Sju saker du inte kan göra som relativist

Den här tråden diskuterar artikeln Sju saker du inte kan göra som relativist.
Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #1: Postat: 2011-02-26 16:42:00
Aguirre
Jag tror inte det är fruktbart att vi kristna ser på relativisterna på det sättet...som alltid så är ju den filosofiska "relativismen"..inte en homogen grupp som kan dras över en kam..det finns säkert en tolkning av relativism som den du argumenterar emot..men den är inte speciellt utbredd..du skjuter i luften Forsblom..
Inlägg #2: Postat: 2011-02-26 21:19:00
Bizon
Forsblom - bra jobbat. Du har lagt ner lite möda på denna artikel förstår jag, men du har som vanligt helt fel i det du påstår. Relativt det nu jag lever i kan jag kritisera och tycka vad jag vill oavsett det har någon betydelse eller inte. Att det inte finns några absoluta värden eller någon absolut sanning hindrar inte mej att kritisera de som mer eller mindre homogent gäller i dag. Du förutsätter att en relativist skulle ha en högre moral och renlärighet än andra vilket naturligtvis inte är fallet - vi är ju alla människor :-
Inlägg #3: Postat: 2011-02-26 21:23:00
Bizon
Forsblom - notera att jag hållit mej kort då jag vet att du har besvär med längre texter - därför vill jag även ge dej en extra eloge efter att ha knåpat ihop denna artikel även om den har en hel del sakfel och felsumeringar.
Inlägg #4: Postat: 2011-02-26 21:36:00
olo
OK, Forsblom, då kör vi: "1 Relativister kan inte kritisera andra". Jag kanske är en dålig relativist. Eller så kanske jag inte ens är en relativist. Men jag sympatiserar med relativism och tolerans och är utilitarist i moraliskt hänseende. Det innebär att jag kan kritisera andra när jag tror att deras beteende skapar mer lidande i världen än vad jag tror mitt kritiserande gör. Jag kan kämpa för mänskliga rättigheter eftersom jag tror att de minskar lidandet i världen. Jag kan också frångå de mänskliga rättigheterna i de fall jag bedömer att lidandet ökar när de appliceras. Ofta är de minskar dock mänskliga rättigheter lidandet, verkar det som, varför jag tillåter mig att ganska generellt hylla dem.
Inlägg #5: Postat: 2011-02-26 21:37:00
olo
"2 Relativister kan inte gnälla på ondskans problem". Nej, jag håller med. Jag tror inte på ondska. Däremot är jag emot lidande och fördömer handlingar som ökar lidandet.
Inlägg #6: Postat: 2011-02-26 21:56:00
olo
"3 Relativister kan inte påstå att något är orättvist eller ojämlikt.". Jag vet inte ifall jag kan påstå att något är orättvist. Jag brukar, i varje fall, inte göra det. Däremot kan jag påstå att något är ojämlikt eftersom jag definierar ojämlikhet som väldigt stora förmögenhetsskillnader. Jag kan också eftersträva större jämlikhet eftersom forskning visat att det generellt motverkar lidande och ökar lycka.
Inlägg #7: Postat: 2011-02-26 21:59:00
Jocke S-43
2-3 Visst är hann snäll, Forsblom, Bizon alltså! I natt om jag inte kan sova. då skall jag läsa den här. Kom bara ner några rader innan idag...
Förra natten vaknade jag vid 4, liksom ovannämnde. Men trots en annan sourzeartikel kunde jag ej somna om. Sedan började hundar och böneutropare, eller om det var tvärtom. Men i natt så, jag litar på ditt sömnpiller Forsblom!
Inlägg #8: Postat: 2011-02-26 22:00:00
olo
"4 Relativister kan inte anklaga andra eller acceptera beröm". Kanske eller kanske inte. Jag kan i alla fall anklaga andra och acceptera beröm utifrån om jag bedömer att handlandet ökat eller minskat lidandet.
Inlägg #9: Postat: 2011-02-26 22:06:00
olo
"5 Relativister kan inte förbättra sin egen moral". Jag kan, i vilket fall, förbättra min egen moral. Jag eftersträvar hela tiden att kunna vara mer älskande, mer förlåtande och bättre på att eftersträva andras lycka. Och nej, moraliska reformer behöver inte innebära "objektiva regler om gott uppförande och en objektiv standard att sträva efter". För mig innebär det subjektiv upplevelse av mer kärlek, större tolerans och större visdom hos mig själv. Dessutom innebär det ett observerande av att effekterna av mina handlingar faktiskt allt mer leder till mindre lidande och mer lycka för andra.
Inlägg #10: Postat: 2011-02-26 22:08:00
olo
"6 Relativister kan inte hålla meningsfulla diskussioner om moral". Jag för just en meningsfull diskussion om moral i det här forumet. Och, jo, det är fel av dig att tvinga din moral på andra om den ökar lidandet i världen.
Inlägg #11: Postat: 2011-02-26 22:14:00
olo
"7 Relativister kan inte vara toleranta". Jag kan vara tolerant mot väldigt mycket och samtidigt vara intolerant mot vissa företeelser, t.ex. viss intolerans. Tolerans minskar ofta lidandet. Att låta andra göra det de önskar ökar ofta deras möjlighet att bli lyckligare. Att fördöma dem minskar oftast sagda möjlighet. När någons önskan hotar skapa lidande för andra så blir dock lidandet ofta mindre av att man försöker hindra dennes önskan, t ex genom att fördöma. Därför är det ofta bra att vara intolerant mot intolerans.
Inlägg #12: Postat: 2011-02-26 22:32:00
Aguirre
Den sanna relativismen innehåller inga generella riktlinjer för moraliska handlingar..den anger 1 - att var situation måste bedömas utifrån sina egna för stunden rådande premisser, 2 - att utfallet i två tillsynes liknande valsituationer kan bli olika följandes 1. Du kan alltså inte fråga en relativist om det är bra att inte tycka om negrer..han kan inte svara generellt på detta utan svaret måste ges utifrån vad förhållanden som föreligger för frågeställaren i den stund frågan ställs.Riktig relativism är därför ett helvete att upprätthålla... i något sammanhang..därför bör man skaffa sig en uppsättning generella moraliska mönster för att överhuvudtaget kunna ha en moral som kan tillämpas, Sann relativism ställer så höga krav för att kunna omsättas praktiskt att dess blotta tillämpning blir ett ont i sig.
Inlägg #13: Postat: 2011-02-26 23:29:00
oscar berven
tror att alla idevärldar stora som små, fr nudism, jazz, vetenskapliga metoden till fallibilism i sina renaste el mest fundamentala former stöter på patrull i form av själmotsägelser och paradoxer. Problemet som jag ser det ligger i språket och andra kommunikationer. I exemplet dao och dess 53 tester el hur många det nu e. Du skall inte läsa dem eftersom du direkt lägger in tolkningar av det sk sanna. Det att kartan Inte är terrängen. Den eviga lögnaren vs eviga sanningsägaren belyser väl oxo detta. Om lögnaren Aldrig talar sanning, vad svarar han då på frågan -talar du sanning? ____Mao, det att nå perfektion, verkar inte kunna göras, åtminstone inte beskrivas. Utopin var väl ändå aldrig tänkt att nås? ... utan mer som en god metod att -försöka- nå dit ... ständigt sträva, inte stagnera. Det enda sanna som jag kan känna är sant, är outtalbart. Kärlek, kliché som det är, går ju aldrig helt att beskrivas____Man skall aldrig ha dogmer! hade jag inte en där just? ____osv
Inlägg #14: Postat: 2011-02-26 23:36:00
oscar berven
själmotsägelser var ju fint felstavat ...
Inlägg #15: Postat: 2011-02-27 10:16:00
Bizon
Aguirre Citat//Riktig relativism är därför ett helvete att upprätthålla//Nu tar du väl i - är det möjligen livets vilkor du pratar om? Sedan säjer du//därför bör man skaffa sig en uppsättning generella moraliska mönster för att överhuvudtaget kunna ha en moral som kan tillämpas//nej då personlig moral nöts fram av detta liv du kallar helvete - det är det levande livet utan förstelnad dogmatik som söker förhållningssätt i livets djungel vars villkor ständigt förändras varför både moral och förhållningsätt måste hänga med annars blir du marginaliserad och det spelar ingen som helst roll vad du tycker. Och så har vi detta//Sann relativism ställer så höga krav för att kunna omsättas praktiskt att dess blotta tillämpning blir ett ont i sig//nej Aguirre att inta vara levande och att bita sej fast i någor man en gång trodde var sanning - det blir om möjligt något "ont" som mer levande människor tvingas bekämpa då värdekonservatismen de facto blir förlegad i samma stund du fastslagit din syn på världen och människans förutsättningar.
Inlägg #16: Postat: 2011-02-27 17:38:00
Aguirre
Bizon "att inte vara levande och att bita sej fast i något man en gång trodde var sanning - det blir om möjligt något "ont"..helt rätt ..men sann relativism, som jag beskrev, skulle vara som att vid varje litet mänskligt val hålla rättegång med sig själv...det blir bara snack och inget gjort...därav ont i sig själv...det måste till operabla förenklingar för att kunna välja...sann relativism är därför blott en diskussio
Inlägg #17: Postat: 2011-02-27 18:07:00
Aguirre
"Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är ett typexempel på operabel förenkling..funkar bra i de flesta fall...men man skall inte be en masochist följa den regeln för då får man pisk själv...operabla förenklingar, plus tvivel och öppenhet..det är där man måste hålla sin moral...-ismer inom moralfilosofin faller oftast på att de är just -ismer.
Inlägg #18: Postat: 2011-02-27 18:20:00
forsblom
Så där ja, nu är jag hemma igen. Jag ska försöka svara så många som möjligt. #Bizon ------- Jag vill börja med att tacka Bizon för att han har ansträngt sig för att skriva kortare än texter än vad han annars brukar göra. En stor eloge! Sedan vill jag svara Bizon att det är typiskt för en relativist att till och med relativisera relativismen. Om det inte finn några principer som alla kan enas om då finns det heller ingen allmän definition på relativismen - det är därför jag menar att det blir omöjligt att diskutera moral med en relativist.
Inlägg #19: Postat: 2011-02-27 18:24:00
Bizon
Jo du Aguirre, så kan man se det - men det sanna i sann relativism är att relativisten relaterar sina handlingar till livets realiteter :- och då förstår du kanske att denne inte kan låta sej bakbindas av några statuter. Gör inte mot andra vad du inte vill att andra ska göra mot dej - kan vara en rekommendabel variant av operabel förenkling om du stöter på en sadist med piska i hand - du kan helt säkert trötta ut vederbörande till denne kommer på andra tankar än att piska upp dej genom att diskutera vad det har med relativism att göra :- Hur som så upplever jag personligen bara det dumt att förhålla mej till tillvarons relativitet på något annat sätt än relativt det liv jag möter.
Inlägg #20: Postat: 2011-02-27 18:28:00
forsblom
# Olo. När jag läser dina svar så tror jag mer på att du är en "situationsetiker". Situitationsetiken går ut på att anpassad åsikten efter varje specifik situation. Eller om jag får svara sarkastisk "att vända kappan efter vinden"
Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...