Valt inlägg:
En egyptisk bonde tillfrågad på tv om han inte är rädd för en ny Hosny Mubarak svarade: "Även om vi låter min åsna styra landet, kommer det att bli bättre för Egypten!" Revolutionen i fråga är unik, och svår att kväsa eller omdirigera utan blodbad. Det förklarar allt lismande från i-ländernas makthavare, som plötsligt hyllar de arabiska folkens rätt till självstyre. Något hos folket har vaknat som inte kan kuvas igen. Jag förstår att många västerländska observatörer har svårt med ordet "folket", för här finns det konceptet inte kvar längre. Här har vi "konsumenter", "tv-tittare och tidningsläsare", "skattebetalare", etc... Men "folket", som en organisk enhet som vaknar efter en lång sömn, det har man sett till att kastrera bort i det robotiserade samhället. Frågan är om inte de arabiska revolutionerna kommer att inspirera "folkets" sovande rester i I-länderna och få dem att kräva sin rätt att inte bli behandlade som konsumenter längre. Jag säger gärna I-länderna för att påpeka det gemensamma mellan Väst, Kina och Japan i det hänseendet.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?