Därför är jag inte socialdemokrat

Den här tråden diskuterar artikeln Därför är jag inte socialdemokrat.
Inlägg #1: Postat: 2011-01-14 22:39:00
Tage Sundin
Enligt analysen skulle sålunda krisen för S bero på att de - sammanfattningsvis - övergivit sina tidigare ideal och inte längre kämpar för de små och nödlidande i samhället. Folket har därför vänt S ryggen och istället lagt sina röster på Allians-regeringen, främst moderaterna. Jag vill inte påstå att den analysen är fel, men den känns - uppriktigt sagt - inte helt övertygande. Jag tror för min del att S förlorat väljare på bland annat en stollig flumskolepolitik, grotesk bostadsbeskattningspolitik och betydande ointresse för att ta itu med brottsutvecklingen i landet.
Inlägg #2: Postat: 2011-01-14 23:24:00
GunnarL
1/ Själv tror jag att sossarnas problem består i att man glömt bort alla de som arbetar och i stället satsat på bidragstagare - en kategori där artikelförfattaren uppenbart ingår. I valrörelsen 2006 övergav jag det socialdemokratiska partiet, eftersom det enda de talade om var hur mycket de skulle höja bidragen för dem som inte abetade. Det här landets välstånd beror på arbete! Allting annat är bara trams.
Inlägg #3: Postat: 2011-01-15 17:00:00
mimmi
Det är så föredrande att så många säger "INTE VILL JOBBA" men alla svårt sjuka och som har mutipla kroniska sjukdomar som knappast kalar det mest vardagliga som att klä sig göra i ordning frukost där dessa saker är i det närmaste oöverstigliga hinder ?, själv har jag 4 kroniska sjukdomar bla en mjukdels reumatisk några as symtomen abnorm svår trötthet värk , svår ljus kännlsighet , ,, Astma som gör att jag inte tål kalla fuktiga råa miljöer eller vama fuktiga miljöer , tinnitus som gör att jag inte tål bulriga ljudliga miljöer detta är bara någar av symtomen och svåigheteerna har även m,ycket svrt att koncentrear mig är ordblind. Jag kämpade i 9 år inann kroppen tog helt slut , jag vill verkligen jobba med jag orkar inte har abnormt sömnbehov upp till 16-18 timmar dygnet. Visst har det funnits fuskae och dem tar jag djupase avstånd från. Men att säga att alal sjuka inte vill jobba det ärekränkning och en enorm lög
Inlägg #4: Postat: 2011-01-18 20:53:00
David
Analysen har allvarliga brister. Det kanske beskriver varför Tobias Jeppson numer inte är socialdemokrat, men inte varför S förlorat så stort stöd.

För observera, valdeltagandet har ökat de senaste tre valen, samtidigt som Alliansen växt och S backat. Men notera, även vänsterpartiet har backat.

Om S har gått för långt till "höger" och därför förlorat sina gamla väljare, varför har i så fall inte vänsterpartiet ökat? Är teorin den att Svensson tycker att "S har gått för långt till höger, så därför kommer jag rösta på M!".

Det är dags att tänka lite till.
Inlägg #5: Postat: 2011-01-23 23:45:00
tobias
David: Jag tror faktiskt att flera väljare köpt moderaternas retorik om att vara det nya "arbetarpartiet" och när de känt sig svikna av sossarna under så många år och kanske tillomed fått det sämre, så kanske man testar det andra laget ett tag. Tyvärr är det många från både höger och vänster som ser lösningen på sin besvikelse i Sverigedemokraterna och därför gått över till dem. De flesta som jag hört säga att S gått för långt åt höger är fortfarande sossar, men alltmer tveksamma sossar. Man kan ju vända på det också, om deras högervandring skulle vara bra, varför har de då förlorat så många väljare?
Inlägg #6: Postat: 2011-01-23 23:47:00
tobias
GunnarL: Nej, jag är inte bidragstagare, jag arbetar och tjänar pengar. Men jag vet mycket väl hur det är att vara bidragstagare, till skillnad från dig.
Inlägg #7: Postat: 2011-01-24 09:31:00
Aguirre
Litet tips kanske..Länk: youtube.com
Laddar...