Inlägg #1: Postat: 2011-01-27 14:57:00
|
Anti-rasist |
Jag välkomnar verkligen inte rasister, dessa är en belastning för samhället, då de cementerar segregation och motsättningar. Vi måste alla hjälpas åt att bygga vidare på det samhälle våra förfäder en gång grundlade. Övertygade rasister har en attityd som verkligen skrämmer mig, deras tala frånvaro av känslor när de pratar om "dem" får mig att rysa av obehag. På riktigt.
Därför är det fullkomligt oförståeligt att det dag efter dag släpps in mängder av rasister i landet. Konverserade en gång med en okänd arabisk muslim, i Frankrike, som å det starkaste avrådde mig från att ta mig en afrikansk maka. För jag visste väl vad som skedde om man "blandade vitt och svart? Allt blir brunt..."
Man skall vara väldigt medveten om att rasismen är stor och växer bland många MENA-invandrare. Detta visar sig genom att de bosätter sig bland gelikar, gifter sig inom egna gruppen och t o m bannar utbrytare, sätter barnen i religiösa friskolor och inte minst, deras ungdomar rånar pur-svenskar med rasistiska motiv.
Man bör inte tolerera intolerans. Det är dumt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2011-01-28 06:20:00
|
Pia I |
Detta var en av de bästa artiklar jag läst på sourze! Tack för den insiktsfulla och ödmjuka inställningen! Så måste man tänka för att komma vidare. Alla de saker du räknat upp, har bidragit till nuvarande situation.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2011-01-28 06:23:00
|
Pia I |
En orsak till problemen i Sverige, är också att det finns ingen tid att tala med varandra. Folk talar hellre med facebook än med människor av kött och blod. Då uppkommer många missförstånd, som kan bli väldigt ödesdigra. Man kommer bort från saker och tings verkliga förhållande och får en skev bild av verkligheten.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2011-01-28 09:17:00
|
Aguirre |
#1 "Detta visar sig genom att de bosätter sig bland gelikar, gifter sig inom egna gruppen och t o m bannar utbrytare, sätter barnen i religiösa friskolor" Det låter ju som du pratar om den svenska överklassen...eller journalister..eller nån annan priviligierad svensk grupp...Hur många Östermalmskärringar gifter sig med en snickare från förorten ? Hur många förortsbarn går på Sigtuna mammon-friskola ?..och dessa behöver inte råna oss...de har "värdepapper" som gör att de rånar dig varje gång du handlar.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2011-01-28 09:54:00
|
Pia I |
#4 Håller med.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2011-01-28 14:29:00
|
Leif E Ström |
Att språka i ett rör ger alltid oönskade effekter, det förväntade är att via röret nå fler, men istället blir det förvrängt och polariserat. Richard Melkerssons artikel ”Vad skall ni göra år osss rasister” eftersökte konkreta lösningar på hur landet skall få bukt med anonyma svartsynta människor i landet. Några av din förslag Yuri, är att vi bl.a skall börja bygga energieffektiva bostäder och satsa på kultur. Är du seriös? Inget annat land i världen har så mycket kultur som det här landet. Vi har för närvarande ett flertal ”kulturella” samlingsplatser där mångkulturens nya schatteringar gett ett sådant överslag, att verksamheter nödsakat stänga av andra anledningar än just den ekonomiska. Den överideologi som du och många förkunnar bör inte offentliggöras utan förkunnas likt religioner i slutna sällskap, samt bedrivas utan statliga medel. Försök för en gångs skull tänka lite längre och addera med en gnutta ärlighet. Du som en grön ungdom i dubbel bemärkelse, bör erkänna att du skiter i vilka kostnader det svenska samhället ställs inför. Era appeller borde vara: ”Vi skiter i att kärnkraften är billig, vi vill inte ha den”, samt ”landets kultur får inte undantränga vår egen”.
Så länge det finns människor kvar i det här landet som upplevt ett sammanhållet och fungerande svenskt samhälle, får du räkna med ett brett avståndstagande i från allt kontraproduktivt snömos.
Men Yuri ge inte upp, om 25 år kommer Tellus att bli överhettad och snömoset har smällt, och vi avståndstagare, är alla begravda i ett land som vi inte föddes i. Lycka till!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2011-01-28 22:20:00
|
forsblom |
Om jag kritiserar en kultur, är jag en rasist då? Om jag kritiserar en religion, är jag en rasaist då? Men låt oss låtsas att jag är jävligt irriterad på den svenska kulturen och låt oss låtsas att jag är jävligt irriterad på den Svenska kyrkan, är jag en rasist då? När jag biktar mig i den katolska kyrkan räknas detta inte som en synd. Men hur ska jag förhålla mig till den politiska synden?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2011-01-28 23:06:00
|
Aguirre |
F-bom...du är rasist om du kritiserar en ras utifrån att de p.g.a. rasen generna är sämre än din ras..i de fall du nämner är du inte rasist, utan bara allmänt vresig och intolerant.Däremot är det vanligt att dölja sin rasism genom att kritisera rasens religion,kultur eller annat..men det är ju bara du och din biktfader som vet om det är ditt syfte.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2011-01-28 23:13:00
|
forsblom |
#8 Aguirre. Hur är det med dig själv när du biktar dig?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2011-01-29 08:30:00
|
Aguirre |
Jag biktar mig inte i den katolska meningen...men jag har en stående bön till Herren om att skänka mig mer tålamod och mer ödmjukhet...men varje gång jag tar nattvarden så inser jag att jag snarare blivit otåligare och mer påstridig...så i den meningen är jag inte bönhörd..så ske Herrens vilja.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2011-01-29 09:52:00
|
Pia I |
Man kan sprida rykten om en människa att den är rasist, för att den sagt något om invandrare eller innevånare i andra land som människor automatiskt klassar som rasistiskt. Då bryr man sig bara om dennes yttrande inte om något annat. Det kan vara en väldigt intelligent person, duktig på många sätt, men att säga "fel"kan stämpla människan för resten av livet. Faktiskt ganska onödigt. Man kan ofta inte skilja på vad som är rasism och åsikter. Åsikter bör man få ha.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2011-01-29 10:18:00
|
Inger Olsson |
#10 Hur ska Gud höra dig när samvetet är blockerat ;-
|
|
Inlägg #13: Postat: 2011-01-29 12:30:00
|
Aguirre |
#10 Han hör mig och skrattar åt mig...så det kan inte vara helt blockerat.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2011-01-29 18:19:00
|
arga gubben |
Aguirre #8
"vanligt att dölja sin rasism genom att kritisera rasens religion,kultur eller annat"
Det var väl ändå ett ovanligt korkat uttryck. Därmed är det mesta kritik rasism och så är vi inne i struntkarusellen ige
|
|
Inlägg #15: Postat: 2011-01-29 18:46:00
|
Aguirre |
Ja..alternativet är ju att alla är ärliga..men det vet vi ju att de inte är...eller hur ? Så då vill du att vi bara skall kalla dem rasister som strikt håller sig till att utdöma en folkgrupp p.g.a. deras genetiska ras ? D.v.s. Om en dörrvakt nekar alla mörka att kommma in på stället så är det inte rasism ? Konstigt blir det då.
|
|