Svensk utan nationalitet

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2011-01-18 16:00:00
Thomas L. Aabo
Detta är rent som Kafkas roman. Horribelt är bara förnamnet. Jag ska bespara er ytterliggare invektiv svärord även om de vore på sin plats.
Inlägg #22: Postat: 2011-01-18 16:38:00
göran grauers
Jag har ALDRIG varit något ombud för NKMR och jag känner heller inte till deras metoder. Jag känner inte till att de skall ha några speciella metoder. Jag vet dock att Siv Wästerberg är medlem i NKMR och hon har vunnit flest mål mot Sverige i Europadomstolen av alla advokater i hela Sverige. Hon har all min respekt.
Jag har däremot, ideellt agerat juridiskt ombud åt människor i trångmål, jag har med andra ord fört deras talan emot främst myndigheter. Jag har lyckats återförena många familjer som drabbats av LVU.
Jag har inte en susning om vem Inger Olsson är och jag är övertygad om att hon inte har en susning om vem jag är eller vad jag gjort och inte gjort.
Inlägg #23: Postat: 2011-01-18 21:10:00
Arifi
Till er bror- och syster duktig som skriver om det egna ansvaret.Ja, visst har man som svensk medborgare ett ansvar för att ha grundläggande kunskaper om hur systemet fungerar i det egna landet.Dock är det väl så att Suzanne är född i Sverige, och då kan hon ju inte bara försvinna ur handlingarna för att hon flyttar utomlands? Kanske har jag på något sätt missförstått det hela, men ett problem verkar vara att hon inte har betalat skatt och sociala avgifter.Samtidigt har hon ju inte heller kostat något då hon befunnit sig i ett annat land.Det har väl ändå inte gått så långt att vi anser att som svensk medborgare skall du betala skatt i Sverige även om du bor och försörjer dig i ett annat land.
Hundarna verkar också utgöra ett problem för vissa men jag antar att Suzanne är väldigt fäst vid sina hundar och de har ju ingenting att göra med hennes sk.identitetsproblem.
Inlägg #24: Postat: 2011-01-19 09:32:00
Inger Olsson
#22 Enastående att du kan klara av så många överklaganden hit och hit på s k ideell basis, men att du uppenbart inte klarar av att hjälpa din avkomma med grundläggande info. när hon begav sig till USA? M a o - jag är i n t e imponerad av ditt engagemang i detta eller andra ärenden. Däremot "luktar" det. För mig alltså. Du är inte "okänd" på nätet. Du har skrivit en hel del artiklar...
Inlägg #25: Postat: 2011-01-19 09:48:00
Inger Olsson
#23 Bara det att några undrar vad som ÄR problemet i artikeln - är ju bara det ett frågetecken. Personligt ansvar handlar det inte bara om, men kopplat till omdöme.
Inlägg #26: Postat: 2011-01-19 10:14:00
erobwen
Att vissa människor härinne börjar prata om "oansvarig" är väl knappast något att förvåna sig över. Den svenska snål-kulturen är sådan. Att visa medkänsla sitter långt inne för vissa. Min fru har till och med sett en gravid kvinna på en buss som började gråta för att ingen ville ge upp sin sittplats. Vi svenskar är tydligen så hjärtlösa. Alla håller benhårt på sin rätt, och är benhårda i att kräva ansvar för andra... Till dessa hjärtlösa snåljåpar vill jag bara säga en sak: Vänta bara tills ni drabbas själva av någonting!
Inlägg #27: Postat: 2011-01-19 10:19:00
erobwen
Inger Olsson: Ja, jag pratar om dig bland annat. Försök vara lite mänsklig va? För du är en människa precis som Suzanne va? Du borde ge henne tips och komma med stöd, istället för att racka ner på henne. Även om suzanne byråkratiskt sett har gjort något "fel", så betyder det ändå att hon förtjänar ett värdigt bemötande av Sverige. För vi behandlar väl inte ens flyktingar så dåligt? Du är en människa va?
Inlägg #28: Postat: 2011-01-19 11:01:00
Inger Olsson
#27 erobwen: Men du, som är sååå mänsklig, kan väl ge henne tips på hur hon ska agera? I artikeln har ju hon inte begått några fel ens utan det är myndigheter som m å s t e ha utsatt henne för typ "attentat"... Fast när det gäller 9/11 år 2001 så verkar du/ni s k "sanningskonspiratörer" inte bry er värst mycket när gäller alla dödsoffer i bl a flygplanen... Fy för den lede!
/// För att göra sitt ekonomiska lidande kort - kan art.förf. ju uppge sitt t ex kontonummer och c/o-adress här, så vi kan kanske skicka "ovikta sedlar"? /// Jag bekymrade mig för hundarna, som måste befinna sig på "dyr kennel", då de kommer från ett icke Eu-land, men vad jag kan se är art.förf. igång med att leta - citat: "tillfällig omplacering av nyimporterad vit schäfer hanhund medans jag letar fast bostad. jag är nyinflyttad själv". Som sagt, art.för. har befunnit sig mer än 37 dagar i Sverige.
Länk: facebook.com
Förresten, en del kallar sådana hundar för "varghundar", vilket inte är tillåtet i Sverige. Men det är en annan historia...
Inlägg #29: Postat: 2011-01-19 12:23:00
Aguirre
Kör hårt Inger..Folk får skylla sig själva och ta ansvar för fan...stelbenta och korkade myndigheter ok..shit happens...gnälliga djävlar överallt som skall hutas åt...ordning o reda o drill o diciplin..för bövelen. :-
Inlägg #30: Postat: 2011-01-19 12:49:00
Jan Olsson
#29 - Guds vrede tog i så han fick fartränder - eller? -
Inlägg #31: Postat: 2011-01-19 13:02:00
suzanne
Inger Olsson,

Jag skriver om problemet att skatteverket sa att jag kunde skriva in mej mot upvisande med körkort ELLER pass, vilket inte stämde när jag var på plats.

Att hundarna sitter på kennel har absolut inget med at göra med at dom kommer från icke eu land! dessa hundar reser UTAN karantän!
Dom har erfoderilga papper, besiktningar, id märkningar och vaccineringar. Strikt kontroll av detta!
Anledning dom bor på kennel är att jag har haft svårt att hyra något då jag vid kontroll av hyresvärd inte finns inskriven i sverige!

Vidare så skriver du att dessa hundar kallas varghundar,
du halkar utanför ämnet och har totalt fel i ditt påstående då denna hundras är reggad i kennelvärlden som vanlig hundras och inget alls har med varg att göra!

Du letar efter saker du kan hitta om mej på internet och drar upp saker som är felaktiga.
Inlägg #32: Postat: 2011-01-19 13:17:00
suzanne
Inger Olsson
Vidare skriver du att jag varit längre i sverige än vad jag säjer.
När artikeln skrevs så hade jag varit 37 dagar i sverige.
Jag har idag varit i sverige i 42 dagar.
Vet ej vad du grundar ditt påstående om att jag varit längre tid i sverige på.
Jag anlände den 10 december.
Inlägg #33: Postat: 2011-01-19 13:26:00
Jan Olsson
Tvivlar på att "dessa hundar" är godkända av SKK som Schäferhundar - men kan ju vara trevliga ändå - Schäferhundar har inte förr i tiden varken varit vita eller långhåriga - någon har varit där & manipulerat - SKK,s kontroll av uppfödare är bristfällig - därav dessa avarter - jag tror mig veta efter 50 år som hunduppfödare - Mvh.
Inlägg #34: Postat: 2011-01-19 13:38:00
Inger Olsson
Suzanne: även jag har haft tillfälligt pass vid 1 tillfälle och ett sådant är tidsbestämt, och är i n t e godkänt i många andra sammanhang därutöver. Att du tar med dig 3 hundar utan arbete eller bostad ens i Sverige är, tja, för hundarnas skull #pip#... Fortfarande - ä r det runt 400 spänn till nytt pass som är problemet -eller vad?
Inlägg #35: Postat: 2011-01-19 13:42:00
suzanne
Svar på inlägg 33.
Max von stephanitz var grundare av rasen schäfer.
I rasbeskrivninegn så var färgen vit godkänd och vikten lades vid sund arbetande hund.
De första schäfrarna hade vita anfäder och de första schäferutställningarna hade vita schäfrar som korades.
Det är alltså en färg som alltid funnits inom rasen schäfer.
Under 30 talet så tillkom en arbetsgrupp i tyskland som ansåg at vit schäfer inte var bra för at det såg vekt ut, typ fungerade inte bra som respektingivande hund för tex armeen. Vit schäfer syns dessutom i mörker vilket inte är bra för armeen.
Man körde helt enkelt över von stephanitz och ändrade i rasbeskrivningen.
Vidare så trodde en del at färgen vit var som hos vissa kattraser en nedärvd defekt. I hela världen så har vit och "brun" schäfer varit samma ras men en del upfödare ville inte kännas vid vita och avlivade dessa valpar direkt vid födsel. Inom FCI som är huvudorgan för SKK så delades rasen upp i schäfer eller vit herdehund, detta gjordes för några år sen bara och dessa hundar har avlats inom samma rasnamn hela vägen upp till idag. I USA och i England har inte samma rasseparation gjorts på grund av färg och du kan ha en vit schäferreggad som vit schäfer i bägge dessa länder och många andra länder. Det finns ett till organ förutom FCI och det är UKC som är en ännu större kennelklubb i världen och där heter denna vita schäfer helt enkelt white shepherd.
Alla schäfrar i hela världen har sitt ursprung i ett antal helvita schäfrar och dessa vite linjer ger vita valpar lite då och då.
Jag vet ett antal schäferuppfödare som avlivat vita valpar.
Samma inom rasen boxrar men där har inte raen delats pga av färg och uppfödrana avlivar inte vita valpar i samma utsräckning utan står för dessa valpar.
Ja, jag har läst på i detta ämne.
Inlägg #36: Postat: 2011-01-19 13:42:00
Inger Olsson
#33 Jan: S k vita schäfrar säljs även under epitetet "varghundar", vilket är förbjudet. Checka på nätet, om du ids...;-
Inlägg #37: Postat: 2011-01-19 13:50:00
suzanne
Inger,
Ett tillfälligt pass är INTE godkänt i något annat sammanhang än att resa hem!

Du hade föredragit att jag avlivat hund eller?
Har du inte förstått att jag hade en man som dog i cancer och at det var han som skulle ha haft hundarna medans jag letade jobb och bostad!
kan du vara så vänlig att släppa detta med att jag har hund?
Kan du få in i din värld att jag tar ansvar för det jag gör?
Inlägg #38: Postat: 2011-01-19 13:53:00
Inger Olsson
Suzanne: lägg ut ditt kontonr. här i komm.fältet ska jag sätta in 500 spänn så att du kan skaffa ett nytt g i l t i g t pass.
Inlägg #39: Postat: 2011-01-19 13:59:00
Jan Olsson
#35# - Mycket bestickande resonemang - då min erfarenhet av Schäfer härleder sig tillbaka till 1947 - min första hund då - den sista 1982 - var det med skepsis jag såg vita & långhåriga individer - minns att SKK opponerade sig mot vita exemplar på 60-70talet - men alright - Du har förmodligen rätt - men är "vita" reg-i SKK som schäfer nu? - Mvh.
Inlägg #40: Postat: 2011-01-19 14:23:00
suzanne
39
jag har både sett och läst artiklar om vita schäfrar i tyska media ochvet at rasstandarden ansåg vit var korrekt. det lades mera vikt vid hundens mentalitet och arbetsstandard då rasen introducerades.
det föds fortfarande vita valpar ur tecknad schäfer i sverige.
att en vit valp tas bort vid födsel gör ju inte att anlaget tas bort då det ju finns i tiken o hanhunden.
jag känner uppfödare som tog bort vit valp på 80 talet.
nu kallsa vita schäfrar vit herdehund,,de som föddes ur tecknade schäfrar regade i skk fick rulla in som vit herdehund.
I FCI som är huvudorgan för SKK så heter rasen berger blanc suisse, white swiss shepherd och i sverige vit herdehund. det finns fortfarande uppfödare av tecknad schäer i alla länder som fortsätter avla blandat mellan dessa färger och i vissa länder så är det ok att ha en vit schäfer reggad som samma ras.
wikipedias riktigheter kan ju diskuteras men,,
Länk: sv.wikipedia.org

Om jag inte är helt fel ute så avlades det på blandning vit o tecknad schäfer i sverige ända upp till 70talet med skks goda minne.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...