|
Inlägg #1: Postat: 2011-02-16 16:35:00
|
|
Dag Nilsson |
Det lilla jag vet om mayakalendern så är det väl närmast själva tiden man menar skall förändras. Inte att det skall ske någon slags fysisk katastrof av typen meteoritnedslag. Den linjära tiden - där år läggs till år - övergår till något som inte går att beskriva utifrån de erfarenheter av tid och existens som vi känner igen. --- OM allt vi upplever sker i ett hologram så kan man tänka sig att det som upprätthåller det innevarande hologrammet låter detta hologram bryta samman till förmån för ett nytt. Alltså t.ex. typ det bibliska - en ny Himmel och en ny Jord. Även asatron har ju sitt Ragnarök. --- Jag gillar Prof. Birger Schmitz´s uttalande "Det är ett sundhetstecken att tänka djärva tankar och spekulera" men måste samtidigt misstänka att han kan vara en konspirationsteoretiker av kryptotyp. ---- Jag tar det igen - "Det är ett sundhetstecken att tänka djärva tankar och spekulera"
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-02-16 17:47:00
|
|
forsblom |
Det har väl hänt att jag har tänkt på tidens slut men inte så att jag oroar mig. ------- "Dagen och timmen känner ingen, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern. Se till att ni håller er vakna, ni vet inte när tiden är inne." Mark 13:32. Det betyder att det inte angår oss när tiden är inne och att vi inte ska oroa oss för vissa datum i framtiden. Lev livet här och nu.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-02-16 17:58:00
|
|
Jan Olsson |
Dag Nilsson & forsblom! - Jorden blir inte uppslukad av ett svart hål till Julen nästa år - men däremot vet man inte om man själv är i stånd att mottaga några julklappar vid det tillfället? - ens egen undergång ligger kanske närmare i tiden? -
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-02-16 18:54:00
|
|
forsblom |
#3 Nej, Janne, jag tror heller inte att jorden kommer att uppslukas av ett svart hål och gå upp i tomma intet. Jag tror att jorden kommer att förvandlas och att den klimatföränding som vi nu bevittnar är själva födsloverkarna för "en ny jord och ett nytt universum."
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2011-02-16 20:18:00
|
|
Spartacus70 |
Jag var på en föreläsning om mayakalendern i höstas och det var riktigt spännande. Precis som du säger Dag att det rör sig inte om världens undergång. Kalendern kretsar kring en mängd cykler i olika längder som alla sammanfaller då. Så kalendern i sig säger inte vad som händer sedan och detta har ju skapat ett antal scenarion i världen. Själv tror jag att det är vi, männsikan som står inför den största förändringen. Troligtvis kommer även planeten påverkas och rätas upp på sin axel kanske. Den som lever får se.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2011-02-16 20:28:00
|
|
Aguirre |
maya..? det röks väl ? rätas upp på sin egen axel ? låter hemskt...då är det inte den som lever får se..utan den som dör som får se..Blir som vanligt tror jag...dan efter att vi skulle dött allesammans blir det tyst..förutom några som hävdar att vi tolkat kalendern fel och det är egentligen 2014 vi dör istället...apokalyptiska tankar kommer alltid i kristider för mänskligheten...en idehistorisk expose över alla gånger jorden skulle gått under blir ett verk i flera band.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2011-02-16 20:31:00
|
|
Dag Nilsson |
#3 - Jan, en nyttig punktering igen. Visst är det så. Vad vet man om sin egen dag. Erkänner att jag lätt tar för givet det som inte är självklart alls. Bra att bli påmind om det! ----- #2 - Forsblom, har du tänkt på att detta är den enda gång Jesus inte vet något som Fadern vet? Det har jag sedan många år tillbaka tolkat som att något speciellt skall hända med tiden. Vet du något annat ställe i NT när Fadern vet men inte Jesus?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2011-02-16 20:32:00
|
|
Spartacus70 |
Vi är ju mitt uppe i ett polskifte och det har vi överlevt så vi ska nog fixa axelupprätningen också hoppas jag. Men för säkerhets skull så kanske man skulle åka upp till sädbanken på Svalbard för där måste det vara mjukt och landa om man blir kastad omkring.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2011-02-16 21:11:00
|
|
forsblom |
#7 Dag. "Vet du något annat ställe i NT när Fadern vet men inte Jesus?" ----- Det vore väl natten före korsfästelsen. När Jesus ber i Getsemane till Fadern om att slippa detta, men trots detta avslutar han med orden "låt din vilja ske, inte min." ---- Men i det ögonblicket vet Jesus vad Fadern vill. ---- Det är egentligen historien fram till detta som är intressant. Visste Jesus från början sitt eget öde, eller var det dunkelt?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2011-02-16 23:47:00
|
|
Lordchaos |
hmmm... vad skulle hända i 9 mars i år? har för mig någon här skrev att nåt skulle hända då. behöver man hålla i hatten?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2011-02-17 00:11:00
|
|
sunny fri |
Olika datum för jordens undergång har satts upp under åren slopp. I USA sålde en hel sekt allt vad de ägde o sate sig att vänta på en bergstopp.Det var på 1800 talet.Milleniumskiftet drog med sig lite udda sekter det med. Men visst kommer jorden att dö som allt levande som följer livets lagar:födas o växa,blomma för fullt samt åldras o dö.Vi människor hjälper till så bra med att förstöra jorden att hon troligen dör i förtid i en inte alltför avlägsen framtid.Om människan skulle lyckas ta kål på sig själva kanske jorden återhämtar sig för en tid.Annars är det ju när Solens tid är ute som planeterna försvinner.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2011-02-17 00:32:00
|
|
Lordchaos |
om man ser livet som en person så kan väl säga att den killen inte går av för hackor, han har alltid sett till att överleva, och om inte annat som ett litet frö 2 kilometer ner i polarise
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2011-02-17 00:42:00
|
|
Aguirre |
Spartacus..har jag fel när jag tror att det går åt helvete vid ett polskifte ? Alltså inte ett långsamt sådant..utan ett innan 2013 ?
Inte för att jag är skraj men ändå ?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2011-02-17 09:16:00
|
|
open minded |
Polarskifte är ingenting vi behöver oroa oss för för det sker helt naturligt i tidens långa lopp. Under 70 år ändras jordens lutning med ungefär 1 grad i polarskiftet. Att det har målats upp som att det kommer ändra sig runt 20-40 grader på en gång är inte det som kommer att hända eftersom jordens livscykel är mer avancerad och komlex för att den ska göra så drastiska ändringar i livscykeln. Vad mayakalendern Länk: 2.bp.blogspot.com visar är att vi är på väg in i en ny tidsepok skyttens tecken om jag inte minns fel. Att kalendern skulle hänvisa till undergång är skitsnack. Länk: mayancalendarpredictions.net
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2011-02-17 09:22:00
|
|
Spartacus70 |
Aquirre, om du har fel så bjuder jag på en himmelsk öl ;. Det finns dom som säger som du och andra att inget händer alls. Att något händer tror jag vi märker redan nu. Jag vet bara att sedan jag "vaknade" upp så fruktar jag inget längre, utan har bara blivit nyfiken på nytt med vad livet har att erbjuda. Och oavsett vad som händer så tror jag att det blir bättre om vi anammar en positiv inställning.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2011-02-17 10:13:00
|
|
Leif E Ström |
Alla hedningar som oroar sig över ragnarök och svarta hål, det är aldrig för sent att konvertera. Som troende finns ju alltid hoppet om hjälp från ovan. Den allsmäktige kommer snart upptäcka att jorden blivit alltmer ”fördärvad och full av våld”, iom det kommer han ånyo besluta sig för att utrota allt liv på jorden. Räds icke, det kommer inte att ske i brådrasket. Tiden för att hitta den enda rättfärdiga kapten som kan styra den nya skutan, kommer att vara betydligt längre än den tid det tar att öppna kranen. När han sedan drar ur dyvikan kan han passa på att lägga ett gemensamt klimat över hela klotet. Så pass behagligt, att människan kan leva som herren skapt oss, utan kläder, utan flådiga boningar, och utan ambitioner för materiella ting ju mer kyla desto fler prylar.// Egentligen är det bara en sak som oroar mig. Vad skall lejonen äta ombord på Arken under den tid då det är flod, det kommer ju bara vara två av varje sort/art?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2011-02-17 14:13:00
|
|
sunny fri |
Leif Om det funnits en Gud som inte upptäckt vad som sker här på jorden så är han nog inte mycket att lita till?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2011-02-17 14:34:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Leif. Som hedning oroas jag i n t e över Ragnarök. Det kommer när det kommer.
|
| |