Valt inlägg:
Min dotter har dubbelt medborgarskap, amerikanskt och svenskt. Hon har amerikans mor och svensk far sedan generationer tillbaka. Hon är född i USA men kom till Sverige 3 månader gammal och uppvuxen här. Som vuxen flyttade hon över till USA i 2½ år. När hon kom åter hade hon själv en 3 månader gammal baby.
Hon åkte över till USA bara för att hälsa på sin mor, men blev kvar där, hon hade alltså inte meddelat försäkringskassan att hon skulle vara borta så länge och väl i USA så tänkte hon naturligtvis inte på detta.
Hon fick ett veritabelt helvete när hon kom tillbaka till Sverige.
Det är förbjudet att som amerikans medborgare att resa in i USA på annat pass än amerikanskt pass. Hon hade därför inga problem att resa in i Sverige eftersom hon hade giltigt Amerikanskt pass för både sig och sin dotter. Väl här hemma flyttade hon in hos mig, hennes far. Det var nu allt började. Försäkringskassan fick plötsligt nys om att hon varit borta så länge. Hon fanns kvar i deras handlingar som om hon fortfarande var skriven på min adress och nu blev hon plötsligt tvungen att skrivas ut från Sverige för att sedan skrivas in igen och då börjar allt om varför hon kommer till Sverige, har hon uppehållstillstånd? Arbetstillstånd. Försäkringskassan startar utredning om hon är berättigad till barnbidrag och vill ha uppgifter på pappan, hans inkomst, uppgifter på om min dotter tänker stanna i landet och i så fall hur länge. Min dotter hade alltså aldrig försvunnit ut några rullor vare sig hos skattemyndigheten eller hos försäkringskassan, hon stod registrerad som studerande boende på min adress. Det var när myndigheten fick nys om att hon varit borta i 2½ år utan att meddela dem som en fullständigt helgalen cirkus startade som tog över 6 månader av grova kränkningar innan allt var över.
Visst, hon skulle ha meddelat försäkringskassan och skattemyndigheten innan ho0n åkte, men där fanns aldrig någon tvekan om hennes identitet eller vem hon var. Hon hade giltigt Amerikans pass, flera utgångna svenska pass. Hon var alltså fortfarande skriven på den adress hon växt upp på. Här fanns skolbetyg, födelsecertifikat, allt. Allt detta sattes enbart igång för att straffa henne, för att hon inte gjort som man borde göra. Myndigheterna medgav redan från början att där aldrig rådde någon tvekan om hennes nationalitet eller medborgarskap, men saker måste göras rätt. Hade hon själv inte råkat säga till en handläggare att hon varit borta i 2½ år hade inget hänt.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?