Vad skulle driva oss i ett pengalöst samhälle?

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2011-01-27 08:32:00
Jan Olsson
Läst,men inte förstått! - ????????
Inlägg #2: Postat: 2011-01-27 08:46:00
Aguirre
Finns väl mer avvägda sätt att fördela sysslorna i ett samhälle utan pengar...men tanken är ett måste..ett roligt alternativ är att sätta ett digitalt bäst före datum på "lönen" så att ingen kunde ackumulera en massa pengar..det skulle snart ändra våra värderingar om vad som är värt nåt.
Inlägg #3: Postat: 2011-01-27 09:04:00
Inger Olsson
Tja, finns ju samhällen som inte har "pengar" utan t ex svinabeten ist... Det handlar snarare om symbolik. Människan kommer alltid att värdera och därmed skapa värden för uttryck i handling...
Inlägg #4: Postat: 2011-01-27 09:34:00
Inger Olsson
#1 du behöver bara läsa sista sidan av K Marx "Det kommunistiska manifestet" så förstår du ;- Det var alltså inte mycket till förändring i artikeln!
Inlägg #5: Postat: 2011-01-27 09:48:00
Aguirre
filosofen Rikard Matz...inte Marx sa " Det mesta som görs för pengar borde aldrig bli gjort"....avskaffande av ackumulerbar valuta skulle alltså förändra synpunkten på vad som är värt att göra i ett samhälle..t.ex så tror jag inte att folk skulle besluta sig för att tillverka nyckelringar med Musse Pigg på i en svältande värld...om det inte vore för pengar. Så det kommunistiska manifestet ger nog inte så mycket..annat än att det används som "locket på replik" av konservativa tankevilla människor.
Inlägg #6: Postat: 2011-01-27 11:00:00
Micke A
För att skapa ett samhälle utan pengar krävs att befolkningen uppfostras i samhällsansvar och engegamang, att kunna bli läkare utan att tänka på att tjäna pengar på det, eller lärare, andra jobb skulle naturligtvis bli bortsorterade eftersom behovet av lyxkonsumtion skulle försvinna.
Samhällsansvaret skulle bli att gå till olika typer av arbeten som har ren samhällsnytta, lönen är bostad och mat.
Sedan får kulturarbetare underhålla befolkningen kvällstid, dels live, dels via TV-radio eller bio.
Dessa arbeten att skapa kultur skulle många människor slåss om att få utföra och på det sättet skulle en folkets kultur skapas.
Jag tror att de aggressioner som finns i samhället skulle försvinna utan pengar, ingen behöver vara avundsjuk på sin nästa, och krig, rasism och annat är ju saker skapade av det kapitalistiska samhället så detta skulle försvinna av sig självt.
Jag tror att även habegäret skulle försvinna när alla kan skaffa det grannen har.
Se bara senaste avsnittet av Solsidan när Johan Renhborg får psykbryt när han ser Jonas Karlssons båt samt att han är god för 22 miljarder, han skulle inte få ett sådant psykbryt eftersom i ett pengalöst samhälle kan han skapa sin egen tillvaro precis som han vill, förutsett att samhället anser nyttan i att tillverka vissa prylar.
Tillverkningsindustrin kan nästan helt lejas ut på robotar, en person kan sitta och trycka på en knapp hela dagarna, den personen kan vara utbytbar från vecka till vecka, då kan man tillverka de prylar som fortfarande behövs.
Men ingen kommer ge oss ett sådant samhälle gratis om inte vi själva tar det eller om det kapitalistiska samhället kapsejsar, det enda som behövs är en eektromagnetisk puls för att det systemet ska braka eftersom hela ekonomiska systemet finns i datorerna i dag.
Inlägg #7: Postat: 2011-01-27 11:21:00
Inger Olsson
Programmet "Solsidan" begriper jag inte ens att man kan titta på! När det gäller avundsjuka/svartsjuka tror jag inte att det är pengar som egentligen ÄR drivkraften... Även kapitalstarka har ju dessa "egenskaper"... /// Kapital är 1 resurs som kan, i grunden, bytas mot "annan" värdemätare. Gissar på att "pengar" kommer att försvinna och ersättas med avancerat "chips" i det kontantlösa samhället... Vilka "värden" som läggs/lagras på "chipsen" återstår att se?
Inlägg #8: Postat: 2011-01-27 12:56:00
Spartacus70
Inger, dessa chips finns redan, RFID och implementeras i människor av olika anledningar. I djur har vi haft den i många år. Men tillbaka till ämnet för detta intresserar mig oerhört. Vad många glömmer eller inte vet om är ju faktumet att våra pengar bara är en vara, en lapp eller mynt som säger att du kan byta in mot motsvarande värde i andra varor eller tjänster. Dessa är ju den minsta delen av våra pengar och motsvarar bara några av allt vi har. Det vi har mest av är skuld. Ja skuld eller digitala pengar. Då banker och kreditinstitut mfl har låga kassakrav, max 15 för Riksbanken tex så kan de skapa nya pengar ur tomma luften, så länge de kan täcka upp detta med max 15, vilket i verkligheten i regel är snarare 8-10. Det enda som krävs är en påskrift av dig så skapas en skuldsedel och voila, pengar har skapats. Så här fungerar bankvärlden sedan många år och när du räknar in räntan som är den riktiga boven, så upptäcker du att vi har ett system som ständigt kräver att vi skapar mer pengar för att kunna betala räntan. Därav måste vi ha ständig tillväxt och det är detta som håller på att ta livet av oss. Pga tillväxten måste vi jobba hårdare, effektivare och längre vilket leder till mera skador, depressioner, folk som går in i väggen sämre arbetsmiljöer och den klassiska avundsjukan. Och för att underhålla den ständiga tillväxten måste vi hela tiden hitta på nya prylar, fler modeller och en massa skapade behov som vi aldrig har eller kommer att behöva eg. För att inte tala om vilken industri som har skapats pga det monetära systemet med banker, investmentbanker, kreditinstitut, försäkringsbolag, advokater, terapfter, rehab och för att inte tala om den ondskefulla undre världen som skor sig på oss skattebetalare och tvingar oss att jobba ännu hårdare. Ni kan säkert räkna upp fler.
Jag brukar bråka med en god vän till mig som är övertygad om att vi är gjorda för att arbeta. Jag brukar svara med hur det kommer sig då att vi bara använder en liten del av vår hjärna men sliter ut vår kropp i förtid? Vi ska inte arbeta – vi ska skapa. Som nämns ovan så låt tekniken utföra alla monotona arbetsuppgifter och då vi inte är beroende av pengar, kan vi skapa förutsättningar som gynnar oss alla istället för bara några få. Vi ska inte glömma att vi har kommit så långt i industrialiseringen att det inte längre är lönt för maskinerna att ta över våra jobb då ju fler maskiner, desto mindre arbetare med köpkraft. Vem ska köpa varorna om maskinerna tar över? Så vi är redan i ett skede där vi måste tänka om. Jag tror inte ett dugg att det skulle vara svårt att varken sysselsätta sig själv eller få saker och ting gjort. Men istället för slaveriet som drivkraft så hade vi haft passionen. Vi kan utan att behöva tänka på vem som har råd till vad, istället kunna tillverka det bästa till alla.
Tyvärr är det så att detta kan vara en potensiell framtid då vi redan i dag har så stora problem i världsekonomin, att vi inom något år kommer att få uppleva den största ekonomiska kraschen i världshistorien och jag säger inte detta för att skrämmas eller få uppmärksamhet. Så vi bör på allvar tänka till och fundera på hur det skulle kunna vara att leva utan detta ok som kallas pengar.
Inlägg #9: Postat: 2011-01-27 14:28:00
Inger Olsson
#8 Jo jag vet, men menade på än mer förfinade "chips"...
Inlägg #10: Postat: 2011-01-27 14:33:00
Spartacus70
Det finns redan så fina "chips" att de kan injicerat via nål och innehålla informaton som rör din personliga situation såsom hälsa och ekonomi. Det allra häftigaste med dessa chip är om och när vi väl går över till dom så kan man stänga av oss med ett knapptryck. Smidigt om man har människor inom samhället som man inte vill ha.
Inlägg #11: Postat: 2011-01-27 14:52:00
Dag Nilsson
Pengar är mått på skulder. Finns det mycket pengar så finns det mycket skulder. Så är det. Och nästan ingen känner till det. --- Vad består skulden av - MÄNNISKOTID. När du pantsätter ditt hus vid en belåning så är det inte huset som står i skuld till banken, det är du. Det är din MÄNNISKOFRAMTID. Huset är bara bankens säkerhet om du fallerar. Säkerheten gör att banken kan finna en annan att skuldsätta om du kroknar. En annan som lämnar löfte om sin MÄNNISKOFRAMTID. --- Den samlade penningmängden i Världen är ett mått på det samlade slaveriet i Världen. De som äger pengarna i Världen äger i själva verket MÄNNISKORS FRAMTID. --- Det talas om den fria Världen med USA som förebild. I en sådan värld kan man tjäna mycket pengar och bli rik på pengar. I själva verket är all samlad penningrikedom någon annans bundenhet. Ju mer pengar desto mer uppbunden - skuldsatt - MÄNNISKOTID. Mer pengar betyder ökad ofrihet, ökat slaveri. Dessa ord är sanna ord och det är sanningar som nästan inga människor känner till. Hurra, för vår frihet och för vår demokrati!
Inlägg #12: Postat: 2011-01-27 15:04:00
Spartacus70
Hej Dag, väl talat. Än färre känner kanske till att det moderna beskattningssystemet enbart är till för att staten ska kunna pantsätta folket gentemot deras finansiärer,dvs bankkartellerna. Säga vad man vill men dumma är dom inte. Staten är ju bankernas bästa kund då de alltid får sina pengar tiibaks. Det är därför som våra politiker är så måna om att vi alla har jobb och kan betala skatt, men säljer det som välfärd och frihet. Haha
Inlägg #13: Postat: 2011-01-27 17:08:00
Dag Nilsson
#12 Tack Spartaus! Jag vill även tillägga den fenomenala konspiration som överklassen utsatt resten av oss för i tusentals år. Man håller ihop, konspirerar i slutna rum och man slår stenhårt vakt om system som generation efter generation försäkrat dem om deras privilegier. Den rätt överklassen tar sig är att bruka oss andra som djur. När de blivit riktigt till sig i trasorna har det även hävdats att de har fått rätten av Gud att bruka oss efter eget gottfinnande. --- Konstant har man tutat i oss att vad de gör är så frälsande för oss att vi nådigt skall tack om vi får utföra arbete åt dem för att i gengäld för tillbaka 1/10 av vad det var värt. --- Det skulle ha läckt ut! Så onda människor finns inte! Ja ja, vad skall man säga åt alla kvarsittare i söndagsskolan som lever på illusionen att själva bli uppryckta ett pinnhål närmare det oantastliga frälset. Om de bara lyder och lovar på sina bara knän att de aldrig skall kräva att behandlas som jämlikar.
Inlägg #14: Postat: 2011-01-27 17:28:00
elasar
Pengar som drivande kraft är ett falskt incitament. Är en piska ett bra incitament för en slav? Eller att du ska få din belöning i ett afterlife som religionen inbillar folk medans sociopaterna skrattar hela vägen till banken? Zeitgeist: Moving Forward 2011.
Inlägg #15: Postat: 2011-01-27 17:36:00
Spartacus70
Precis Elasar. Drivkraften måste vara kärlek, passion och viljan att utvecklas som en unik individ med hänsyn till alla andra. Enkelt förklarat, vi måste sluta tänka med egot och börja agera från hjärtat.
Inlägg #16: Postat: 2011-01-27 19:42:00
CMO
Vitsen med pengar är att om jag vill ha en liter mjölk så behöver jag inte nödvädigtvis ha den vara eller den tjänst som mjölkbonden är i behov av. Han kan ta mina pengar och köpa det han behöver av vem som helst. När man får lön i pengar och priser sätts i pengar har man lätt att sätta priset på en vara eller en tjänst i relation till den arbetsinsats man måste göra. Pengar är helt enkelt en av världens fiffigaste uppfinningar, och att ta bort dem är lika dumt som att ta bort någon annan uppfinning som gör livet enklare. I alla fall inte innan någon hittat ett bättre alternativ. Var och en som vill leva ett liv utan pengar som främsta drivkraft har stora möjligheter att göra det. Problemet med stolliga världsförbättrare är att de vill tvinga på sina egna ideal på alla andra.
Inlägg #17: Postat: 2011-01-27 20:02:00
Spartacus70
CMO, vad är det som är så fiffigt med pengar förutom att det leder till avundsjuka, brottslighet, girighet och död? Vad är det som man kan göra med pengar men inte utan?
Inlägg #18: Postat: 2011-01-27 20:13:00
Aguirre
CMO..vi kan göra ett undantag för dig så att du får ha kvar papperslapparna att leka med när framtiden rullar förbi dig. Men i övrigt så är drivkraften att ackumulera pengar en av de sjukaste motiven folk kan ha...världen svälter men CMO m.fl. vill producera mer skräp och lyx...för pengar är så fiffigt...CMO tror att alternativet till penningekonomin är att släpa grisar och mjölk runt för hand mellan konsumenterna i nån grottversion...så långt kan han tänka.
Inlägg #19: Postat: 2011-01-27 21:23:00
Dag Nilsson
Här skiljer vi oss kanske åt, Spartacus, Aguirre och jag. Jag är nämligen inte på något sätt emot pengar i sig. Jag delar CMO:s rationella syn på att ha en värdemätare man samtidigt kan handla med. --- Vad jag är emot är att de med banktillstånd bankerna skapar pengar genom skuldsättning av individer, företag och stat,kommun och landsting. --- Jag vill omedelbar skrota detta galna system
och se till att endast Svenska staten skall få skapa pengar och då endast pengar som representerar medborgarnas gemensamma egendom.
Bankerna får sedan blir förmedlare av pengar. Men de får inte skapa egna genom kreditgivning. --- Alltså - slut med "skuldmyntfot" Istället blir varje krona ett andelsbevis i den gemensamma svenska egendomen. Inte heller någon guldmyntfot som det finns en del som hatar det allmänna som tycker. Det skall vara folkets pengar, utgivna av folket och för folket. Alla ränteintäkterna kommer att göra skatterna onödiga.
Inlägg #20: Postat: 2011-01-27 22:23:00
CMO
#17 Spartacus det fiffiga förklarade jag ju i inlägget. Vare sig brottslighet girighet eller död är naturligtvis beroende av pengar. Koppla in hjärnan innan du skriver nästa gång. #18 Good luck...
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...