Rapportera inlägg

Valt inlägg:

39 jag har både sett och läst artiklar om vita schäfrar i tyska media ochvet at rasstandarden ansåg vit var korrekt. det lades mera vikt vid hundens mentalitet och arbetsstandard då rasen introducerades. det föds fortfarande vita valpar ur tecknad schäfer i sverige. att en vit valp tas bort vid födsel gör ju inte att anlaget tas bort då det ju finns i tiken o hanhunden. jag känner uppfödare som tog bort vit valp på 80 talet. nu kallsa vita schäfrar vit herdehund,,de som föddes ur tecknade schäfrar regade i skk fick rulla in som vit herdehund. I FCI som är huvudorgan för SKK så heter rasen berger blanc suisse, white swiss shepherd och i sverige vit herdehund. det finns fortfarande uppfödare av tecknad schäer i alla länder som fortsätter avla blandat mellan dessa färger och i vissa länder så är det ok att ha en vit schäfer reggad som samma ras. wikipedias riktigheter kan ju diskuteras men,, http://sv.wikipedia.org/wiki/SchC3A4fer Om jag inte är helt fel ute så avlades det på blandning vit o tecknad schäfer i sverige ända upp till 70talet med skks goda minne.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?