Valt inlägg:
Inger, dessa chips finns redan, RFID och implementeras i människor av olika anledningar. I djur har vi haft den i många år. Men tillbaka till ämnet för detta intresserar mig oerhört. Vad många glömmer eller inte vet om är ju faktumet att våra pengar bara är en vara, en lapp eller mynt som säger att du kan byta in mot motsvarande värde i andra varor eller tjänster. Dessa är ju den minsta delen av våra pengar och motsvarar bara några av allt vi har. Det vi har mest av är skuld. Ja skuld eller digitala pengar. Då banker och kreditinstitut mfl har låga kassakrav, max 15 för Riksbanken tex så kan de skapa nya pengar ur tomma luften, så länge de kan täcka upp detta med max 15, vilket i verkligheten i regel är snarare 8-10. Det enda som krävs är en påskrift av dig så skapas en skuldsedel och voila, pengar har skapats. Så här fungerar bankvärlden sedan många år och när du räknar in räntan som är den riktiga boven, så upptäcker du att vi har ett system som ständigt kräver att vi skapar mer pengar för att kunna betala räntan. Därav måste vi ha ständig tillväxt och det är detta som håller på att ta livet av oss. Pga tillväxten måste vi jobba hårdare, effektivare och längre vilket leder till mera skador, depressioner, folk som går in i väggen sämre arbetsmiljöer och den klassiska avundsjukan. Och för att underhålla den ständiga tillväxten måste vi hela tiden hitta på nya prylar, fler modeller och en massa skapade behov som vi aldrig har eller kommer att behöva eg. För att inte tala om vilken industri som har skapats pga det monetära systemet med banker, investmentbanker, kreditinstitut, försäkringsbolag, advokater, terapfter, rehab och för att inte tala om den ondskefulla undre världen som skor sig på oss skattebetalare och tvingar oss att jobba ännu hårdare. Ni kan säkert räkna upp fler.
Jag brukar bråka med en god vän till mig som är övertygad om att vi är gjorda för att arbeta. Jag brukar svara med hur det kommer sig då att vi bara använder en liten del av vår hjärna men sliter ut vår kropp i förtid? Vi ska inte arbeta – vi ska skapa. Som nämns ovan så låt tekniken utföra alla monotona arbetsuppgifter och då vi inte är beroende av pengar, kan vi skapa förutsättningar som gynnar oss alla istället för bara några få. Vi ska inte glömma att vi har kommit så långt i industrialiseringen att det inte längre är lönt för maskinerna att ta över våra jobb då ju fler maskiner, desto mindre arbetare med köpkraft. Vem ska köpa varorna om maskinerna tar över? Så vi är redan i ett skede där vi måste tänka om. Jag tror inte ett dugg att det skulle vara svårt att varken sysselsätta sig själv eller få saker och ting gjort. Men istället för slaveriet som drivkraft så hade vi haft passionen. Vi kan utan att behöva tänka på vem som har råd till vad, istället kunna tillverka det bästa till alla.
Tyvärr är det så att detta kan vara en potensiell framtid då vi redan i dag har så stora problem i världsekonomin, att vi inom något år kommer att få uppleva den största ekonomiska kraschen i världshistorien och jag säger inte detta för att skrämmas eller få uppmärksamhet. Så vi bör på allvar tänka till och fundera på hur det skulle kunna vara att leva utan detta ok som kallas pengar.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?