| Inlägg #1: Postat: 2011-01-07 23:49:00 | |
|
Sunny fri |
Låter som en bok för mig.Men i väntan på starroperationen nu till veckan har bokhögen med olästa böcker blivit ett berg. Jag kan läsa med ena ögat men inte als i min vanliga takt. Men det är bra:den som har en oläst bok liggande är aldrig ensam!
|
| Inlägg #2: Postat: 2011-01-09 03:48:00 | |
|
Aguirre |
Bra..men..Rasismen på svenska myndigheter är inte dold...den syns klart.
|
| Inlägg #3: Postat: 2011-01-09 09:32:00 | |
|
Mats Persson |
Låter ju dystert och ytterst allvarligt, Aguirre. Men menar Du att det förekommer enskilda rasistiska tjänstemän eller menar Du att myndigheterna agerar rasistiskt?
|
| Inlägg #4: Postat: 2011-01-09 11:53:00 | |
|
Inger Olsson |
#3 Boken pekar mer på främlingskap än kanske direkt rasism? Tror att detta beror på flera saker. T ex om jag går till min barndom så läste man i skolan att smutsig var den som inte var ren - och på det visades bilder på en mörkhyad person, som då kallades neger! Hur många falska historier om t ex judar och araber fanns inte? Sådana föreställningar finns nog kvar i huvudet på många svenskar ännu och vad det för med sig... /// Berättelsen som Stefan tar upp är inte olik många andras... Tyvärr.
|
| Inlägg #5: Postat: 2011-01-09 12:12:00 | |
|
Mats Persson |
Delar Din uppfattning Inger men #2 kändes otydlig på den punkten och därför undrade jag. Men Du har naturligtvis rätt på den punkten att rädsla för det som från tid till annan känns främmande kan begränsa professionalismen hos enskilda tjänstemän. Därför är det viktigt för oss som arbetar i en sådan miljö att alltid bemöta den sortens rädsla - även på fikapausen. Men, som sagt, om det vore så att man har belägg för att myndigheterna agerar på ett sådant sätt är det ju istället en fråga för regeringen och riksdagens ombudsmän.
|
| Inlägg #6: Postat: 2011-01-09 12:26:00 | |
|
Inger Olsson |
Mats: förstår mycket väl din kritik mot #2 då den anonyma signaturen "Aguirre" påstår att det "syns klart", vilket endast kan betyda direkta rasistiska ageranden.
|
| Inlägg #7: Postat: 2011-01-09 17:52:00 | |
|
Aguirre |
Både och och ibland samtidigt....champangekalaset t.ex
|
| Inlägg #8: Postat: 2011-01-09 17:58:00 | |
|
Aguirre |
Ni har kanske hört polis eller invandrarverkspersonal, försäkringskassepersonal prata utanför "tjänsten" det är inte dolt. Vissa beslut är ju inte dolda heller. Myndigheter agerar inte medvetet överhuvudtaget...dom gör som såna alltid gjort - Vi lydde bara order.
|
| Inlägg #9: Postat: 2011-01-09 19:48:00 | |
|
Mats Persson |
Du fortsätter, såvitt jag ser, att vara anonym till både namn och text, Aguirre. Visst "har vi hört" och känner kanske till "vissa beslut" men visst är det bättre att framföra kritik tydligt och adresserat. Då finns det möjlighet att få en bättring till stånd. Om det är det man vill förstås. Om man vill fortsätta kvirra är det däremot kontraproduktivt. Din sista mening förstår jag inte alls. Man är inte medveten ty man lyder order? Lyder man order omedvetet? Vilket alternativ till att tjänstemän följer lagen "Lyder order" föreslår Du?
|
| Inlägg #10: Postat: 2011-01-10 03:44:00 | |
|
Aguirre |
Civil olydnad är alternativet...det hade räddat många om det brukades...så många lydda order som borde ha struntats i under historiens gång, men det kräver civilkurage.Själv har jag inte haft en tjänst där jag inte brutit lagar,förhållningsregler eller praxis...i de fall konsekvenserna förefallit mig orimliga..Att de sen satt nån annan duktig idiot på att genomdriva det jag vägrat göra, räddar mig åtminstone lite moraliskt sett.
Bara för att du jobbar på en myndighet så kvarstår faktum..du kan vägra utföra vissa saker av samvetsskäl..det görs åt helvete för lite i Sverige. Anonym är jag för att debatt skall gälla sak och inte person, samt för att andra har nytta och glädje av att jag inte sätter namn på mig. Bra tycker jag. |
| Inlägg #11: Postat: 2011-01-10 06:56:00 | |
|
Mats Persson |
Låter ju bestickande - till förstone. Inte minst efter Birros korståg i ämnet härom året. Men jag tror ärligt talat att de flesta människor trots allt själv vill ha förutsägbarhet när dom träffar en polis eller domare eller för den delen en tjänsteman vid försäkringskassan. Om vi inte kan styra tjänstemännen genom lagstiftning går vi mot anarki. För övrigt tror jag faktiskt inte heller att det är vanligt att en debatt blir mer saklig när debattörerna får vara anonyma. Snarare tvärt om. Men givetvis får vi andra respektera Ditt val även om det varit trevligare för oss att, lite kortfattat, veta vem Du är.
|
| Inlägg #12: Postat: 2011-01-10 12:59:00 | |
|
Aguirre |
--"vill ha förutsägbarhet när dom träffar en polis eller domare eller för den delen en tjänsteman vid försäkringskassan." Förutsätt att de är inkompetenta idioter eller rentav yrkesskadade sadister och du har oftast rätt.
--"Om vi inte kan styra tjänstemännen genom lagstiftning går vi mot anarki." Ja det gör vi...känns det otryggt ? Bättre att hålla sig kvar på spåret kanske ? --"lite kortfattat, veta vem Du är." Utgå från att jag är spritt språngande galen och kolla sen om det jag säger är vettigt eller ej.Jag brukar utgå från den punkten, funkar bra. :- |
| Inlägg #13: Postat: 2011-01-10 17:21:00 | |
|
Tomasz Striner |
Att kasta skit på tjänstemanen som sliter häcken av sig för en skitlön i statens tjänst är lätt. Orera om att man själv är Guds gåva till mänskligheten samtidigt som man döljer sig bakom annonymitens mantel är ngt som bara funkar i en demokrati. Hade herr Aguirre varit i den anarkistat han förespråkar hade han nog inte låtit eller kunnat låta sin käft glappa på vid gavel.
Hatar fega krakar som snackar skit om allt det som gör att de får mat på bordet. Kom igen när du visar på att du kan ta ett vanligt jobb och bidra med skattepengar till det alltmer tynande svenska välfärdssamhället. |
| Inlägg #14: Postat: 2011-01-10 17:43:00 | |
|
Aguirre |
ojoj..Tomasz...det tog hårt...nu upplever jag det inte som de sliter häcken av sig i statens tjänst...och tro mig jag har upplevt..de är inga glada volontärer som vill göra gott...de sämsta juristerna, beteendevetarna, socilogerna, hamnar just p.g.a. den låga lön du nämner i statens tjänst.De andra blir välavlönade. Jag kan ju inte vara anonym eftersom Tomasz vet var jag inte jobbar och vem som betalar min mat...eller tror Tomasz att nåt Stasi skall informera honom vem jag är som vanligt ? Staten och dess hord av medlöpare gör att vi får mindre mat på bordet...dessa nyttiga idioter som gör att vår välfärd inte bara tynar utan har blivit en köttgryta för samvetslösa ja-sägare, för fega att säga upp sig.Istället trakasserar de sjuka,lytta och kan inte ens fixa en friggebod åt hemlösa..men wienerbröd till sina eviga fikor har de :-
|
| Inlägg #15: Postat: 2011-01-10 17:57:00 | |
|
Aguirre |
Guds gåva till mänskligheten..? Förespråkar anarkistat ?
Guds gåva..Var sade jag det ? Anarki har ingen stat. Vad är fegt med att debattera anonymt ? Jag vill inte ha stollar i din klass kommandes hem med stenar eller kikarsikten, är det fegt eller klokt...med tanke på att du säger att du hatar mig så är det ju väldigt vettigt i en tid där hatbrotten ökar. Jag vill inte utsätta familjen för en hatisk,havererad statstjänsteman som skall bekämpa mig. Såna har jag redan träffat och fått slösa för mycket tid på. |
| Inlägg #16: Postat: 2011-01-10 18:06:00 | |
|
Tomasz Striner |
Nej bäste herr anonyma fegis. Det tog inte hårt. Det tog inte alls. För även om din blöta anarkistdröm skulle gå i uppfyllelse så skulle du aldrig kunna uppleva den. För om inte du hade blivit diktator i ditt eget lilla lyckorike så hade du slutat i en massgrav. Kaos är granne med anarki, Historien har många
Att jag inte vet vem Du är innebär inte att jag inte kan känna igen Dig som den samhällsparasit som det finns allt för många av i dagens Sverige. Ni som sitter och och dolt gnäller loss bakom ert tangentborde och låter andra ta skit och ansvar samtidigt som Ni klöker ur er helt overkliga världsförbättrartankar. Människor som Du finns både till vänster och till höger på den politiska skalan. Hos Afa lika mycket som hos deras nasiztmotståndare. Det enda man kan vara säker när det gäller Er sort är att ni aldrig gjort ett riktigt handtag i ert liv. Jobbat hårt. Betalat skatt. Däremot har Ni gnällt på allt och alla samtidigt med att parasitera på statens olika ersättningssystem är. Jobb skyr Ni som pesten. Likaså ansvar. Fortsätt ditt dolda papegojpladder om vad du anser är rätt, och tacka din Gud för att du gör det i Sverige och inte i ditt drömrike... |
| Inlägg #17: Postat: 2011-01-10 18:13:00 | |
|
Aguirre |
Jo...visst tog det hårt...vill du provocera mig att skicka mina självdeklarationer till dig ?..Du skall bara vara lugn o tyst Tomasz..jag avlönar dig...du är anställd för att serva mig och resten av befolkningen. Säg upp dig och sluta parasitera på våra skattepengar och hata på fritiden istället. Svara på frågor har du inte vett till heller som den osnutna statsdrönare du är.
|
| Inlägg #18: Postat: 2011-01-10 18:20:00 | |
|
Tomasz Striner |
TILÄGG herr A, den fege anarkiförespråkaren. Just det dolda gnället är ett kännetecken för anarkister. Dessa människor vågar sällan stå för sin sak. Kan ha att göra med att de anser att alla andra har fel.
När du fördömer alla dem som jobbar inom statens hägn, förutom dig själv förstås, visar du på den verkligt havererade statstjänstemannens alla attribut. Jag har jobbat ett antal år inom statsapparaten och sett både gott och dåligt. Människor som jobbar häcken av sig och kan jättemycket inom sitt område. Människor som inget vill och inget kan. Tyvärr har jag ännu inte träffat på Dig. Förmodligen för att du är för feg för att visa vem Du är och gömmer dig bakom din tjänstemannaroll. Tror Dig själv om mycket men vågar inte ens visa ditt rätta ansike, Som tjänsteman är man utsatt, ändå vågar man stå för det man gör, något som inte är helt lätt med tanke på byråkrati dåliga lagar etc. Samt människor som är missnöjda med de beslut man tagit. Detta är dock något som man får leva med. För även om det finns stora fel med många av våra system så är motsatsen till deras varande Du och Ditt anarkistrike. |
| Inlägg #19: Postat: 2011-01-10 18:22:00 | |
|
Aguirre |
Tomasz...vi lämnar det nu...hata nån annan...jag är inte värd en så stor människas känslor...Du för ju dialog med nån annan...du mår inte bra.
Lycka till Tomasz |
| Inlägg #20: Postat: 2011-01-10 18:27:00 | |
|
Tomasz Striner |
Till sist Du fege anarkist. Som vanligt har du inte angett ngt alternativ till dagens samhälle. Endast kritiserat i stora ordalag sådant som inte faller DIG på läppen. VAD ÄR DITT ALTERNATIV, ANNAT ÄN GNÄLL, TILL DEN SVENSKA RÄTTSSTATEN? Tacksam för svar, och kom inte med att Du ska byta ut alla som jobbar inom statsapparaten...
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.