnade analfabetismen så har vårat behov av myndighet,auktoriteter och stat bara minskat..men ändå har staten bara vuxit och lagt sig i mer och mer av mellanmänskliga göranden..detta bör förändras..en "fredlig" avbyråkratisering är att föredra istället för total konfrontation..men staten brukar inte gilla sånt...antagligen kommer nuvarande politiker att försöka flytta över mer av den statliga sfären till privata mer lönsamma områden, där marknaden är fri och du är ofri..det är inget bra alternativ för medborgaren...känns alltid lite otryggt att lämna mor och far när man växer upp...samma sak att lämna makten,staten..lite otryggt innan man ser att man kan själv... :-
Inlägg #5: Postat: 2011-03-05 13:25:00
Jocke S-43
3 Ähum, ja nu är det jag igen...Är jag utanför ämnet, eller är det du som är det? Om jag påpekar att, host, JÄMO finns inte längre snyft, buhu! Det lades mer 2009, när Borgström ville tjäna mer. På lönsamma sexmål bl.a. Med Bodström. JÄMO slogs ihop med diskrimineringsombudsmannen, den myndighet som avskaffade julfirandet väl? Att JÄMO lades ner är nog Borgströms "förtjänst". Så som han gjorde bort sig. "Svenska män är talibaner!" Inger sådant förtroende för en myndighet som skall syssla med könens jämställdhet?
Som sagt, det gäller att hänga med...innanför ämnet!
Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #6: Postat: 2011-03-05 13:56:00
MDAMZ
#4 Jag har absolut inga problem med att släppa det som är gammalt och förlegat. cooperativ allt i folkets händer i ett eget självstyre. Problemet är väl inte att människans vilja att ta ansvar, Kan en kommun bli cooperativ? lite lek med tanken här, invånarna i varje kommun bildar ett eget cooperativ, Tar hand om äldrevården snöröjning, alltså det första jag skulle göra det läget vore att ta bort socieltjänsten och ordna med en invånarbank för alla i kommunen. Nu lattjar jag med tanken och frågan är skulle det bli ekonomiskt försvarbart?

#5 Tack Jocke då väljer jag socialstyrelsen!!
Inlägg #7: Postat: 2011-03-05 15:09:00
Jocke S-43
6 MDAMZ "Tack Jocke då väljer jag socialstyrelsen!!" Jamen detta är ju helt fantastiskt! Vi är helt överens! Här länk, sett ur mitt perspektiv, obs: "Barnrättsjurist sågar socialtjänsten." Länk: skanskan.se*/jurist-sagar-socialtjanste
Inlägg #8: Postat: 2011-03-05 17:05:00
Aguirre
MDAMZ...en kommun är en statlig skattefogde..de gillar inte självständighet...Vi får nog börja på socken,församlingsnivå...det är viktigt med överskådlighet och att de man jobbar samman med inte är anonyma för varandra...Staten har förutom monopol på våld, monopol på skatteindrivning...så man får börja försiktigt...om man inte är redo att konfrontera staten aggressivt...Självständigheten är väldigt liten rent formellt...du kan inte starta en liten skolklass utan att du följer statens förljugna läroplan t.ex..då straffas dina barn. Du kan inte slita dig loss med egen sjukvård utan att betala dubbelt för den du inte utnyttjar o.s.v. Det första man måste göra är att minska penningekonomin i samarbetet i omfång så skatteunderlaget minskar för apparaten...Det komplicerade är inte att bygga upp egna bättre alternativ..det komplicerade är att kringå det statliga tvången.
Inlägg #9: Postat: 2011-03-05 17:13:00
Aguirre
När allt kommer omkring så är staten bara en grupp beväpnade män som vill regera oss...och leva av vårt arbete...Inte så mycket annorlunda än Hells Angels eller nåt annat....de "håller" oss med "utbildning" och "sjukvård" m.m. men de gör det inte för att de är välvilliga..en bonde låter också sina djur få mat,vatten,träning och sjukvård..det blir lönsammast så..sen tränar dom vissa andra djur att hålla ordning på flocken..vallhundar.."poliser"...Vi lever i som arbetsdjur i en skattefarm driven av lata och dryga människofarmare...Men för dom som tror att "Staten är ju vi"...så är ju det jag säger bara obegripligt..:-
Inlägg #10: Postat: 2011-03-06 10:36:00
MDAMZ
"7 Jocke vad spännande det skulle vara att läsa dina reflektioner och tankar kring artiklar du går in på och skriver i. Men...du har en O-vana att altid länka bort från själva artikeln. Jag är intresserad av vad du tycker i frågan vad du får för tankar. Inte att du förmedlar om vad andra skriver i ämnet. Det blir lite trist!

#8 Jag skrev leka med tanken och tanken kittlar eller? Vi har demokrati i vårat land...sägs det!? Men som det ser ut just nu i Sverige har vi det enbart en dag vart fjärde år.
Inlägg #11: Postat: 2011-03-06 11:11:00
Jocke S-43
10 Innanför ämnet då? Och utan att få påhugg från andra håll för att ämnet kommer på tal. Jag vet inte riktigt vad du menar, jag länkar ju till äldre artiklar jag skrivit, tar någon upp tråden så är jag med, inte annars. Så vilken ovana menar du? Sedan spinner jag vidare på ämnet och närliggande ämnen, är det ovanan, eller utanför ämnet? Men jag håller inte med där som sagt. Även om jag förstår att det kan vara irriterande att folk lämnar ämnet. Du vet inte vad jag och andra fått stå ut med i våra artiklar! Plötsligt kan det handla om helgens svampplockning eller "när jag var ung uti Arkaaaadien"...Spara miljarder åt statskassan har jag ju inte läst, bara korrigerat din tanke om jämo. Är kanske inte så jättelockad av eller kunnig i ämnet, det var du som lockade förstår du MDAMZ. Får väl kolla då...
Inlägg #12: Postat: 2011-03-06 11:20:00
Jocke S-43
Ja, det var ju hmmm intressant, säkerligen riktiga tankar på flera plan. Men här gäller "Parkinsons lag", om någon läst boken. Och allt det här ger ju jobb åt folk, pengarna går faktiskt runt. Om jag skall bidraga med något, så det som förslösas är resurser och miljö. energi, byggmaterial, resor osv. Det är vad pengar egentligen handlar om. Det som kostar bara ekonomiskt, får ju någon annan en del av, eller hur? Men nu är den ekonomiska kostnaden också en miljö och resurskostnad. Sänk arebetstiden på sikt till 4 timmar. Spar lokaler och annat! Delegera allt mer till medborgarna!
Inlägg #13: Postat: 2011-03-06 14:06:00
MDAMZ
Jocke jag kan bara säga äntligen en kommentar från dej utan länk...och dina funderingar...Visst har du rätt i att jag är ny här på sourze, och min upptäckarglädje är stor, så mycket att läsa och så ofantlit många bra artiklar, Sedan på det diskussionerna, Jag är "gammal" bloggare från tiden då bloggvärlden inte var strypt av modebloggar, media och politiker. På den tiden då "köksbords diskussionerna" flyttade ut i cybern. En tid då sådana som jag kunde få min röst hörd och vi kunde få inga namn nämnda makthavare att skallra tänder. Sourze påminner lite om det men i en modernare tappning.

Nu till artikeln Jag ber om ursäkt för att jag gick utanför ämnet.
Om nu dessa åtgärder som beskrivs här i artikeln på ett mycket enkelt sätt kan strypa kostnader och ge människor mer kvalitet vad är det egentligen som hindrar? Vi har idag barn vuxna som svälter och hur mycket speladr den nya fattigdomsbegreppet in som med Fredrik Reinfeldt i spetsen ändrade i EU? När synen på hur, var och vad vi ska göra besparingar på?
Inlägg #14: Postat: 2011-03-06 14:36:00
Jocke S-43
13 Jaså, ja jag tillhör ändå oftast de mer nyktra här av alla länkarna. :- Men annars, kul, låter bra! Det finns mängder av bra förslag i världen, men verkligheten är som du vet snårig. För att inte tala om makten. Inte ens de som delvis sitter med den vet alltid hur den fungarar. Tror man bör inse detta, vi är alla fast i orsak-verkan. Nu har jag iaf skickat in en artikel till 8:de mars eventuellt då. Och nu skall jag köra vidare!
Mvh JS
Laddar...