Kommer islamismen ta över Egypten?

Den här tråden diskuterar artikeln Kommer islamismen ta över Egypten?.
Inlägg #1: Postat: 2011-02-13 21:24:00
Ibrahim Al-Breft
Du svarar på dina egna frågor rätt bra tycker jag. Å ena sidan söker MB att bygga upp ett nytt styrelseskick. Å andra sidan är organisationen inte intresserad av att delta i politiken så mycket. Om egyptierna finner att MB:s politik är dålig, ryker organisationen lika snabbt som Mubarak gjorde. Det är just därför, tror jag, de håller en låg profil. Protesterna handlade i början om de höga matpriserna samt den höga arbetslösheten, men ju mer konflikten kommer att ta geopolitiska karaktärer, desto mer kommer MB att delta. Men mycket mer än deras deltagande än idag tror jag inte på. En till sak som diskuteras febrilt, även hos dig, är hur pass mycket demokratisk Egypten blir när allt detta är över. Givetvis kan man enbart spekulera idag, men folket har ju redan sagt vad det tycker genom att tiotals miljoner människor deltog i nästan tre veckor långa protester mot en korrupt och förtryckande regim. Folket vill ha demokrati, och gissningsvis blir det en blandning mellan Nasserism pan-arabism och Islamism inspirerad från IR Iran. Men medan du tycker att detta är omöjligt vill jag gärna protestera och poängtera att inte enbart liberaler kan vara demokratiska. Hamas är inga liberaler, men ändå deltog och vann de i ett demokratiskt val. Snarare är jag väldigt optimistisk vad angår Egyptens framtid. Det enda som skrämmer mig är om sionisterna drar igång en terrorkampanj som den i Libanon 2004-2008. Egyptierna kan man inte splittra, men det kan bli lite som i Irak - total kaos. Jag är tämligen säker på att västerländska akademiker kommer att sitta ner och debattera om hur den muslimska världen lyckades bli mer demokratisk än den övriga världen om redan en sådär 10-15 år.
Inlägg #2: Postat: 2011-02-16 18:12:00
forsblom
Ibrahim. Jag hoppas att du har rätt om Egyptens framtid, ingen skulle bli gladare än jag och alla andra demokrativänner om Egypten slår västvärlden i demokratikampen.
Inlägg #3: Postat: 2011-02-17 00:15:00
Lordchaos
om det vore en godispåse och man fick välja mellan islamism och sionism så hade hade valet för min del fallit på islamism, ty emedan det förra bygger på religion så bygger det senare på rastillhörighet.
Inlägg #4: Postat: 2011-02-17 00:49:00
Aguirre
Jag tror Egypten och alla länder där nere har allt att vinna påatt inte jämföra sina system med västerlandets...jag hoppas att de hittar helt nya vägar till folkstyre och inte bara hänger ett parlamentariskt representativt demokratiskt skynke framför makten, som vi gör här..och framförallt..gör ekonomi till en fråga om folkstyre oxå..och inte överlåter den åt "den fria marknaden"...för då har man gett bort makten igen..
Laddar...