Inlägg #1: Postat: 2011-02-07 12:58:00
|
Leif-Arne |
Tanken om ett "ickevåldsförsvar" är en ren abstraktion. Tiden efter ww2 nedrustade flera länder bl.a. Norge. Det var ju en gång för alla "slut på krigen efter det sista stora kriget", utvecklingen gick dock åt ett annat håll. När den tyska flottan närmade sig Norge hade de norska kustbatteriern knappt amunition. På Oscarsborg i Oslofjorden fanns endast 3 projektiler till de av Krupp levererade kanonerna Moses och Aaron. Vilket i.o.f.s. räckte för att sänka kryssaren Blucher och ge norska regeringen och kungahuset tid att sätta sig i säkerhet i London. Norge ockuperades redan efter 3 veckors strider och fick ge upp sin frihet till maj 1945. Problemet med militär nedrustning är att det skapar ett vakum, ett vakum som någon annan ser till att fylla om inte annat i preventivt syfte. Sverige skall inte alls rusta ner, Sverige skall rusta upp, och därmed ge förutsättningar för kanske ytterligare 200 år av fred.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2011-02-07 18:40:00
|
Lasse Wilhelmson |
Det var en stor nyhet för mig att Sverige fortfarande har ett militärt försvar, annat än symboliskt. Numera är ju den allmänna värnplikten ersatt med legosoldater som deltar i olagliga krig under Natos:s/USA:s befäl. Jag antar att du vet att det inte är i FN:s regi?
mvh
lasse w
|
|
Inlägg #3: Postat: 2011-02-07 18:55:00
|
Diplomatenologgad |
De rådande politiska trenden är avdemokratisering så jag var inte direkt förvånad när den allmänna värnplikten avskaffades.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2011-02-07 19:20:00
|
Gunnar |
Håller med er 1-3! Att Sverige är en odemokratisk stat torde så helt klart efter farsen till val vi hade i höstas. Så att skrotar folkförsvaret är endast en logisk följd därav. Vidare brukar okunniga muppar ropa på försvarsskrotning. Detta fallet en ung miljömupp, men en mupp likväl. Undrar om han överhuvudtaget öppnat en historiebok? Den enda garantin mot krig och invasion ÄR ett starkt och folkförankrat försvar! Sverige saknar bägge delarna. Marionetterna i riksdagen skrotar lydigt försvaret som husse bestämt!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2011-02-07 19:48:00
|
Aguirre |
Vad är det vi skall försvara ? Vare sig vi försvarar det genom våld eller icke-våld måste ju detta tydliggöras först för att folk skall kunna enas om det är värt att försvara.
Den svenska nationalstatens gräns vill jag inte försvara inte nån annan stats heller Den svenska parlamentariskt representativa "demokratin" vill jag bekämpa i den sjuka form den nu drivs.Privata företag får väl företagarna försvara så gott de kan. Jag vill försvara människoliv och mänskliga rättigheter..men det görs nog bäst genom att avveckla hierarkier...bl.a. den militära.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2011-02-07 20:37:00
|
Leif E Ström |
Förra gången skulle vi avhysa rasister genom att bygga energieffektiva hus, denna gång skall vi bygga en ny maktstruktur utan muskler. Denna omvända Don Quijote-filosofi kan bara uppstå då unga människor finner att verkligheten är dess fiende, och när det inte finns någon Sancho Panzo i ens närhet. Om någon av Sourze läsare söker något läsbart utöver det vanliga kan jag rekommendera följande länk för att skapa en idé-debatt. Länk: traditionochfason.wordpress.com
|
|
Inlägg #7: Postat: 2011-02-07 20:53:00
|
Aguirre |
Leif...Ju mindre moraliska muskler man har, ju mer militära muskler tycks man behöva...Vi kanske skall börja jobba så smått på att liksom ta bort krig från jorden...eller skall vi anse det helt "utopiskt" och Don Quixjote, och inse att krig är här för att stanna ? Är ditt budskap till ungdomen - Glöm det, krig kommer vi alltid att ha ?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2011-02-07 22:25:00
|
Jocke S-43 |
"Kvinnor och barn", men inte män? Så länge som det är helt legitimt att under vissa omständigheter döda män, unga män, i visst klädesplagg, "uniformen". Så kommer det inte att bli någon verklig fred på jorden! Den dagen som mäns liv och kroppar jämställs med kvinnors, så har vi kommit en bit på vägen mot en fredligare värld. Men jag tvivlar definitivt på att "queerfeministisk"a MP har förmågan att ta till sig den tanken. Kanske någon annan här...?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2011-02-08 10:13:00
|
Jan Olsson |
En "liten" grön filur,med växtsaften kvar bakom öronen - kan inte bli annat än tokigt! - kom igen,när Du börjar bli "råbarkad" på stammen! -Mvh.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2011-02-08 12:48:00
|
Aguirre |
Aj i hela huvudet....nu är jag iofs 50, men här skriver man liten grön filur och queerfeministisk...med nån slags "vi gamle vet visdom". Det gnälls mycket över att ungdomen skiter i de gamla,och att de sitter ensamma på hemmen i dagens Sverige...tror fan det.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2011-02-08 14:11:00
|
Leif E Ström |
Aquirre, jag vet att jag inte är en fri människa, om så vore, skulle jag inte kritisera för mig okända medmänniskor. Men för att utnyttja de eventuella moraliska muskler man besitter krävs även en viss maktstruktur. Annars kan omgivningen uppfatta dig som vilsen och rastlös. Vill du att jag skall uppfatta dig som fri? Först när ett samhälle besitter mer förnuft än visioner känner jag mig trygg. Apropå
det myckna gnället på våra ungdomar hoppa in i närmaste klassrum och pröva dina moraliska muskler. Undertecknad har spanat in Klass 9:a, lärarna behöver all hjälp de kan få.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2011-02-08 14:55:00
|
Aguirre |
#11.Jag tillhör ju dom som anser att skolan bara står i vägen för ungdomarnas utbildning..så jag vill väl snarare ha ut dem ur klassrummen..och det enda lärarna behöver är en omedelbar friställning och omskolning.Jag har svårt att se nåt "förnuft" i att ersätta demokrati och fredssträvan med vapenproduktion och i detta känna sig "trygg"...det är en märklig spiral man sätter igång då...ett gäng beväpnade rädda människor,som måste beväpna sig hårdare, för att de andra rädda gängen beväpnar sig mer...Jag har lärarvikkat på högstadiet för decennier sedan och då var det bara i lärarrummet problem med ostyriga,rigida idioter uppstod.Vi är nog inte "fria" nån av oss Leif...men så är ju frihet inget tillstånd man kan vila i..utan en spännande kollektiv process som vi måste hålla rullande.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2011-02-08 15:12:00
|
Aguirre |
Leif..kanske skall poängtera att det är inte "okända människor" jag kritiserar, det är vad som skrivs här. Vem som skriver det är ointressant.Sak och person.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2011-02-11 14:39:00
|
Patrik |
"Fredsmakt" låter ju fint, men vad betyder det? Man kan inte utöva mycket inflytande genom att göra ingenting, hur bekvämt och civiliserat det än kan verka. Det kan funka om den man vill påverka är beroende av att man gör någonting t.ex vid strejker, men funkar väldigt dåligt om en främmande makt kommer på att de vill använda ens territorie och kanske passa på att ta med lite saker hem också. Så tanken du förmedlar, som språkrör, är knappast ny, och den är testad. Flera väldigt fredliga civilisationer har krossats såpass att de inte idag existerar av civilisationer med reell makt. Om du är ute efter att förändra människans natur, för att din plan skall fungera, så är det kanske lite optimistiskt.
|
|