Vad händer med vårt klimat?

Den här tråden diskuterar artikeln Vad händer med vårt klimat?.
Inlägg #1: Postat: 2011-01-17 17:34:00
Jan Olsson
Om jag vore 1000 år - skulle jag med ett leende känt igen mig i vädrets växlingar - nu är jag bara 78 - så jag minns inte allt! - men att det var kallt i Skåne på 40-talet - det minns jag verkligen - det vi upplever nu - har funnits tidigare - bara det att vi inte minns! - den som kommer ihåg när Frankrike var en öken - den är död sedan länge! - o.s.v. -
Inlägg #2: Postat: 2011-01-17 19:21:00
Lordchaos
jag tror ändå på detta med global uppvärmning, men anser det hänger samman med årstidena, har märkt att det är varmare på sommaren än på vintern t ex.
Inlägg #3: Postat: 2011-01-17 19:42:00
Lordchaos
.. i vilket fall som helst, vi har plusgrader i skåne nu vilket gör stora rubriker på nyheterna, ”skåne svämmar över i värmen” underförstått harmagedon är nära. Men förklaringen till att vägarna står under vatten är att man aldrig plogade dem när snön föll, vilket med tiden medförde decimtertjock pack-is med hål i som nu har börjat smälta.
Inlägg #4: Postat: 2011-01-17 20:38:00
Tage Sundin
Freds uppfattning, om jag förstått honom rätt, är att klimatet bestäms i större utsträckning av solens aktiviteter än av pruttande kor. Hans resonemang är pedagogiskt, stringent och lätt att följa. Det resonemanget är dessutom en veritabel sågning av hela Klimatreligionen och alla dess överstepräster och gycklare som lurat skjortan av så många lättpåverkade och godtrogna människor jorden runt.
Inlägg #5: Postat: 2011-01-17 21:37:00
Jocke S-43
"Jag träffade för en tid sedan ett kommunalråd som anförtrodde mig att de tänkte satsa på vindkraft. Min fråga var vad man tänkte göra när vinden inte blåste". Ungefärligt citat Ja det här säger väl en del om Fred Goldbergs tänkande!? Utanför det lokala tänkandet existerar inget annat! Slutar vinden blåsa i kommunen, så är det ajöss med energin!? Och samma när det gäller klimatet, är det kallt här, regnar där osv, så visar det klimatteorins felaktighet, enligt Goldberg m.fl.
Sedan är det inte politikerna som driver på klimatfrågan, tvärtom, de bromsar. Det är klimatforskarna delvis driver på, och 97 av dessa är vetenskapligt övertygade om att människan påverkar klimatet precis som vi påverkar en hel del annat på vår planet, miljö, resurser osv! Och Fred Goldberg tillhör inte klimatforskarna kan jag tillägga. Visst kan man ha en åsikt, men att det är i första hand politikerna bakom, är helt felaktigt!
Inlägg #6: Postat: 2011-01-18 00:37:00
Aguirre
Det som händer med vårt klimat är att bizznizzmännen har omvandlat det till köp o säljbara utsläppsrätter som blir goa pengar för dem...som hamnar på din elräkning och i de produkter du köper. Annars har inget hänt med själva klimatet de kommer kalla och varma perioder i cycler mest p.g.a. solaktiviteten som det talas om.
Inlägg #7: Postat: 2011-01-18 03:04:00
Magnus A
Jocke S-43. Intressant ilska i ditt svar -- och liksom okunnighet. 1 När det gäller vindkraft vk visar studier att den varierar kraftigt på kontinental bas, dvs på så stora områden som täcker de "smarta nät" man tror är frälsningen för varierande vind. Alltså är det inte bara lokala förhållanden som är vk:s problem och Goldberg talade om när det blåser, inte lokalt i samma kommun. Argument ändå pedagogiskt, om Goldberg menat så, eftersom det visar att vk inte ger oberoende och osäkra kostnader. 2 Var hävdar Goldberg att väder är klimat? Det förefaller att i december har svängt om tillglobalt kallare än normalt globalt på land och till havs satellitdata och väderbyråers info för världsdelar. 3 Ditt påstående att 97 procent tror på klimatkatastrof är rent lurendrejeri i form av en studie som felaktigt hävdar att de klimatforskare som anser att det blivit varmare sedan 1800-talet samt att CO2 kan påverka klimatet tror på IPCC:s scenarios av klimatkatastrofer. Inget kan vara mera fel. Jag som på sund vetenskap och fysikutbildad avvisare av klimatlögnen, och troligen även Fred Goldberg, skulle tillhöra nämnda 97 procent i studien av Doran och Zimmerman. Så ljuger klimathotrörelsen hela tiden, utan uppehåll. Långt mer genuina studier frågande vad klimatforskarna anser visar inte konsensus men stor skepsis hos klimatforskare.
Inlägg #8: Postat: 2011-01-18 13:07:00
Jocke S-43
7 Var är argumenten? En del tror si och en del tro så? Men mycket få av de som forskar på området, och vi pratar alltså inte om Goldberg eller climatescam vill avfärda klimatteorin. Och det handlar till syvende och sist också om riskbedömning. Vill vi riskera livet, efter alla andra miljökatastrofer? Dessutom, redan dra bilarna t.ex väsentligt mindre än för tio år sedan, genom debatten upp på företagsnivå, viktigt! Och oljan kommer att ta slut, liksom uranet. Men vinden sluter knappast att blåsa globalt, även om det verkar vara stiltje på sina håll... som hos Goldberg. Och solen kommer inte att sluta skina får vi väl hoppas på ändå! och detta är det väsentliga.
Danmark får 20 av energin från vindkraft, forskning där siktar på att även kunna lagra energin. Spanien och Tyskland får 10 av energin från vindkraft. Faktum alltså, oavsett stiltje! Kolla hur mycket svensk kärnkraft stod stilla, och hur mycket vattenkraft som minskar per årstid! Återkom sedan! Tyskland har mindre landmassa, men tio gånger större befolkning än Sverige! Hur mycket mer energi blir det, än de ynka /watt som Sverige tar ur vinden!?
Inlägg #9: Postat: 2011-01-18 13:13:00
Jocke S-43
"Svensk kärnkraft står stilla allt oftare. Produktionen har minskat varje år sedan 2004." DN
Länk: google.se
Inlägg #10: Postat: 2011-01-18 15:35:00
Magnus A
Jocke S43. Ser du inte mina argument, ta av dig hatten! Det du kan efterfråga är möjligen källor för mitt argument 1, nämligen data i första graf här, som visar vk:s output i UK och Europa: tinyurl.com/6gsodb . Dansk vk anger man tillför 4 procent el, inte 20 procent. Elprod på natten skänks bort gratis till Norge och delvis till vårt land där vattenkraft då slås av. Riskera livet? Nja, 2 C varmare och ingen is på Arktis var fantastiskt bra för djur och natur, t ex under holocena optimum. Menar även Tyndalls centers Mike Hulme här: youtube.com/watch?glUS&hluk&vXuxDkXwhtSo Klimatforskare och faktiskt alarmist James Hansen sa 1986 att uppvärmning i USA blir bortåt 4.5 C mellan 2010 och 2020. Är kanske 0.4 C nu. Liknar Paul Ehrlich extrema domedagsprofetior på 70-talet om resursbrist, befolkningskatastrof och svält som skulle resultera i att USA:s befolkning decimerades med ca 85 procent och världens befolkning med 1/3 till år 2000. Alla hans profetior kom på skam och det han varnade för tvärtom förbättrades! James Hansen önskar nu kinesisk repression kring CO2-utsläpp samt naturligtvis att en global styrelse detaljkontrollerar CO2-utsläpp och då naturligtvis detaljkontrollerar samhällsekonomin. Beträffande klimat finns fysik bakom, men den påhittade IPCC representerar är falsifierad, och grenen av politiserade klimatforskare som driver frågan baktalar Henrik Svensmark som senaste år nu många gånger i forskning bevisat att solen styr klimat via kosmisk strålning och moln. Med ny kärnkraft räcker väl uranet i typ 10000 år. Då har vi tid att utveckla fusion, inte sant?
Inlägg #11: Postat: 2011-01-18 15:39:00
Thomas L. Aabo
Artikeln bekräftar vad jag i många år trott och misstänkt. Tack för det. är man en jävel på historia så faller man inte lika lätt för kvällstidningars slaksreportage
Inlägg #12: Postat: 2011-01-18 15:45:00
Magnus A
Jocke S-43: "Svensk kärnkraft står stilla allt oftare. Produktionen har minskat varje år sedan 2004." Okej, så du har noterat propagandan. det är nu så att svensk kärnkraft levererar till 70 procent, vilket är bra. Normal variation i vinden mellan olika år bl a beroende på faser i klimatcykeln ENSO och liknande gör att vindkraft lätt vissa år går ner på endast 2/3 av över tid genomsnittlig produktion. Dagar eller veckor kan vk-produktion såklart sjunka till 10-20 procent av förväntad snittproduktion. Kärnkraften går samtidigt och just nu till mellan 85 och 100 procent. Just nu stabilt till 100 procent. Problem som stopp för O3 tar ner produktionen 10-15 procent under en tid, men kärnkraften levererar förutom den lilla saken högt och jämt på maxeffekt. Nämnda 70 procent innebär att 30 procent är mestadels planerad bortkoppling under sommaren och för normalt underhåll. Att de journalister som till k50 procent gillar V och MP och engagerade sig i kärnkraftsmotståndet skriver stora rubriker om att kärnkraften står stilla är propaganda i förhållande hur det ser ut. Utan kärnkraft har vi ingenting, även om snordyr och för elproduktion missanpassad vk 10-dubblas.
Inlägg #13: Postat: 2011-01-18 15:54:00
Jocke S-43
Här är internationell statistik, Europa. Även t.ex Kalifornien satsar sedan länge på vindkraft. Av energiförbrukningen, Danmark över 20, Iberiska halvön över 10, Tyskland,Irland kring 7-8. Här är väl inte rörliga energibrukare inräknade, som bilism. Sverige 1,5. Hur som helst, vindkraft är en realitet, och det är dessvärre kärnkraft också. Ja inte Lovisa i Finland då, hur länge har de hållit på? Men du får tro vad du vill, och välja vilka källor du önskar. Tar du ansvar för om du har fel? Det gör jag, att spara energi och gå över till alternativ energi ger bara fördelar, inte minst för U-länderna.
Länk: sv.wikipedia.org Europeisk vindkraft, Wikipedia
Inlägg #14: Postat: 2011-01-18 15:58:00
Magnus A
Jocke S-43. Att Tyskland och Spanien får kraft från vk oavsett stiltje stämmer inte. Spanien har tyvärr fått ekonomisk kris pga energipolitik. Den diskuteras överallt i europeisk media. En utredning av PhD Gabriel Calzada Álvarez vid Juan Carlos-universitetet har visat att den direkt lett till att jobb försvunnit och arbetslöshet stigit till över 20 procent. Helt apropå: Sökte enkelt förklara varför hypotes om att CO2 kraftfullt styr klimatet måste vara fel, här: tinyurl.com/68cv9ff /mvh Magnus Andersso
Inlägg #15: Postat: 2011-01-18 16:12:00
Jocke S-43
10 Naturligtvis är resursbrist orsak till ekonomikriser bl.a. en realitet redan nu, genom överbefolkning inte minst. Men de som förnekar klimatproblemen, vilken är en realitet, inte bara i värmeökning utan brist på stabilitet i systemen. Att sedan en och annan har haft fel, är inget bevis för någonting! I climatscame så har man kommit fram till att överbefolkning inte är ett problem, hela jordens befolkning skulle få plats i texas, och få 100 kvadratmeter var.Tror jag de kom fram till. Där kan man prata om feltänk, utan hänsyn till behoven! Du kan ju räkna ut hur många kärnkraftverk som behövs i världen 2050 med beräknade 9 miljarder invånare. Om mänskligheten skall nå samma energistandard som Sverige har idag! Eller hur många bilar det blir med en bil per två pers globalt. Och var energin till detta skall komma ifrån? Det behövs alltså ansvarsfullt nytänkande. Inte stiltje som hos klimatförnekarna, status quo, hårdnackade konservatism, västegoism och miljönegligering. Men inte ens alternativa energikällor kommer att kunna bli den nödvändiga ersättningen för oljan! Med nio miljarder!
Inlägg #16: Postat: 2011-01-18 16:22:00
Jocke S-43
Det blåser förstås alltid någonstans i Tyskland och Spanien. Och solen skiner även. I det senare landet beror krisen på helt andra orsaker än vindkraftverken, överbyggnation genom tidigare generösa EU-pengar främst! Detta är väl känt. Jag är där just nu och delvis sedan två år. Och Goldberg kunde lika gärna frågat någon vattenkraftskommun i Norrland: "Herregud vad skall ni med så mycket energi till?" Lika tokigt det! Slutsats, oljan räcker inte och är problem på andra sätt, likaså uranet min bäste Magnus Andersson! Och energisystem tar långt tid att utveckla.
Inlägg #17: Postat: 2011-01-18 22:45:00
askensten
En person som kan glädjas åt Fred Goldberg är Fredrik Reinfeldt. Han får vatten på sin överflödskvarn.
Laddar...