Mubarakdynastin – Ett historiskt fall

Den här tråden diskuterar artikeln Mubarakdynastin – Ett historiskt fall.
Inlägg #1: Postat: 2011-02-14 14:37:00
Thomas L. Aabo
Den stora frågan är. Vi höll och käpmade för våra demokatrier. Kan ni?!
Inlägg #2: Postat: 2011-02-14 14:56:00
alhambra
Vi kan i alla fall stava bättre än du gör Thomas! Det är alltid en början :
Inlägg #3: Postat: 2011-02-14 15:44:00
LJohn
Tillsvidare håller jag mig fullständigt nollställd i "egyptenfrågan" och utbrister framförallt inte i något slags jubel eller eufori över att "nu kommer demokratin"..
Om ett år kanske vi ser resultatet, kanske är vi då tillbaka på ruta ett igen..
Inlägg #4: Postat: 2011-02-14 16:04:00
Dag Nilsson
#2 - Jag tycker det är onödigt att ta poäng på slarvfel med stavningen. Själv tappar jag ofta bokstäver men jag har tacksamt noterat att inte ens mina värsta belackare har använt detta till att ge mig tjuvnyp. Mvh/Dag
Inlägg #5: Postat: 2011-02-14 16:21:00
alhambra
Det har du helt rätt i Dag. Kunde inte låta bli. Ber om ursäkt. Låt oss byta "stava" mot "tolka", "analysera", "drömma", "tänka", "organisera oss", "förlåta", "erkänna våra fel", ja, listan är lång...
Inlägg #6: Postat: 2011-02-14 16:40:00
Dag Nilsson
#5 - Snyggaste ursäkten jag sett på Sourze! :-
Inlägg #7: Postat: 2011-02-14 16:43:00
alhambra
En egyptisk bonde tillfrågad på tv om han inte är rädd för en ny Hosny Mubarak svarade: "Även om vi låter min åsna styra landet, kommer det att bli bättre för Egypten!" Revolutionen i fråga är unik, och svår att kväsa eller omdirigera utan blodbad. Det förklarar allt lismande från i-ländernas makthavare, som plötsligt hyllar de arabiska folkens rätt till självstyre. Något hos folket har vaknat som inte kan kuvas igen. Jag förstår att många västerländska observatörer har svårt med ordet "folket", för här finns det konceptet inte kvar längre. Här har vi "konsumenter", "tv-tittare och tidningsläsare", "skattebetalare", etc... Men "folket", som en organisk enhet som vaknar efter en lång sömn, det har man sett till att kastrera bort i det robotiserade samhället. Frågan är om inte de arabiska revolutionerna kommer att inspirera "folkets" sovande rester i I-länderna och få dem att kräva sin rätt att inte bli behandlade som konsumenter längre. Jag säger gärna I-länderna för att påpeka det gemensamma mellan Väst, Kina och Japan i det hänseendet.
Inlägg #8: Postat: 2011-02-16 19:23:00
forsblom
#7 "Även om vi låter min åsna styra landet, kommer det att bli bättre för Egypten!" Det tolkar jag som att vad som helst är bättre än Mubarak, även politisk islam och talibaniserning. Däremot håller jag med dig om att folket är en organisk helhet. Läs gärna min artikel på Newsmill: "KD har gått vilse i den liberala pannkakan" Länk: newsmill.se
Laddar...