Svensk utan nationalitet

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2011-01-17 11:11:00
Jan Olsson
Tips! - inga släktingar här? - som kan identifiera Dig? - Blodtypning kanske är möjlig? - Du finns kanske i Blodregistret? - Ditt gamla personnummer kanske kan återfinnas någonstans? - Annars vet jag inte annat än att Du får uppehålla Dig i landet illegalt - Vem utfärdade Ditt rosa pass? - och på vilka grunder? - Finns Svenskt Konsulat på Nya Zeeland? - tycker det verkar mer än lite vansinnigt - kan man kalla för att "trilla" mellan stolarna - Lycka till,låt oss höra fortsättningen! - Mvh,
Inlägg #2: Postat: 2011-01-17 13:12:00
suzanne
Tack för tips :

Min identitet är inte betvivlad.
Jag har svenskt körkort och även kopia på mitt tillfälligt utfärdade pass.
Men som jag blivit tillsagd att ha svenskt pass bevisar baar att jag har ett körkort utfärdat i sverige och min identitet.
Men att jag INTE hade med mej mitt rosa tillfälliga pass, orginalet som tas vid inträde i sverige, det ses som konstigt och förstås inte alls. Regel för tillfälligt utfärdat pass är att det ska bara användas för att ta sej in i sverige och sen är det förbrukat.
Detta ger anledning till att jag ska utredas för jag kan ju ha införskaffat mej annan nationalitet! Trots att jag visat kopia på mitt pass som var helt nytt utfärdat sista veckan i november och jag anlände första veckan i december.
Orginalpaset som jag reste in på anses vaar konstigt at jag inte fick behålla det, trots at det är regel om att det ska lämnas vid ankomst till sverige.
Så dom vet vem jag är, men inte min nationalitet!
Nationaliteten ska utredas.
Inlägg #3: Postat: 2011-01-17 13:18:00
suzanne
Identiteten säkrad via körkort, inga tvivel.
Mitt svenska språk visar ju också att jag helt klart är svensk av födsel.
Är född svensk, uppvuxen i sverige, har 25 yrkesverksama år som skattebetalare.
Jag finns med mitt personnummer i deras register, dom kan se allt ovan nämnda.
Men begärs bevisa at jag är svensk.
Konsulatet på NZ hade inga problem med att förstå att jag är svensk och utfärda ett tillfälligt pass mot upvisande av mitt svenska körkort som nu inte duger för att bevisa min nationalitet.
Mitt tidigare "riktiga" pass var alldeles nytt men förkommet och förlustanmält.
Inlägg #4: Postat: 2011-01-17 13:29:00
Lasse i Gatan
Vad är det för ett stolpskott, som har röstat en etta på denna intressanta artikel.
Inlägg #5: Postat: 2011-01-17 13:32:00
Jan Olsson
Förstår inget - Ditt svenska körkort skall ju förnyas regelbundet - hur har Du kunnat det? - Du får väl stanna i landet - inte resa ut - verkar lite som paragrafrytteri tycker jag -
Inlägg #6: Postat: 2011-01-17 13:53:00
Arifi
Jag har också varit bosatt utomlands under några år. När jag kom tillbaka till Sverige fick jag problem med Skatteverket, dock hamnade jag inte i den mardrömssituation som du är i. Jag blev anmodad att betala ca 7000 kr i en extraskatt eftersom jag inte bott och arbetat i Sverige under två år!Betalade jag inte skulle kronofogden göra utmätning.Hade vid den tiden fått tag i en liten billig etta med möbler inköpta på loppis. Så jag sa att fogden är välkommen på besök och jag gratulerar honom om han hittar något hemma hos mig som är värt 7000 kr.Det hela slutade med att jag fick betala några hundralappar för det administrativa arbetet?och hörde inte av dem mer. Så när det gäller Skatteverket "vet man inte var haren har sin gång".Hoppas att allt reder ut sig för dig!
Inlägg #7: Postat: 2011-01-17 14:04:00
suzanne
Jan,
Mitt svenska körkort gick ut för 1,5 år sen och jag bara förnyade det,inga problem alls.

Arifi,
Vill dom ha skatt av mej då vet jag inte vad jag gör!
Jag har levt på 40 kronor i timmen senaste åren OCH betalat min mans "uppehälle" då det inte fanns sjukkassa, dyra cancermediciner och hans begravning. Det heter ju i lust och i nöd och jag stod upp dygnet runt i 1,5 år och vårdade min man utan någon som helst hjälp.
Inlägg #8: Postat: 2011-01-17 14:13:00
Leif Erlingsson
Tyvärr är paragrafrytteriet galloperande, vansinnet alltså.
Inlägg #9: Postat: 2011-01-17 15:12:00
erobwen
Jag var precis hos polisen och skaffade ett nytt pass. Där räckte det att visa upp ett körkort, så kanske kan du ta ditt förnyade körkort och gå till polisen för att få ett nytt pass? :-S... Nytt pass får man inom 5 dagar för 400 kr. Men menar du att du inte längre finns kvar i Svenskt folkbokföringsregister? Om du finns kvar där, så borde ju skatteverket kunna veta vem du är i alla fall, och då borde de kunna se att du är svensk? Är allt detta strul bara för att dom är rädda för att du har dubbel nationalitet eller vad då?
Inlägg #10: Postat: 2011-01-17 15:43:00
stigasson
jag förstår fortfarande inte riktigt vad problemet egentligen är.

du är svensk. har personnummer och giltig körkort. men inget pass.

är det inte enklast att "flytta in hos en kompis" ?? det räcker ju att bara gör en adressändring och allt det behövs är ditt personnummer.

har du bostad och personnummer kan du skriva in dig hos arbetsförmedligen, skaffa ett ica kort och till och med hyr en bil :-

och om man har en "stamtavla fylld av svenskar" kan det inte vara så svårt att bo hos familj / släkt eller vänner även om det bara är "på pappret" :-
Inlägg #11: Postat: 2011-01-17 15:44:00
suzanne
Fått olika uppgifter om ifall jag kan få nytt pass eller inte.
En uppgift var att jag måste ha med släkting som kan styrka att jag är svensk. Pappa är gammal och sitter på hemmet 60 mil bort.
Jag finns kvar i folkbokföringsregistret med anteckningen boende i utlandet.

Jag skulle ju BARA som skatteverket sagt till mej i e-mail ta mitt pass ELLER körkort och visa upp mej så skulle dom skriva min nya svenska address,,men så var det ju inte.
Inlägg #12: Postat: 2011-01-18 01:09:00
Adam
Så långt som jag vet så är problemet att du helt enkelt försvunnit från Sverige. Du säger att du bara stack en dag, åkte utanför EU och försvann. Där är problemet. Du har inte betalat skatt, sociala eller några avgifter I Sverige på flera år. Då förs du ur register och annat, eftersom skatteverket och myndigheter inte längre ser att du finns kvar. Du kunde lika gärna vara död enligt dem, du har helt enkelt upphört att existera pappersvägen. Detta är ditt eget fel och ingen annans.

När du får ditt pass stulet, så ska du skyndsamt antingen ta kontakt med svenska passpolisen, eller UD/Ambassad för att få ett tillfälligt pass, sedan ska du åka hem till Sverge, använda det tillfälliga passet för att styrka din identitet och få ett nytt Svenskt pass utfärdat. Du kan inte resa in i Sverige på ett utländskt pass som är tillfälligt utfärdat i ett annat land, då detta bara styrker att du heter NN och har det och det personnumret/info. Ditt Svenska medborgarskap vilar på grunden att du kan legitimera och visa upp att du är svensk. Det vilar på dig att ha rätt papper i fickan, liksom på alla andra. Du kan inte kräva att skatteverket ska hålla kvar uppgifter om dig i flera år, när du inte deklarerat/fört papper eller betalar skatt i Sverige. Efter att åren går så förs du ur folkbokföringen då skatteverket försöker slå på dig i sitt system men finner varken inkomstuppgifter, adress eller bostad etc. Då antar man helt enkelt att du är antingen död/bortappad eller inte finns.

Jag tycker synd om dig för den knipa du hamnat i, men det är du själv som gjort fel. Du skulle direkt åkt hem till Sverige på det tillfälliga pass som av förklarliga skäl bara utfärdas en gång.. du fick och registrerat ett nytt pass. Du skulle även också åkt hem och tex nyregistrerat körkort som säkerligen gått ut/ identitetskort etc så att de hålls uppdaterade i passpolisens system. I annat fall så kan du lika gärna vara en illegal invandrare som "råkat tappa" sitt pass. Det är antagligen så de ser på dig.

Skatteverket sköter folkbokföringen men det kräver en fast bostadadress. Passpolisen sköter din status som person I Sverige och det är du som har ansvaret för att visa att du är Svensk medborgare och har du inte vistats i Sverige på många år och ej heller betalat skatt/har bostad eller uppdaterat dina identitetshandlingar så faller du helt enkelt ur systemet.

Låt oss tänka oss att dina ID handlingar gällde för hela livet, då skulle du i princip kunna finnas var som helst, men ändå hävda att du är Svensk. Det är som om att en turk skulle kunna skyttelåka mellan länder och "behålla" båda sina medborgarskap, medelst ett enda ID/Pass. Identitetshandlingar förnyas så att du ska matcha de uppgifter som finns om dig. Matchar inte uppgifterna eller om de saknas..så finns du inte.

Lycka till!
Inlägg #13: Postat: 2011-01-18 09:44:00
suzanne
Adam,

Skattemyndigheten har haft min utländska postaddress i sitt register.
Jag förnyade mitt svenska riktiga pass för ca 2 år.
Detta pass är försvunnet, vilket jag meddelade polis och konsult.
Jag införskaffade nytt tillfälligt pass för att ta mej till Sverige.
Mitt svenska körkort har jag förnyat när det gick ut.
Jag kontaktade skateverket och talade i god tid om at jag skulle komma hem.
Jag ombads ta med mej pass ELLER körkort och visa upp mej när jag ville regga ny address i sverige.
Alla tillfälliga pass SKA lämnas vid inträdet till sverige i passkontrollen. Man får inte behålla tillfälliga pass.
Jag förutsatte att min kontakt med skatteverket och deras: kom in med pass ELLER körkort var det som gällde.
Jag är ju inte som du säjer som en turk som kan skyttelåka mellan sina båda länder. En turk är född i turkiet, jag är född i sverige och på mitt helt nya personbevis så står det medborgare i sverige.

Jag anser att jag hållit öpen kommunikation med skatteverket och informerat men fått felaktig info om sätt att legitimera mej.
Om jag vetat at dom krävt at se ett tillfälligt utfärdat pass så hade jag set till att passpolisen gjort hundöra eller stämplat makulerat på det och fått med mej det till skatteverket.
Passpolisen kan intyga at jag rest in på svenskt pass och att dom tagit det.
Det med att betala skatt och avgifter, jag har varit skattebetalare i sverige i 25 yreksverksamma år och har tänkt fortsätta jobba i sverige.
Har alltid betalat skatt och social avgifter.Har aldrig legat till last och hade helst bara fått höra ett välkommen hem.
Inlägg #14: Postat: 2011-01-18 11:28:00
Inger Olsson
2009-05-14 23:55
Räknar art.förf. citat: "kallt med att akassan kommer hitta nån regel som säjer att jag inget ska ha trots att jag betalat skatt i många år.orsak varit utanför eu?"... Länk: kapitel1.se
Varit i Sverige i 37 dagar? /// Själv tänker jag mest på art.förf. vita hundar och som befinner sig på "dyr kennel". Pga mattes brist på omdöme? /// Man har även skyldigheter som svensk. Även när man l ä m n a r Sverige.
Inlägg #15: Postat: 2011-01-18 12:29:00
suzanne
Inger,
brist på omdöme?
jag är ansvarstagande.
jag hade skyldigheter i mitt liv.
men vare sej du eller jag vet vad som händer i livet runt kröken och kan planera för det.
oavsett om man har barn eller djur så vet man inte vad som händr i livet och kan inte skydda sej för allt.
Mitt ansvarstagande har gjort att jag skött min döende man i hemmet under 1.5 år då han inte ville vara på sjukhus.
Mitt ansvarstagande har gjort at jag avvecklat och omplacerat alla mina djur på mitt lantbruk.
Mina hundar är min familj och jag gör ALLT vad jag kan för att dom ska ha det bra.
Det du länkat till är min sida där jag skrivit av mej under pseudonym om mitt svåra sorgearete efter min mans bortgång. Jag har NU tagit bort det jag skrivit då jag aldrig länkat det till mitt egna namn och heller inte vill ha det så.
Inlägg #16: Postat: 2011-01-18 12:38:00
Inger Olsson
#15 Tror inte att majoriteten som har bott utomlands har några större problem med regler för in - och utflyttning. Även vad gäller hundar. Tvärtom. Tror att de har förståelse för v a r f ö r sådana finns. Även de som icke har bott utomlands, kan nog förstå detta. M a o har du inte utsatts för något "attentat" från myndigheternas sida.
Inlägg #17: Postat: 2011-01-18 12:41:00
göran grauers
Min dotter har dubbelt medborgarskap, amerikanskt och svenskt. Hon har amerikans mor och svensk far sedan generationer tillbaka. Hon är född i USA men kom till Sverige 3 månader gammal och uppvuxen här. Som vuxen flyttade hon över till USA i 2½ år. När hon kom åter hade hon själv en 3 månader gammal baby.
Hon åkte över till USA bara för att hälsa på sin mor, men blev kvar där, hon hade alltså inte meddelat försäkringskassan att hon skulle vara borta så länge och väl i USA så tänkte hon naturligtvis inte på detta.
Hon fick ett veritabelt helvete när hon kom tillbaka till Sverige.
Det är förbjudet att som amerikans medborgare att resa in i USA på annat pass än amerikanskt pass. Hon hade därför inga problem att resa in i Sverige eftersom hon hade giltigt Amerikanskt pass för både sig och sin dotter. Väl här hemma flyttade hon in hos mig, hennes far. Det var nu allt började. Försäkringskassan fick plötsligt nys om att hon varit borta så länge. Hon fanns kvar i deras handlingar som om hon fortfarande var skriven på min adress och nu blev hon plötsligt tvungen att skrivas ut från Sverige för att sedan skrivas in igen och då börjar allt om varför hon kommer till Sverige, har hon uppehållstillstånd? Arbetstillstånd. Försäkringskassan startar utredning om hon är berättigad till barnbidrag och vill ha uppgifter på pappan, hans inkomst, uppgifter på om min dotter tänker stanna i landet och i så fall hur länge. Min dotter hade alltså aldrig försvunnit ut några rullor vare sig hos skattemyndigheten eller hos försäkringskassan, hon stod registrerad som studerande boende på min adress. Det var när myndigheten fick nys om att hon varit borta i 2½ år utan att meddela dem som en fullständigt helgalen cirkus startade som tog över 6 månader av grova kränkningar innan allt var över.
Visst, hon skulle ha meddelat försäkringskassan och skattemyndigheten innan ho0n åkte, men där fanns aldrig någon tvekan om hennes identitet eller vem hon var. Hon hade giltigt Amerikans pass, flera utgångna svenska pass. Hon var alltså fortfarande skriven på den adress hon växt upp på. Här fanns skolbetyg, födelsecertifikat, allt. Allt detta sattes enbart igång för att straffa henne, för att hon inte gjort som man borde göra. Myndigheterna medgav redan från början att där aldrig rådde någon tvekan om hennes nationalitet eller medborgarskap, men saker måste göras rätt. Hade hon själv inte råkat säga till en handläggare att hon varit borta i 2½ år hade inget hänt.
Inlägg #18: Postat: 2011-01-18 12:46:00
Inger Olsson
...#17 Men hon hade väl inte även hundar med sig?
Inlägg #19: Postat: 2011-01-18 12:50:00
suzanne
Jag har omplacerat alla mina djur efter noga utvald mall och inte ens tagit betalt för mina djur.
hästar, stutar,får, höns,kanin, duvor, katter
Mina hundar tog jag med hem till sverige, kosta vad det kosta vill.
Tillfällig kenelplacering tills jag har ett boende.Jag gör ALLT för mina hundar.
Inlägg #20: Postat: 2011-01-18 12:55:00
Inger Olsson
#17 Och när göran grauers - känd som s k ideellt "ombud" för NKMR och deras metoder - nu vill tala om hur myndigheterna agerar ska man definitivt vara uppmärksam!
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...